A jövő családi autója? – KIA EV6 e228 RWD
Új márkalogó és új típust jelölő nomenklatúra. Legalább ennyit, de még sokkal több újdonságot vonultat fel a 2022-es év autója. A vadonatúj moduláris platformra készült KIA újdonság így lassan 2,5 évvel a megjelenése után is igazi különlegességnek számít. Nem csoda, hiszen a KIA mindent újratervezett a modell megalkotásakor, amely első azon legalább 9 tisztán elektromos modell közül, amelyet a márka a következő években piacra kíván dobni. A cikk születésekor már túl is vagyunk a második ilyen modell, az EV9 bemutatóján.
Mint azt bizonyára sokan tudják, az EV6 egyszerre jelent meg a konszern másik márkájának azonos méretű típusával, a Hyundai Ioniq 5-tel. Annak ellenére, hogy ikertestvérekről beszélhetünk, szinte senki meg nem lenne képes mondani a két autó közötti rokonságot (az Ioniq 5-ről készült tesztünk itt érhető el). Alapvetően nincs is jelentősége ennek a rokoni kapcsolatnak, pusztán azért említem meg, mert elismerésre méltó a KIA/Hyundai tervezőinek kreativitása, ellentétben sok más vezető márkáéval, ahol letagadni sem lehetne, hogy azonos platformon futó, javarészt azonos alkatrészből álló modelleket jelentetnek meg más-más márkanév alatt.
Az EV6 sem először jár nálunk, 2022 első felében már találkoztunk vele. Érdekes volt végigolvasni, hogy mit gondoltam akkor az EV6-ról (ez az írás itt érhető el). Elsősorban azért, mert rávilágít arra a tényre, hogy az elektromos autózással kapcsolatban milyen gyorsan változnak a dolgok. Óriási dömpingben jönnek ki az új típusok, éppen ezért az elvárási szint és még az újságírói tapasztalat is rakéta sebességgel változik. Ennek ellenére a KIA EV6 valahogyan azonos polcon maradt és sok szempontból nem tudták igazán megszorítani a versenytársak.
Egy dologban biztosan nem változott a véleményem. Az EV6 továbbra is egyedi, különleges SUV, amelyet nagyon nehéz egy kalap alatt említeni más márkák azonos kategóriájával. Továbbra is azt gondolom, hogy az igazi formai varázslat az autó hátsó felén van. Ameddig a frontrész egy átlagosabb, alapvetően modern, sportos autó benyomását kelti, addig a hátsó ívek, lámpák, teljes mértékben egy futurisztikus képet alkotnak.
Meg kell azért említeni, hogy kifejezetten szépek az első LED-es lámpatestek, óriási változás, hogy a KIA hűtőmaszkja nem a megszokott méretű és formájú, hanem csak, mint egy díszként ott ragadt, vékony csíkká zsugorodott. Ettől lett sportosabb és persze agresszívabb elölről az EV6. Oldalról nehéz sok kreativitást belevinni a SUV-ok bakancsos formavilágába, de látható, hogy ebből a szögből is, szó szerint kicsúcsosították a hatást a hátrafelé ívelő karosszériaformával. A kilincseket továbbra is úgy ítélem meg, hogy inkább kényelmetlenek. Egyértelmű cél lehetett, hogy a légellenállás miatt beolvadjon a síkba, de a megoldás túl lett gondolva. Lehet vele élni, de ahogy tavaly, idén is végig néztem pár ismerős szenvedését, ahogyan megpróbálta kinyitni ezek segítségével az ajtót. Én jól szórakoztam, ők talán kevésbé.
A hátsó traktuson el lehet vitatkozni, hogy szép vagy csúnya, de azon biztosan nem fog senki összeveszni, hogy modern és egyedi. Az ezüst és a fölötte keresztbe átfutó vörös csík izgalmassá teszi a megjelenést. Itt található a töltőnyílás, amelyet villanymotor zár és nyit. Nem csak formákat, hanem funkciót is rejt magában a design kavalkád. Egyébként én azok közé tartozom, akinek tetszik az egész összhatás.
Az kell mondjam, hogy az EV6 összhatása formai szempontból igencsak jól sikerült. Nem annyira tipikus SUV, mint amit általában megszoktunk, valahol átmenet az egyterű és a SUV között. Semmit nem vesztett egyediségéből az elmúlt időszakban.
Ugyanez igaz a belső térre és annak elrendezésére. Egyáltalán nem szokványos a kialakítás. Elsősorban a leginkább feltűnő, hogy bődületesen nagy a térérzet. Az EV6 4,7 méter hosszú, a tengelytáv pedig 2,9 méter. Csak összehasonlításképpen egy Mercedes E osztály tengelytávolsága 2,96 méter. Tehát kimondható, hogy minimum egy kategóriával nagyobb luxusautók belső terével egyezik meg az EV6 belső tere.
Különlegeségnek már persze nem számít, de két hatalmas digitális képernyő szolgáltatja az információkat. A középső természetesen érintés vezérelt és a telefon is kitükrözhető rá. Amennyiben ezt nem tesszük, egy egészen egyszerűen kezelhető, logikus felépítésű és gyors menü rendszerben tudunk navigálni. A képernyő alatt egy kétfunkciós érintésérzékeny felületen tudjuk a hőmérsékletet vagy éppen a rádió funkcióit állítani. Ez határozottan egyedi megoldás. Ezt a módszert találjuk a legújabb KIA-kban. Szerintem gyorsan megszokható és a dupla funkció miatt a helykihasználás, kezelők száma is könnyebb. Egyetlen gomb kell csak hozzá, hogy váltsunk a két funkció között.
A térérzetet az növeli, hogy a középső konzol „lebeg” a két első ülés között. Ettől sokkal nagyobbnak érezzük az autó belső terét, hiszen nem foglalja el semmiféle fix elem a légteret. Az első ülések formája egészen különleges, szinte űrhajós. Oldalukon USB-C kimenettel a hátsó utasok számára. Szerintem a forma remek, a kényelmi szintjét közepesnek tartom. El tudtam volna képzelni lényegesen nagyobb üléseket is, hiszen az alap helykínálat méretes. Így sem rossz, de itt fokozható lehetett volna az élmény. A hátsó utasok számára is tökéletes a hely. Keresztbe tett lábakkal is lehet itt utazni, nem kell sehol kompromisszumot kötni. Ugyanez igaz a csomagtérre, amelyből kettő is van az autóban. Elől egy kisebb a kábeleknek, hátul pedig 490/1270 literes csomagteret kapunk, amely szintén bőségesen elegendő.
Nagyon jól megoldotta a KIA a különböző felszereltségekhez (ebből három szint van) a teljesítmény kínálatot. A belépő szint (ezt teszteltük legutóbb) kisebb akku csomaggal és alacsonyabb teljesítménnyel kezdődik és kizárólag hátsókerék hajtást kínál. Ennek a jelenlegi listaára 21,89 millió. Kaphatunk összkerekest kis aksival már egy nagyobb teljesítménnyel (hiszen ez két motoros) 23,2-től, vagy ugyanennyiért nagyobb aksival hátsó kerekest (ez a mostani változatunk). Dönthetünk úgy is, hogy all-in, ekkor nagyobb aksit és összkereket kapunk. Ezért további 1,2 milliót kell fizetnünk. A tesztelt változat 25 millióba kerül, hiszen ez a legmagasabb GT-Line felszereltségi szintet képviselte.
Az elmúlt időszak elektromos autós tapasztalatával töltekezve, arra jutottam, mint saját vélemény, hogy nem feltétlenül az akkumulátor mérete számít, hanem sokkal fontosabb az, hogy mennyit fogyaszt az adott elektromos jármű (o.k. ez nem egy nagy tapasztalat, de mégis…). A fő probléma, hogy az elektromos járművek fogyasztása elképesztő mértékben szór. Típusok között is és egy adott járműnél is, annak függvényében, hogy milyen tempóban és hol használjuk. Ez a szórás százalékosan lényegesen nagyobb, mint egy benzines autó esetében, ráadásul a hőmérséklet is nagyban befolyásolja az eredményt. Azt egyértelműen ki tudom mondani, hogy a WLTP szerinti adatok gyakran messzebb vannak a valóságtól, mint Makó Jeruzsálemtől. Ebben a KIA sem kivétel. Szerintem 21-22kW-os átlag alatt az EV6-tal nem lehet közlekedni, de ha jobban nyomjuk neki, akkor simán lesz belőle 26kW. Az, hogy ez sok vagy kevés, azt mindenki döntse el maga, de annyit el kell mondanom, hogy életszerűtlen elképzelés, hogy ha nem saját árammal töltekezünk, hogy olcsó lesz a közlekedés vele. Ha az áramért kifizetett forintoktól elvonatkoztatunk, akkor kiváló adatokat láthatunk a KIA EV6 esetében. Egyenáramú töltés esetében akár 233kW-al is lehet vele töltekezni, ha találunk ilyen oszlopot. Persze a fenti szám csupán elméleti, de abban biztosak lehetünk, hogy 20-ról 80%-ra 20 percen belül fel tud tölteni az autó. Ez pedig teljesen o.k., sőt kiváló.
Szerintem a lényeg, hogy a napi általános használathoz szükséges 100-150 kilométernyi áramot egy éjszaka alatt akár az otthoni 220V-os hálózatról is fel tudja szedni és ha erre használjuk az EV6-ot, akkor egy tökéletes családi autót kapunk általa, amelyik vezetéstámogatásban, kényelmében, kulturált minőségi anyagok felhasználásában is a legtöbb versenytárs előtt jár.
Könnyű dolga viszont nem lesz a márkának, hiszen ahogyan az európai piac megszokta a koreai márkákat, úgy adja magát, hogy a kínait is meg fogja szokni. Akkor pedig a mostani árak nem lesznek versenyképesek.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez