A Ford egyedi arca - Ford Bronco Outer Banks
A Ford Bronco egyértelműen egy különlegesség. A modell 6. szériája nagyjából 25 év hibernációból támadt fel újra. Dinoszauruszként egy másik világba született újjá, ahol teljesen más szabályok vannak már életben, mint a 1996-ban, amikor az Egyesült Államokban a Bronco ezt megelőző szériája kifutott. Igazi terepjáró, amelyik kompromisszumok nélkül ad egyediséget.
Két felszereltség közül választhat az, aki a Bronco mellett teszi le a voksát. A teljes mértékben terepjáróként használható Badland és a most nálunk járt Outer Banks között. Ez utóbbi kicsit városiasabb hangulatot ad, kevesebb benne a terepfunkció, nem terepesek a gumik, fényezett a kerekek fölötti ív.
Mondhatnám azt is, hogy a retroláz, ahol egyedül a forma számít és a valós terepjárók között úgy ad félúton megoldást, hogy egyikből sem veszi el a valós tartalmat. A Ford jól döntött, hogy kivárt és megmutatta, hogy képes ebben a kategóriában még most is maradandót alkotni. Az ugyanis nem kérdés, hogy a Bronco nagyon menő. Nem úgy menő, min egy jó formájú sportkocsi és még csak nem is úgy, mint egy Mercedes-Benz G63 AMG, amely kvázi egy funkciót vesztett terepjáró, viszont cserébe tökéletes betekintést mutat a vagyoni helyzetedbe. A Bronco teljesen más húrokat penget és sokkal inkább a Jeep Wrangler versenytársának tartom számos szempontból. Annál viszont abból a szempontból egyértelműen sokkal menőbb. Hihetetlen ugyan, de egymás után jöttek az utcán oda emberek, hogy lefotózzák magukat az autó mellett, vagy a visszafogottabbak csak saját magukat.
A Bronco formaterve kifejezetten egyedi, már amennyiben egy hatalmas építőkockát izgalmasnak lehet titulálni. A szögletes formák és a teljes kialakítás egyértelműen a terepes képességek maximális kihasználására szolgál, így a hagyományos autók, városi terepjárók egyedi formatervét ebben az esetben el lehet felejteni. Mégis azt gondolom, hogy megragadó az autó, egyrészt azért, mert a kerek lámpák, a frontrész, a tetővonal és az autó feneke nagyon adja, hogy az első szériás Bronco jusson az eszünkbe.
Egyetlen karosszériaelem, belső térkiegészítő sem azonos a korábbi modellel, mégis hozza az érzést a formai játékokkal, karakterrel, amely miatt az előd modern követője.
Méretei miatt – 4,8m hosszú, illetve majdnem olyan széles, mint amilyen magas, hiszen 1,93 méter magas és 1,96 méter széles – rendkívül feltűnő. Az árát/értékét, sem a típusát senki nem tudta meghatározni. Utóbbi azért az elmúlt egy évben, amióta kezdenek az utak tele lenni kínai autóval nem annyira meglepő, de a Broncoról ezt senki nem gondolta. Azt viszont, hogy mi fán terem azt kevesen találták ki, hiszen a Ford embléma egyedül a bal hátsó részén található meg, ezen kívül sehol sincs erre utaló jelzés.
A Bronco hagyományosan egy minimalista, funkcionalista jármű volt és most is az. Az első fényszórók formája, a hatalmas kerekek, szögletes forma miatt mégis pozitív irányban lóg ki a sorból.
A Bronco összehasonlítása a Wranglerrel azért is érdekes, mert nem csak méreteikben vannak közel egymáshoz, hanem abban is megegyeznek, hogy szétszedhetőek. Igen, a Bronco teljesen lecsupaszítható, ha éppen úgy szeretnénk vele közlekedni. Pár csavar kihajtásával, néhány retesz kioldásával leszerelhető a teteje, oldala úgy, hogy ajtó sem marad az autón. Tehát akinek a szabadság érzés iránti vágya nagyobb, mint amit egy négy fal közé csomagolt terepjáró képes adni, annak a Bronco tökéletes.
Motorikus szempontból a Bronco tényleg egy fenevad. Egyetlen motorral, egy 2,7 literes duplaturbós V6-os benzinmotor szolgál erőforrásul, amely 335 lóerőt és 563 Nm nyomatékot tud leadni. Ehhez kapcsolódik egy tíz fokozatú automata. Mondanom sem kell, hogy a benzinkutaknál töltött Bronco bemutatók egyik oka, hogy a nem éppen kisétvágyú járművel gyakori vendégek voltunk ezeken a helyeken. Ha nagyon odafigyel az ember és országúton békésen poroszkál, akkor ki lehet hozni 12 literes fogyasztást, de ha városban, terepen járunk, akkor az sem kizárt, hogy ennek a duplája tűnik el a garatján. Azért ennek oka van, hiszen a 2,1 tonnás, nulla aerodinamikai képességekkel megáldott óriási szekrény 6,7 másodperc alatt tudja teljesíteni a 100-as sprintet. Ez pedig azt hiszem lélegzetelállító, ha figyelembe vesszük, hogy miben is ülünk. Az utazó magasság is olyan, mintha egy kisteherautó volánja mögött ülnénk, miközben meglehetősen komoly luxust kapunk a belső térben, illetve rengeteg vezetéstámogató funkcióval egészítették ki a járművet. Ez mindenképpen figyelemre méltó, ha figyelembe vesszük, hogy nem kifejezetten a komfortszintet sugallja az egész karaktere, hanem sokkal inkább a brutális terepképességeket.
A Bronco tehát egy azt adja meg a való életben, amit azt hittük, hogy csak LEGO építőkockákból szokás összetenni, ennek ellenére izgalmas formai játékokkal, különleges, alul-felül külön nyitható csomagtérajtóval rendelkező monstrum.
A belső tér kialakításából azért rá lehet jönnie szakavatott szemnek, hogy a Ford házatájáról származik a Bronco. Amerikában már 2 éve forgalmazzák, és örömteli, hogy az európai utakra is elhozták végre. A kormány, az ülések a funkció gombok tökéletesen logikusak, egyszerű kezelést biztosítanak. A hatalmas középső infotainement rendszere apró filmet játszik indítás előtt, ahogy a vadló összeáll a kövekből, amelynek ugyan sok funkciója nincsen, talán semmi, de mégis jól néz ki.
Igen, a Bronco a főleg a terepre született, de kényelmi szempontból sem utolsó. Ezzel a változattal valószínűleg főleg városban, vagy aszfaltcsíkon fogunk vele közlekedni. Az úthibák nyilván nem léteznek egy ilyen típusú terepjáró számára. Megkockáztatom, bár nem próbáltam, de lehet a kisebb autókon is úgy megy át, hogy az utasok nem fogják azt észrevenni. Az alváza (261mm hasmagasság) nagy szilárdságú acélból készült, amelyhez változtatható feszességű tekercsrugók kapcsolódnak, valamint egy Bilstein külső tartájas lengéscsillapító. Az előzőek miatt képes a Bronco arra, hogy a terepviszonynak megfelelő futásteljesítménye legyen. Ez az oka, hogy aszfaltcsíkon ugyanolyan komfortos a közlekedés vele, mint terepen. Utóbbi terepviszonynak megfelelő működést a menü rendszerben is állíthatjuk, csakúgy, mint a meghajtást a középső tárcsa segítségével.
Az autó árát a végére hagytam, mert úgy gondolom, hogy a vevőkör számára ez is csak egy adat, mint a többi paraméter. Az alacsonyabb felszereltségű, most tesztelt Bronco Outer Banks 30,7 millióba kerül. Fontos tudni, hogy extra tartozékot minimálisan lehet kérni bele, hiszen minden benne van alapban. Egyedül a szín felár és a vonóhorog, ami jelentősebb többletet jelenthet. Az előbbi 500, az utóbbi 470 ezer forintba kerül.
A Bronco egy rétegautó, rengeteg élménnyel és talán ezért lesz izgalmas sokak számára, akik mást szeretnének, mint a megszokott terepjárók. Nagyon kíváncsi leszek rá, hogy hány Bronco, azaz vadló lesz pár év múlva az utakon.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez