Repülőgép-hordozó, te drága
A világ és a cikkíró szerencséjére egy repülőgép-hordozó megépítése és fenntartása olyannyira drága, hogy akár több metróépítés is kijönne belőle Budapesten, és ezáltal nem kell több oldalas cikket írni belőle. Mindenesetre ez a feladat, tehát lássuk, mik is ezek a hajók, és hányan vannak.
USA
Természetesen a legfontosabb ország e tekintetben is az USA. Jelenleg is számos repülőgép-hordozó járja a világtengereket, vagy állomásozik a bázisán. A fő erő jelenleg a Nimitz-osztály. Nem érdemes túl sok szót pazarolni rá. Bár a fegyverőrültek még a hajó acéllemezeinek pontos összetételét is tudnák, mi elégedjünk meg azzal, hogy tudjuk: atommeghajtásúak, több mint hatvan repülőgépet tudnak magukkal vinni, és hétezer ember szolgál rajtuk. Szinte minden kedves olvasónk látott már ilyen hajót, hiszen évente legalább egy hollywood-i alkotásban láthatunk egy ilyet. Egy ilyen hajó egy kisebb ország (mint például a mienk) haderejénél is nagyobb. Az osztály sikerére jellemző, hogy a USS Nimitz 1975-ös vízre bocsájtása óta még kilenc hajót állítottak szolgálatba. A sorozat utolsó hordozója a USS George H. W. Bush már jelentősen különbözött a korábbi "Nimitzektől" s már előképe az új osztálynak. AZ USA még két jelentős hadihajáról kell megemlékeznünk. Ezek az Enterprise és a Kitty Hawk. Előbbit 1960-ban, a történelem első nukleáris meghajtású hajójaként bocsájtották vízre (egyben legnagyobb, leghosszabb). Leváltását 2013-ban tervezik, akkora 52 éves lesz...
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez