Repülőgép-hordozó, te drága
Oroszország
Meglepő, de az Szovjetunió a hidegháborús versengés során kissé lemaradt hordozók területén. Ennek azonban volt egy praktikus oka: Oroszország kontinentális hatalomként kevésbé volt rászorulva az úszó repülőterekre. Persze a nagyhatalmi izmozásnak azért itt is meglett az eredménye, s ez a Kijev osztály lett.
Kijev osztály
A szovjet (később orosz) haditengerészeti terminológia szerint a Kijev osztály hajói nem is repülőgép-hordozók voltak, hanem "ferde fedélzetű cirkáló", vagy "nehéz repülőgép-hordozó cirkáló". Persze, ne zavarjon meg bennünket a szovjet dezinformálás, ezek valóban hordozók (mind a négy). A hajók 12 Jak-38-as tudtak üzemben tartani, bár ezeknek annyira kevés volt a harcértékük, hogy ki is vonták őket a szolgálatból. A Szovjetunió felbomlása után igazából kolonc lett Oroszország számára, úgyis kezelték őket. Négyből hármat a kilencvenes években leselejteztek, egyet pedig Indiának adtak el.
Admiral Kuznyecov osztály
Az egykori tengernagyról elvezett "osztály" nem sikerült túl vastagra, hiszen tulajdonképpen egyetlen hajóból áll. Ez pedig osztály névadója az Admiral Kuznyecov. 1982-ben kezdték el építeni, '91-ben állt hadrendbe, jelenleg is szolgálatban van. Nem úgy mint testvérhajója, az egykori Varjag, mely a közelmúltban hosszas utazás után végre egy kínai kikötőben várja, hogy befejezzék és állományba helyezzék. A Kuznyecov 12 darab Szu-33-as és többféle harci alkalmazású helikopter.
Nagy-Britannia
Invicible-osztály
A királynő büszkeségei az Invicible-osztály három hajója. Az osztályt 1971-ben kezdték el tervezni, és 1981-ben bocsájtották vízre az utolsót, az Ark Royal-t. Mindhárom hajó 12 fokos síugrósánccal van hadrendben. Fedélzetükön 12 Sea Harrier szolgálhat, rajuk kívül Sea King helikopterek szolgálnak állandó jelleggel az osztály hajóin. Részt vettek a Falkland-szigeteki háborúban is. A pénzügyi és gazdasági válság egyik hozadéka pedig már az, hogy az Invicible-osztály tagjai még sokáig hadrendben fognak maradni...
Olaszország
Olaszország egyetlen hordozóval rendelkezik, melyet a nemzeti hősről, Giuseppe Garibaldiról neveztek el. a '85-ben hadrendbe állt hajónak 580 fős személyzete van. Sok újat nem tudunk elmondani a Garibaldiról, hiszen a a hajó az Invicible-osztály tagjaira, mondjuk úgy, kísértetiesen hasonlít. Szintén a hasonlóságok közé tartozik, hogy a Garibaldi is Harrierekkel és Sea King típusú helikopterekkel üzemel.
Spanyolország
Az egykor komoly múlttal rendelkező spanyol haditengerészet számára is létkérdés volt, hogy rendelkezzen legalább egy hordozóval. E célra előbb vásároltak egy kiöregedett amerikai hajót, majd a nyolcvanas években, már a demokratikus átalakulás után saját hajó építése mellett döntöttek. A hathatós amerikai segítséggel épült Principe de Asturias-t 1988-ban vette fel a spanyol haditengerészet a lajstromba. Legfőbb feladata Spanyolország tengeri határainak védelme, hiszen ez egyben a NATO déli határa is.
Franciaország
Franciaország Charles de Gaulle repülőgép-hordozójával kakukktojás is lehetne. A NATO katonai szervezetéből kilépő ország a Charles de Gaulle-al egyedüliként tud az USA-val versenyezni. A hordozó 35-40 repülőgépet tud kiszolgálni, s személyében szimbolizálja, hogy Franciaország még mindig nagyhatalom. Vagyis annak szeretne látszani.
Brazília
Brazília egyre tudatosabban készül regionális nagyhatalmi szerepére, amire minden esélye meg is van. Ezt jelzi haditengerészetének fokozatos fejlesztése. Hatalmas tengerpartjának védelmére pedig megvásárolták az egyébként már igencsak kiöregedett, több mint negyven éve szolgáló Foch hordozót Franciaországtól, így jelen igényeinek tökéletesen megfelelő úszó repülőtérrel rendelkezik az ország.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez