A kubista autóépítés – KIA e-Soul 2021
A kubizmus egy XX. századi művészeti irányzat. Hívei és követői abban hisznek, hogy a kép semmit ne utánozzon, nyújtsa tisztán a maga lényegét. A KIA 2008-ban csatlakozott ehhez az irányzathoz, amikor 2008-ban bemutatták az első generációs KIA Soult, talán a Kia történetének legmegosztóbb autóját. Ismerek olyanokat, akik imádják, vágynak rá és talán sokkal több embert, aki idegenkedik ettől a formától. De a modern művészetek már csak ilyenek. Vagy tetszik, vagy nem.
A kubista eszköztár végtelenül leegyszerűsített geometriai elemekkel játszik, a kockaforma megjelenik az ilyen típusú alkotásokban. Az autóépítésben a kilencvenes évek végén jelentek meg az ilyen formák és volt velük nem egy, jellemzően sikertelen próbálkozás. A Nissan Cube, a Toyota már nem létező almárkája a Scion xB vagy éppen a Daihatsu Materia külső formájában mind-mind megegyezett az első generációs Soul-lal. Az oka, hogy az imént említett típusokkal ritkán találkozunk, hogy a többi autógyártó nem volt olyan merész, mint a koreai cég, így nem próbálkoztak azzal, hogy az európai piacra behozzák ezt a formát.
A KIA viszont ettől képes a növekedésre és ez a fajta gondolatiság, lendület adja a lehetőséget a vállalatcsoport számára, hogy képesek legyőzni, megelőzni tradicionális, régi európai márkákat. Az első generációt követte a következő, formai szempontból hasonló, de minőségileg lényegesen jobb második generáció, majd 2019 végén, 2020 elején mutatták be a most nálunk járt harmadik generációt. Ez utóbbit pedig már az öreg kontinensen kizárólag elektromos hajtással értékesítik.
Ha már kockaforma, kubizmus, akkor érdemes párhuzamot vonni az elektromos hajtás élharcosával, a Teslával. Nagyjából egy éve mutatta be a Tesla a Cybertruck koncepciót, amelynek formavilágára ugyancsak rá lehet húzni a kubista jegyeket. Vajon az elektromos autózás, a modern kor egyik formai törekvése lesz ez az irányzat? Hasonló útkeresést szimbolizál, mint annak idején a festőművészetben is a meglepő gondolkodásmód? Ezt nem tudhatjuk, de az biztos, hogy a KIA esetében a Soul képviselte a jövőt. Ennél a modellnél alkalmazták először a tisztán elektromos meghajtást. És annak ellenére, hogy lényegesen kevesebb sikereket éretek el vele, mint a később bemutatott Niro esetében, a koncepciót nem adták fel.
Az új Soul kialakítása, extrái alapján érezhető, hogy a fiatal generációnak készült. Már messze nem olyan uncsi kocka, mint ahogy az első testvére. Az élek le vannak gömbölyítve, a kerékjáratok fölötti ívek élesen kanyarodnak. Csupán a szokásosnál élesebben lecsapott eleje és hátulja és az egyenes tetősík miatt mondjuk rá, hogy rokonságban van az előző generációkkal. Minden pontján modern lett. A keskeny LED-es lámpák elől és hátul szépen illenek a formavilágába. Különlegesek a hatalmas felnik. A kétszínű fényezés pedig olyan elem és eszköz, amit a mostani modern autókon, jellemzően crossovereken vélhetünk felfedezni. Ezzel kívánják a tervezők légiesebbé, lebegőbbé tenni a formát. A Soul viszont nem crossover. Egy másik világ, egy másik forma azoknak, akik nem tucatautót keresnek.
A külső jegyeiben nem megszokott formák után a belső térben is találkozunk számos különlegességgel, illetve olyan elemmel, amivel más autóban jellemzően nem. Talán ezek közül a legizgalmasabb a hifi rendszer. Nappal egy jó minőségű hangzást tapasztalhatunk, de ha eljön az este, akkor olyan fény effektekkel is kiegészíti a zenét az autó, mint a legmenőbb szórakozóhelyeken. A fénytónusok a zenei hangzást követik. Nagyon jól néz ki, remek tőle az autó hangulata.
A modern berendezésnek természetesen két nagyméretű színes kijelző is a része. A kormány mögött egy 7” -es OLED kijelző mutatja a vezető számára a szokásos információt. A középkonzolba pedig egy 10,25” -es érintőlépes kijelző került beépítésre. Hatalmas, jó felbontású, jól átlátható.
Az ülések kifejezetten kényelmesek és mindenféle módon elektromosan állíthatóak, hogy a megfelelő üléspozíciót fel tudjuk venni. Külön jópont, hogy nemcsak fűthetőek ezek az ülések, hanem szellőztethetőek is. A kormány kifejezetten jó méretű, fogású, melyen számos kezelőgombon kívül, mint a tempomat, hangerőségállító stb., két fülecske is helyet kapott. Ezek segítségével nem a sebességfokozatok, hanem a visszatöltés mértéke szabályozható. Legmagasabb fokozatban a fékpedált alig kell használni, olyan mértékű a fékezési energia visszanyerése. Elsőre szokatlan, de gyorsan hozzá lehet szokni, és attól kezdve szinte egyetlen pedállal vezethető az autó.
A hátsó üléssorban is kényelmes a hely, nagy a fejtér az autó formája miatt. Rövidtávon egy ötödik utas is talál magának helyet, de azért hosszabb távra 4 embernek ideális az autó. Ennek másik oka, hogy a csomagtér kapacitást sem mondhatni bőségesnek, mindössze 315 literes. Van egy alsó rekesze is a csomagtartónak, oda tudjuk elhelyezni a töltéshez szükséges kábeleket.
Ha pedig kábelek és töltés, akkor essék szó végül, de nem utolsó sorban a meghajtásról. Az eSoul azonos meghajtási rendszert használ, mint a Niro. A 64kW-os akkumulátorcsomag segítségével akár 452 kilométer is megtehető. A legmeglepőbb az, hogy ez a gyári adat tényleg nem csak laboratóriumi körülmények között teljesíthető. Sok olyan szakaszt tettünk meg a teszünk alatt, amikor az autó nem fogyasztott 12kW-nál többet 100km alatt. Vegyes használat esetén pedig tartható volt a 15kW körüli átlag. Nem a sebességre, hanem a hatékonyságra van kiélezve ez a modell, ennek ellenére az éppen párhuzamosan nálunk levő 310 lóerős Cupra Formentort úgy otthagyta az első 150-200 méteren, mint annak a rendje. Persze aztán győzött a ménes és a 100km/h -t hamarabb érte el, de a városi lámpától-lámpáig gyorsulásnál nincsen esélye senkinek ellene, aki hagyományos motorral szerelt autót vezet. Persze az eSoul és az elektromos autózás nem feltétlenül erről „Soul”, de ha már lehetőség van rá, kár lett volna kihagyni.
A KIA az eSoul-al láthatóan hosszú távra tervez. Egyedi, formabontó és nem tucat kocsiról van szó. Azok számára készül, akik jól érzik magukat a világban, meglepetést szeretnek okozni és közben fontos számukra a környezet.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez