Pierre Cardin - A köztünk élő legenda
Rajt a pályán
A következő hét évben Cardin egyrészt férfiöltönyök készítőjeként, másrészt különleges és fantasztikus színházi jelmezek tervezőjeként tett szert jó hírnévre. Az 1950-es években redőzött aljú kabátokat, bubble(buborék) szoknyákat és fazon nélküli női ingeket tervezett. A legtöbb divattervező attól lesz ismert, hogy megalkotott vagy legalábbis népszerűsített egy öltözéket. Yves Saint Laurentnek például ez a Le Smoking vagy a Safari Suit volt. Paco Rabanne a fémszínű ruhát tervezte. Azt mondhatjuk. Hogy Pierre Cardin karierjérjét a bubble ruha indította el- világszerte hatalmas siker volt, és részben ennek köszönhetően indította el első butikját Eve for women néven a szikrázó rue de Fanbourg Saint-Honorén 1954-ben. Előre látható volt- bár itt megfordult a teremtéstörténet-, hogy az Adam for men butik lett a következő.
Siker és botrány
Kivágott ruhái, levarrt gallérú kabátjai és óriási, rátétes zsebei nagy hatást gyakoroltak a divatéletre. „A rézsútos szabás, a lágy, félig testhezálló vonalak, és pompás színek mestere” tartja az akkori szaksajtó. A sajtó elfogadta, de a divatszakma fenntartásokkal kezelte az ifjú tervező szárnybontogatásait. Gondoljunk bele, a 60-as években micsoda kitartás és elszántság kellett ahhoz, hogy valaki elképzeléseit tűzön-vízen át képviselje. Cardinnak sikerült, kétségtelen, hogy a divatszakma első forradalmi tervezői közé tartozik. Az 1960-as évek végén tervezett merev, rövid tunikával, a PVC, a sisakok és védőszemüvegek használatával elindította az űrkorszaki stílust (Space age Look). A kollekció kötött, testhezálló ruhákból (catsuitokból), szűk bőrnadrágokból, fejhez simuló női sapkából, denevérujjas jumpsuitokból állt. Ugyanebben az évtizedben 10 cm-rel a térd fölé emelte a szoknyákat, a dekoltázst pedig elöl is, hátul is köldökig süllyesztette. Cardi nevét a rugalmas, kötött anyagok készítésével, csőszerű ruhákkal, ujjatlan, szűkített nadrágokhoz viselt felsőkkel és nadrágokkal asszociálták. Gyakran használt rézsútosan szabott anyagokat csigavonalú ruhák készítéséhez és szerette a kámzsás szöveteket.
Nevétől hangos a világ
Az 1960-as és ’70-es években Cardin kreációi erős, energikus tervezőről árulkodtak, akiknek munkáiban a test alakja gyakran másodlagos szerepet játszott a ruha szabása mögött. Alkotásai merészek és nem cicomásak, gyakran szabálytalan vonalúak voltak. Cardin fogalmi tervező, képes keresztülvinni egy ötletet teljes kollekción. Munkájának tiszta, következetes jellegét számos más tervező és gyártó is lemásolta, illetve stílusbeli részletekre fordította. A hatvanas és hetvenes években a divatvilág Cardin nevétől volt hangos, világszerte nyíltak meg butikjai. A világon mindenfelé tartott divatbemutatókat, sokat utazott és még egy művészeti galériát is nyitott. Több tiszteletbeli egyetemi rangot kapott, valamint háromszor terjesztették fel az Arany Gyűszűre az haute couture-ben elért eredményeiért.
Kezdetben minden arannyá változik
Mindezektől a dicsőségektől eltekintve, a kilencvenes években Pierre Cardin inkább márkanévként van jelen a köztudatban, mint kézzelfogható tervező személyiségként vagy emberként. Amit megérintett, az arannyá változott. Ő a világ leggazdagabb divattervezője, számtalan terméke jelent meg a saját neve alatt, és mindig kitalál újabb módokat a pénz előteremtésére. A Távol-Keleten neve varázsigének számít. Indiában és Pakisztánban divatlegendaként tisztelik - persze az is. Pierre Cardin komplex személyiség. Tudja, ahogy mindig is tudta, hogy karrierjének merre kell tartania. Határozottan ambiciózus, sőt világhódító. Ki tudja, mit ért volna el, ha tábornok vagy elnök lett volna belőle. A bírálatok és kritikák ellenére, amelyek nagy része persze irigység, Cardin az egyik legrejtelmesebb divattervező. Neve megjelent nyakkendőkön, tollkészleteken, gombokon, cipőkön és még ki tudja, mi mindenen. Ellentétben sok más címkével, amelyek egyszerűen csak magukat jelentik, tudjuk, hogy körültekintően szervezett pénzügyi fal mögött a XX. Század egyik legművészibb és legkreatívabb elméje rejtőzik.
1996: a nagy visszatérés
Két év kihagyás után visszatért a divatguru. Mikor megkérdezték, hogy miért tűnt el két évre, Monique Raimond szóvivő azt mondta, hogy Cardin egyszerűen belefáradt a bemutatókba és elege volt a médiacirkuszból. Cardin akkor hagyott fel a bemutatókkal, amikor régi barátja és kollégája, Andre Olivier tervező elhunyt. A nagyágyúk előbb-utóbb megfeneklenek, de Cardin a saját útját járja, és mindig kilóg a sorból. Műhelyéből rengeteg fiatalos stílus indult el hódító útjára: éles, geometrikus formák, amelyek az a fiatal generáció kedvel, amelyik ma újra felfedezi a hatvanas éveket. Az aranyos miniszoknyákért és a testhezálló öltönyökért, a tipikus Cardin-nyakkivágásért, valamint a klasszikus és futurisztikus stílusokért az kapta a dicséretet, aki megérdemelte. Ez Sergio Altierinek köszönhető, aki húsz évig volt az asszisztensem, valamint fiatal divattervező csapatának - mondta Cardin a visszatérésére rendezett divatbemutatón. Most eljött az ideje egy újabb generációnak - mondta. Nem vonulok vissza a divattól, de csak kiválasztott privát ügyfeleimnek fogok tervezni. Hiszek abban, hogy bátorítani kell a fiatalokat. Most ezek a felemelkedőben lévő tervezők készítik majd a sí- és golfruhákat, a fehérneműket és a készruhákat, mi, öregek tervezzünk majd az alkalmi dolgokat. Különös karrierem volt- folytatta Cardin a bemutató után elmerengve, miközben pezsgőt kortyolt és szendvicset majszolt, amelyet a Maxim’s-ban, a legendás étteremben szolgáltak fel, amit 1981-ben vásárolt meg.
Cardin ötven éve
1997–ben ünnepelte pályafutásának ötvenedik évfordulóját, amelyet nagyszabású kiállítással koronáztak meg. A szervezők nem pusztán a mester elmúlt ötven évének legfontosabb divatkölteményeit, illetve azok rajzait, fotóit mutatták be, de igyekeztek teljes képet adni Cardin tevékenységéről, s így az általa tervezett kiegészítő tárgyak (bizsuk, táskák) no meg a bútorok is megjelentek a közönség előtt. Pierre Cardin ma már 76 éves: az egyik utolsó olyan neves francia divattervezőnek számít, akinek sikerült függetlennek maradnia, s divatbirodalma egyelőre nem olvadt bele valamelyik nagy nemzetközi vállalatba. Ugyanakkor termékei a világ minden részén jelen vannak, s ő maga büszkén mondogatja, hogy közvetve-közvetlenül összesen 200 ezer embernek ad munkát. Egyébként aligha véletlen egybeesés, hogy épp Cardin munkásságának ötvenedik évfordulójára időzítették a francia hatóságok a Divat és Textilmúzeum megnyitását Párizsban, méghozzá a világhírű múzeum, a Louvre egyik épületében. A létesítmény összesen 81 ezer kiállítási tárggyal (ezen belül 16ezer ruhával) rendelkezik, s ez utóbbiak a XVII. Századtól napjainkig átfogó képet adnak az öltözködés történetéről.
Újítások, érdekességek
- bubble (buborék) ruha világszerte óriási siker, az első üzlet nyitása (1954)
- színes férfinyakkendőket és nyomott mintás ingeket tervez (1957)
- elsőként a tervezők közül kis szériában női készruha- kollekciót alkot(1959)
- az űrkorszaki stílus (Space age Look) megteremtése, valamint az első férfikollekció bemutatása(1960)
- a hatvanas évek közepén 10cm-rel a térd fölé emelte a szoknyákat, a dekoltázst pedig elől is, hátul is köldökig süllyesztette
- porcelánedények tervezése (1968)
- az első bútorbemutató saját név alatt (1977)
- sorra nyílnak virág-, gyümölcs- és női ruha- üzletei, 30 éves munkásságát egy irodaépület megnyitásával ünnepli(1980)
- a híres Maximis étterem megvásárlása és a Renault 9-es üléshuzatának bemutatója, „Choc” nevén női parfüm (1981)
- „Arany és gyémántok” címmel ékszerkollekció bemutatója (1982)
- Pierre Cardin márkájú fonal bemutatója(1982)
- Cardin babák bemutatója, Maxims parfüm hölgyeknek (1985)
- Az orosz piacra ruhák gyártása egy 10 000 m2-es szalon megnyitása Moszkvában (1986)
- A Maxims for men férfiparfüm megalkotása(1988)
- A Rose Cardin parfüm bemutatja(1990)
- Étterem- és ékszertervek az UNESCO javára (1991)
- Moszkvában, a Vörös téren 20 000 ember előtt divatbemutató81991)
- Az Enigme férfiparfüm bemutatása (1992)
- Pierre Cardin kozmetikumok a piacon (1993)
- Ophelie parfüm (1995)
- Kiállítás 50év munkásságáról (1997)
- Pierre Cardin nevű áruház megnyitója Cannes-ban (1997)
- Orphée parfüm (1998)
Díjak és elismerések
1958 - Megkapja a „ Young Designers” (fiatal divattervezők) díját Bostonban
1966 - A németországi Krefeld városától az Arany Szövőgép” díj
1973 - Basilica Palladiana díj, amelyet minden évben egy sikeres velenceinek adományoznak
1974 - EUR-díj, amely egy olasz Oscar-díj, a showbusiness világában kifejtett sokrétű tevékenységéért
1977 - Arany Gyűszű díj
1978 - A francia turizmusért végzett tevékenységéért a Prestige Tourism elismerés
1978 - Arany Gyűszű díj
1982 - Arany Gyűszű díj
- a pezsgő lovagrend tulajdonosa
1985 - Megkapja a legkreatívabb tervezőnek járó díjat
- A párizsi operában átveheti a Divat-Oscar- díjat
1988 - az Olasz Köztársaság elismerő kitüntetése
1989 - New Yorkban belsőépítészeti tevékenységéért járó elismerés
1991 - Az UNSECO tiszteletbeli nagykövete
1994 - a németországi Krefeld városában Ezüst Báróvá nevezik ki.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez