Autó vs hybrid pedelec bicó
Következő kérdéskör a sebességváltás témája:
Milyen váltót használhatunk a hybrid vagy városi, túra, komfort kerékpárokon?
- Mivel a Bosch rendszer nem használja el sem az első sem a hátsó agyat ezért kérhetünk agyváltót, agydinamót is ezekbe a kerékpárokba.
- A külső fogaszkoszorúk, váltók helyett beépített agyváltók (Shimano, Rohloff, SturmeyArcher, Sachs, stb.) kevesebb gondozást kívánnak, és erősebb lánccal is használhatóak, hiszen a láncnak nem kell ferde, átlós síkokban mozognia (gépészetileg a lánc amúgy is - csak - erre alkalmas eszköz lenne).
- Járulákos előny, hogy agyváltónál használhatunk teljesen zárt láncvédőt is, ami jót tesz a ruhánknak, mert nem lesz olajos egy óvatlan pillantban és jót tesz a láncnak is mert zártan, kevesebb nedvesség, kosz éri és a kenése is tovább tartható szinten.
- Előny az agyváltóknál, hogy most már léteznek fokozatmentes modellek is, ahol lineárisan változtatható az áttétel. Mivel zárt egységek, ezért olajban is tudnak működni, ami némi odafigyeléssel akár 50-100.000 km-es élettartamot is okozhat, minőségtől függően.
- A TranX elsőkerék agymotorja kizárja az első kerékbe építhető agydinamókat.
- A BionX hátsó agymotorja pedig kizárja a hátsó agyváltó lehetőségét.
Futómű:
Ez külön cikket,sőt cikksorozatot is megérdemelne.
- A mai kerékpáros techológiának hála már első-hátsó futómű elemekről lehet beszélni és csak a pénztárcánk és az igényeink szabnak határt a csillapító rugós tagok minőségének és tudásának.
- Elérhetőek már, acélrugós, levegős, olajos, elasztomeres teleszkópok vagy ezek előnyös kombinációi is.
- Itt jegyezzük meg a Bosch rendszer másik előnyét is, miszerint a középcsapágyhoz a hajtókarok alá épített "központi" rásegítő motor nem növeli a kerekek rugózatlan tömegét, ami nagyon fontos dolog a kerék biztonságos úton tartásához.
- Mint tudjuk a jármű rugózott és rugózatlan tömege egy érdekes kérdéskör, hiszen akkor komfortos egy futómű és jármű, ha lehetőségeink szerint a rugózatlan tömeget (kerék) maximálisan csökkentjük.
- Lehetőség szerint a hybrid tesztünket egy első-hátsó levegős csillapítású futóművel szerelt kerékpárral kezdjük meg.
- Maga a teleszkóp becsúszó szára is a rugózatlan oldalon van, így nem mindegy milyen súlyú és tudású elemről beszélünk.
Mivel a levegős teleszkópokban a levegő nyomása állítható, így ezek igen jók egyénre szabhatóságban és súlyban. Elismert márka a Fox, Manitou, Marzocchi, Magura, DT, Rock Shox. A jobb hátsó központi levegős lengéscsillapítókban a kifelé és befelé csillapítás is hangolható.
A pedelec, hybrid kerékpárok jól ötvözik a városi mobilitást és a napi mozgást. 45km/h-val gyorsan elérhető a városok több pontja, de az elfoglalt embereknek is tökéletes, hiszen azért tekerni kell, mint egy hagyományos kerékpárt, helyettünk vagy nélkülünk nem fog menni a bicó. Nem ritka az olyan összehasonlító, városi verseny, ahol a legtöbb járműfajtát bedobják a mezőnybe: gyalogos, kerékpáros, robogós, motoros, tömegközlekedő, autós, hybrid kerékpáros. A motorizát 2 kerekűek rendre jól szerepelnek, de a sport és mozgás öröme kizárt és a környezettudatosság is kérdéses amennyiben belső égésű a jármű.
Németországi összehasonlításban már győzőtt a hybrid bicó!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez