4+1 tipp, ha szeretnénk biztonságban tudni a kütyüinket
Nincs olyan nap, hogy ne használnánk valamilyen kütyüt – legyen szó a reggeli kávénk vagy az ebédünk elkészítéséről, munkánk és egyéb feladataink elvégzéséről, vagy az esti kikapcsolódásunkról. Mondhatni minden programunk kapcsolódik valamilyen formában egy elektronikai eszközhöz. De mi történik, ha ezek egyszer csak felmondják a szolgálatot? Az Euronics szakértői most összegyűjtötték a legfontosabb tippeket ahhoz, hogy az ilyen esetek se okozzanak a kelleténél nagyobb bosszúságot.
Amikor új elektronikai eszközt vásárlunk, a legtöbben nem gondolunk arra, hogy az a tervezettnél előbb felmondhatja a szolgálatot. Azonban igen kellemetlen meglepetést okozhat, ha valamelyik eszközünk meghibásodik a jótállási idő lejárta után. Ilyenkor válhat hasznunkra a termékbiztosítással is kiegészített jótállás. Az Euronics tapasztalatai szerint sok vásárló nincs tisztában a lehetőségeivel eszközei védelme kapcsán – holott sokat spórolhatnának azzal, ha ritkábban kellene új elektronikai eszközt vásárolniuk.
Mindig őrizzük meg a blokkot!
Valamivel több mint egy éve megváltoztak a jótállási szabályok: 2021 óta a megvásárolt termék árától függ az erre vonatkozó idő, azaz 10 000 és 100 000 Ft között 1 év, 100 001 és 250 000 Ft között 2 év, 250 001 Ft felett pedig 3 év jótállást kapunk egy termék mellé. Ha valamilyen, a rendeltetésszerű használat mellett felmerülő problémával szembesülünk, a jótállási időn belül a forgalmazó köteles orvosolni ezt. Ehhez fontos, hogy a vásárláskor kapott jótállási jegyet és/vagy a vásárlás tényét igazoló számlát, nyugtát őrizzük meg a jótállási idő érvényességéig – bármelyik dokumentumot elfogadják az üzletekben. Az új szabályok szerint már a termék csomagolását sem szükséges megőriznünk – enélkül is visszaveszik a hibás terméket a forgalmazók.
Ismerjük a lehetőségeinket!
A jogszabály négy lehetőséget kínál a vásárlónak, ha jótállási időn belül jelentkezik az üzletben egy meghibásodott termékkel.
- Kérheti a meghibásodott termék javítását – erre a vállalkozásoknak 15 napon belül törekedniük kell, 30 nap eltelte után pedig kötelesek új készülékre cserélni a terméket.
- A vásárló kérheti a termék cseréjét.
- Igényelhet a fogyasztó a vételár arányos leszállítását a hibára hivatkozva, a hibát pedig maga javíttathatja ki.
- A vásárló a vételárat is visszakérheti, azaz elállhat a vásárlástól, amennyiben az üzlet nem vállalja a hiba javítását vagy a termék kicserélését vagy, ha a vásárló már nem tart igényt ezekre.
Fontos, hogy ezek a szabályok a kötelező jótállási időre vonatkoznak – vannak esetek, amikor a forgalmazó úgy dönt, egyes alkatrészekre vagy termékekre hosszabb jótállást kínál, ezeket érdemes külön észben tartani, feljegyezni.
Kössünk termékbiztosítást!
Ha biztosra akarunk menni, érdemes termékbiztosítást is kötni, hiszen ezek sokkal szélesebb körben és/vagy hosszabb időszakban garantálják befektetésünk biztonságát. Az Euronicsnál a nagyháztartási gépekre - elsősorban mosó- és szárítógépekre, hűtőkre és fagyasztókra - kötik a legtöbb termékbiztosítást a vásárlók, de szeretik biztonságban tudni a televíziókat és az IT-termékeket is. Érdekesség továbbá, hogy a biztosított termékek között volt a tavalyi évben okosóra, drón és kávéfőző is. A műszaki áruházlánc azt javasolja, a nagyobb értékű termékek mellett elsősorban a könnyen károsodó eszközök - például tabletek, laptopok, televíziók - vásárlásakor fontoljuk meg a termékbiztosítást. Különösen érdemes biztosítani a mobiltelefonjainkat, hiszen ezeknél az eszközöknél a legnagyobb a kijelzőtörések, balesetek száma.
Gondolkodjunk a vásárlás előtt!
Új készülék vásárlásakor érdemes átgondolnunk, hogy milyen eszközök védelmére lehet szükségünk – csak ekkor, a vásárlással egyidőben köthetünk ugyanis biztosítást. Bár kezdetben valóban plusz kiadást jelent ez az elővigyázatosság, számos bosszúságot – és hosszú távon kiadást – spórolhatunk meg, hiszen például egy mobiltelefon vagy laptop meghibásodása, sérülése esetén nem kell majd rögtön búcsút mondanunk féltett adatainknak.
Fontos, hogy mindig tisztában legyünk, azzal, hogy milyen típusú károkra és meddig terjed a megvásárolt biztosítás. A kiterjesztett garancia biztosítás például a jótállás lejárta után nyújtja a javítási- és csereszolgáltatásokat, míg a balesetbiztosítás a termékben hirtelen, váratlanul, külső behatás következtében bekövetkező kár elleni védelemre vonatkozik. Egy termékbiztosítással akár a vásárlástól számított 5 éven át biztonságban tudhatjuk a termékünket.
+1 Kérdezzünk!
Műszaki eszközeinket hosszú távra vásároljuk, ebből kifolyólag ritkábban van dolgunk e termékek beszerzésével – így nem is csoda, hogy kevésbé vagyunk tájékozottak a lehetőségeinkkel és az ehhez kapcsolódó ügyintézés részleteivel. Azonban hasznunkra válik, ha vásárlás előtt tájékozódunk a lehetőségekről, ezért érdemes a kérdéseinket feltenni az eladónak, aki minden aktuális információról tájékoztatni tud minket, így biztonságosan köthetjük meg az üzletet.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez