Csattan a csók
A The Chap Book című korabeli újság krónikása egyenesen „abszolút undorítónak” nevezte az aktust. Özvegy Jonesné és szeretője ténykedése mindennek ellenére filmtörténeti eseménynek bizonyult, lévén ez volt az első csók, ami a filmvásznon elcsattant. Miközben özvegy Jonesné ténykedése ma már inkább mosolyt fakaszt, a kamera (is) nemegyszer belepirult a nyelves adokkapokba. A lényeg része, hogy a csók filmre született, elképzelhetetlen nélküle valamirevaló történet. Különösen, ha Hollywoodban címkézik a filmes dobozokat. Érdemes hát kalandozni a filmtörténet híres és kevésbé híres csókjai között. Megannyi izgalom, szenvedély vagy éppen botrány kapcsolódik hozzájuk. Valóságos csókszüret a mozi száz esztendeje.
A leghíresebb csók címére sok pályázó akad. Ott van az Elfújta a szél álompárosa, Vivien Leigh és Clark Gable. Vagy a felejthetetlen Casablanca felejthetetlen kettőse: Ingrid Bergman és Humphrey Bogart. Esetleg a 9 és ½ hét egymásba gabalyodott duója: Kim Basinger és Mickey O’Rouke. Vagy a gátlásait és a ruhadarabjait teljesen levető Sharon Stone- Michael Douglas páros az Elemi ösztönben. Igaz, ez utóbbiak inkább a hírhedt csókok számát gyarapították. A Leigh- Gable csók története köré mára már valóságos legenda fonódott. A filmbéli szereppel ellentétben ugyanis Vivien Leigh az életben ki nem állhatta az amerikai nők bálványát. Nem azért, mert ő maga angol volt, inkább Gable férfias, ám szúrós bajsza miatt. Állítólag az egyik felvétel előtt Vivien bosszúból alaposan behagymázott, de mindebből a közönség semmit sem érzékelt, mivel a szagos filmet csak később találták föl. Gable viszont igazi déli harcoshoz illően tűrte a megpróbáltatást.
Csók ide, csók oda, a prűd nézőnek és a kritikusnak hozzá kellett szoknia a gondolathoz, hogy a néző igenis igényli a nyílt színi csókot, az ölelést, sőt olykor ennél is többet követel a pénzéért. Az első igazán erotikus csókra 1922-ig kellett várni, a Mészárlás című produkció orgiajelenetéig. Aztán már csak alig nyolc év kellett ahhoz, hogy két nő is megcsókolja egymást a kamera előtt. A nevezetes tett Marlene Dietrich nevéhez fűződik a Marokkóban. Az első francia csókra Nathalie Wood és Warren Beatty vállalkozott a Ragyogás a fűben, című filmben. Ugyancsak 1961-ben, a Lázadás a Bountyn című szuperprodukcióban a tahiti lány Marlon Brandót „dörgöli az orrával”. Később persze kitanulja a hagyományos európai formát is. Az első igazán érzékeket fölkorbácsoló nyelves csókra A nők városában (1980) került sor. Az áldozat Marcello Mastroianni volt. A leghosszabb filmcsók három perc öt másodpercig tartott a Te most a seregben vagy című, 1940-ben forgatott produkcióban. Hollywood fennállásának több mint nyolcvan éve alatt mindössze két olyan színésznő volt, aki sohasem csókolózott a partnereivel a vásznon. Az egyik- nem kis meglepetésre- a harmincas évek szexbombája, Mae West, a másik a némafilm kínai származású csillaga Anna May Wong. A másik véglet: Mary Astorral és Estelle Taylorral fölváltva százhuszonhét csókot váltott John Barrymore az 1926-ban készült Don Juanban. Érdekes, hogy ugyanebben az esztendőben csattant el az első csók a Távol- Keleten. A kínai Mamie Lee adta partnerének a Két asszony a házban, című filmben. Japánban azonban még további húsz esztendőt kellett várni az áttörésre. A szigetországban annyira komolyan vették a csóktilalmat, hogy több mint félmillió méternyi csókolózást vágtak ki a cenzorok csak a második világháború előtt bemutatott amerikai filmekből, néhány esztendő alatt. Az indiai cenzortörvény viszont előírta, hogy a nők ilyen jeleneteknél kötelesek voltak elfordítani a fejüket. Indiai film két szereplője közötti csókváltásra csak 1977-ben nyílt először mód. A muszlim országok közül elsőként Egyiptom adta meg magát. 1953-ban, a Lángoló napban csókolta meg partnerét Omar Sharif, megalapozva ezzel karrierjét és népszerűségét. A legtovább Törökországban és Iránban tiltották a csók bemutatását hazai gyártású filmben. Az ismert színészek és színésznők csókját mindig is megkülönböztetett figyelem kíséri. Hiszen melyik rajongót ne érdekelné kedvenc sztárjának nagyszerű alakítása, vagy éppen magánéletének kulisszatitkai? A csók azonban akkor a legizgalmasabb, amikor először esik meg az ember életében. Nem véletlen, hogy a legnagyobb érdeklődés a gyermekszínészekkel- talán mondani sem kell, elsősorban a lányok- csókját kísérte. Néhány gyermekszínész számára a kamera előtt lezajlott csókváltás belépőt jelentett a felnőtt sztárok világába. Néhányuk számára viszont egyenesen a karrierje végét, legalábbis a hanyatlás kezdetét. Nem azért, mintha nem tudtak volna csókolni!
A filmtörténetírók természetesen följegyezték, hogy a mozi leghíresebb gyereksztárjai-, mint Deanne Durbin, Shirley Temple, Elizabeth Taylor és Tatum O’Neal- kivel ízlelték meg először a csók ízét. A legnagyobb vihart mégsem ők, hanem Brooke Shields kavarta. A Kék lagúna (1980) című robinzonádban a konzervatív Amerika és a nőegyletek legnagyobb megrökönyödésére nemcsak csókolózott, de jórészt csupaszon játszotta el a szerepét. Mindezt tetézte meztelen fürdőzéssel, az első menstruáció átélésével, szeretkezéssel, valamint egy újszülött csemetével. Igazán szép teljesítmény volt ez a tizennégy éves lánytól, aki Christopher „Robinson” Atkins karjában ébred rá az ilyen irányú testi szükséglet fontosságára.
Ha csók, hát legyen csók- mondja a néző, és így gondolkozik sok színész és színésznő is. A hitelesség kedvéért apait- anyait belead a kamera előtt. A szerető (1992) még kiskorúnak számító főszereplője, Jane March nem restellte bevallani, neki bizony jólesett a nyilvános ágyjelenet. Sőt néha még meglepetés is érheti az embert. Miután a Most és mindörökké (1953) tengerparti „homokágy” jelenete után Burt Lancaster és Deborah Kerr kigabalyodott egymásból, a félig alélt színésznő megjegyezte „Sosem gondoltam, hogy ilyen boldog lehetek. Még senki sem csókolt meg így”. Ehhez képest az Angyalként és James Bondként befutott Roger Moore egészen más oldalról közelítette meg a témát. A színész, aki a világ legszebb asszonyait tartotta a karjában, így nyilatkozott: „Ha csókolóznom kellett, behunytam a szememet és Angliára gondoltam.”
Ha valaki azt hinné, hogy napjainkban a csók már nem hozza lázba az embert, nagyon téved. Világszerte érdeklődést váltott ki a hír, amikor Sharon Stone lecsapott az új titánra, a szőke hercegre, Leonardo DiCaprióra. „Dicsekedni lehet vele, de nem volt túl nagy élmény- mondta a fiatalúr.- Hátul megfogta a hajamat, és rányomta ajkát az enyémre, majd ugyanúgy elhúzta a fejemet. Ez csak hasonlított az igazi csókra”. Ennek ellenére alighanem sokan cseréltek volna vele. Akárcsak Sharonnal
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez