A bűvös hetes – Volkswagen T7 Multivan RT Plug-In-Hybrid
Szinte nincs is olyan területe az életünknek, ahol a hetes szám ne kapna kiemelt figyelmet. A bibliától a mesevilágig, az irodalomtól a filmművészetig szinte mindenhol különleges jelentőséggel bír a hetes szám. A Multivan is eljutott a hetedik generációjához, amely szintén olyan változásokat hozott, amely a legtöbb esetben megtörténik a „hetes” körül. Új koncepció, új megközelítés, csakhogy a legfontosabbakat említsem. Ami változatlan, az a szabadság, ami a Multivannal mindig is együtt járt.
A Multivan végérvényesen kinőtte magát a Transporter alapokból a hetedig generációra. Eddig sem fért kétség ahhoz, hogy a kisbusz kategóriájának csúcsát nem egy luxusmárka, hanem a Volkswagen birtokolja. A méret, a praktikum olyan hétköznapi elemek tökéletes egységéből áll össze a Multivanban, hogy ezt nem lehet semelyik márkalogóval kompenzálni.
A beltartalmon belül pedig elvitathatatlan tény az is, hogy olyan kultusz, tradíció kapcsolódik ehhez a típushoz, amely nagyon kevés más járműhöz. Ki ne szeretne egy utazást egy VW Type 2-vel azaz a T1-sel? 72 évvel az első széria után tehát itt a hetedik, digitális, ultramodern változat, amely a Multivan, tehát a személyautó kivitel esetében már nem a teherautók platformját kapta.
Régóta lehetet arról hallani, hogy a VW Sharan kivezetésre fog kerülni, miután az egyterűek, és így a kisbuszok népszerűsége hihetetlen mélypontra került. Őszintén szólva eddig ezt nehezen tudtam elképzelni, hiszen egyik pillanatról a másikra elvágni egy korábban hihetetlen népszerű és praktikus kategóriát nem gondoltam, hogy lehetséges. A „nem népszerű” ellenére ugyanis bizonyára vannak többgyermekes családok, akik az SUV-ok adta magas üléspozíció helyett szívesebben választják a praktikumot. Az előző generációs Multivan pedig túlságosan teherautós, méretében nem feltétlenül ideális partner erre a célra. A T7 úgy érzem, hogy összezárja ezt az ollót és lehetőséget teremt a konszern számára, hogy ezt a lépést, ha tényleg akarja, akkor megtegye.
A lemezek alatti technikai változáson kívül az új kisbusz külső megjelenésében is jelentősen változott. Sokkal jobban le van kerekítve, sokkal inkább jut eszünkbe róla egy kedves formavilágú egyterű, mintsem egy haszonjármű. Mert nem is az! Ebből a változatból nem lesz teherautó, csak személyautóként készül. Nagyon jól áll neki az új Caddy-hez hasonló, teljes mértékben fényezett és apró rácsokkal mintázott lökhárító. Modern, divatos és persze az értékét kiválóan sugalló megoldás a LED-es fényszórókat összekötő fénysáv elől. Két karosszéria változatban kapható, egy rövidebb és egy hosszabb kivitelben. Mi az előbbit teszteltük, amely valamivel rövidebb 5 méternél. Tengelytávja azonos a hosszított 5,2 méteres változatéval.
A belső tér egyértelműen a családról, illetve a kényelmes utazásról szól. Minden szék külön mozgatható és rendkívül jól variálható. Végtelen mennyiségű pohártartó, tárolórekesz, USB kimenet várja az utazókat. Akik a tágas tereket szeretik és azt, hogy az utazás ne járjon kompromisszumokkal, azok számára az új Multivan a tökéletes megoldás. A külön síneken mozgatható második és harmadik üléssor székei egyszerűen ki is vehetőek, illetve egy mozgatható könyöklő/asztal is segíti azt, hogy jól érezzük magunkat az autóban. Pozitívum, hogy a második üléssor is kapott külön ülésfűtést, hátrány viszont, hogy nem tudtuk ezt a sor a harmadikkal szembe fordítani. Így tárgyalónak, vagy közös ebédlőnek nem használható a kapott tesztautó.
A vezetőülés körüli kezelők leginkább a nyolcas Golf kezelésére hasonlítanak, minden előnyükkel és hátrányukkal együtt. Én nem vagyok a feltétlen híve annak, hogy száműzzük a tekerő gombokat a kormány körül és pusztán menü rendszerből és tapogatós felületekkel lehessen vezérelni mindent. Aki így gondolja, mint én, annak lesznek fenntartásai a T7-tel. Az viszont számomra előny volt, hogy a kormányon a korábbi széria gombja voltak, így ott nem kellett a legmodernebb technika érintésérzékeny felületeivel bíbelődni.
A színek, az anyagok, a rengeteg ablak, valamint a hangulatfények hozzájárultak ahhoz, hogy a vezetési élménye a T7 Multivannak személyautókat meghaladó módon jó legyen. Egy magasabb építésű SUV-ban inkább gondolhatjuk azt, hogy teherautó volánja mögött ülünk, mint amit ebben az autóban érezhetünk. Nagyon közvetlen a kormányzás, teljesen részei tudunk lenni a járműnek a meglehetősen nagy méretei ellenére. Kiváló a felfüggesztés, lengéscsillapítás és összeségében a vezetési élmény.
A T7 egyik különlegessége, hogy nagyon széles skálán választhatunk a meghajtások közül és ebben a szériában először plug-in hybrid, azaz benzin és elektromotor párosítással is rendelhető. Ez utóbbi hajtotta a tesztautónkat is. Egy 1,4 literes turbó 150 lóerős benzinmotor, mellé építettek egy 75 lóerős (55kW) villanymotort, amelyeket egy hatsebességes DSG váltó köt össze. Összteljesítményük 218 lóerő és 350Nm nyomaték. A villanymotor működését egy 10,4kW-os akkumulátor táplálja. A teszt alatt 22-23kW-ot fogyasztott a villanymotor, így ebből látható, hogy nagyjából 40-45km hatótávolságra számíthatunk tisztán elektromos hajtással. Amennyiben ügyes a lábunk és a sebességre is odafigyelünk ez bizonyára felmehet 50 km-ig. Tisztán elektromos hajtással egyébként 140km/h-ig képes üzemelni a jármű, efölött biztosan bekapcsol a benzinmotor is. Lehetőségünk van arra, hogy kiiktassuk a villanymotort, amely autópályás közlekedésnél ideális megoldás, így megspórolhatjuk az energiát a városi közlekedésre. Enélkül nagyjából 8 litert fogyaszt a Multivan. Ezt is kifejezetten jónak találom, hiszen egy 2 tonnás járműről beszélünk.
Átlagfogyasztást kár mérni a PHEV autók esetében, hiszen a felhasználás módja nagyban befolyásolja a fogyasztásunkat. A 45 literes üzemanyagtank miatt viszont egész biztosan jelentős hatótávolságra nem lehet számítani. A teljesen lemerült akkut 3,5kW-os sebességgel tudja maximálisan felvenni, így körülbelül 3,5 órás töltési idővel lehet számolni. A PHEV-nél ez a kérdés nagyon elméleti, hiszen elképzelhetetlennek tartom, hogy rendszeresen valaki pár órára töltőpontra vigye az autóját/buszát. Ugyanis munka közben vagy éppen éjszaka bármilyen áramforrásról kényelmesen tölthető, ha pedig ez a lehetőség nem adott, egészen értelmetlen ez a meghajtás.
A T7 Multivan egy kiváló autó, tökéletes megoldás és méltó folytatása a klasszikus elődöknek. Hihetetlen variabilitása, kiváló térkínálata és remek vezetési komfortja pedig választ arra kérdésre, hogy miként lehet egy busz a hétköznapjaink fontos része. Egy dolog kell még hozzá, a Skandináv lottón 7-et jól behúzni a 35-ből, mert 30 milliós ára egyébként nehezen elérhető egy átlag nagycsalád számára.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez