A legnagyobb szám - BMW M850i xDrive Cabrio
Vannak autók, amelyek kizárólag vagy nagyrészt a funkcióról szólnak és vannak, amelyek sokkal inkább az élményekről. Utóbbiak közé tartozik a BMW sorozat legnagyobb számát viselő modell, a 850-es. Van egy pont, amikor a racionalitás sutba dobjuk és csak arról tudunk beszélni, hogy mennyire király is volt az elmúlt pár nap, amit ezzel a fantasztikus járművel töltöttünk.
Egyszer azt olvastam, hogy az átlag földlakó egy 35 éves kínai nő. Az átlag új autó egészen biztosan egy SUV. Ha a tendenciát nézzük, akkor ráadásul alternatív meghajtású. Ehhez képest a legtávolabbi pont egy V8-as cabrio, a maga 530 lóerejével. A gyorsulástól már senki nem izgul fel annyira, mint korábban, hiszen az elektromos autók simán lepipálják a legtöbb benzinest. De a feldörgő 4,4 literes biturbóval megélni a 4,1 másodperces százas sprintet, egy máshoz nem hasonlítható, csodálatos élmény. Ne mondjuk azt, hogy jobb, legyen inkább más, ami őrülten fog hiányozni 10-20 év múlva, ha kikopnak ezek a gépek a kínálatból. De ne most sirassuk a jövőt, hiszen az élmény pár szerencsésnek még ma elérhető. Nem kell hozzá sok, csak a nettó 38,5 milliós listaár, a néhány „nélkülözhetetlen” extra és az áfa kifizetése, amely így közel 56-ra dagad és máris beülhetünk a német autógyártás talán egyik legcsillogóbb és messze nem átlagos négykerekűjébe.
Ez a kérdés egészen biztosan ízlés dolga, de én őszintén kívánom mindenkinek, hogy ilyen, vagy ehhez hasonló fantasztikus négykerekűvel élje át az autózás igazi örömét. Azt hiszem mindazok pontosan tudják miről beszélek, akik vezetnek vagy vezettek már bármilyen nyitott tetejű autót. Az M850i cabrio ugyanez, csak jobb. Nagy hirtelen 2 versenytárs jut csupán az eszembe, a valamivel nagyobb presztízzsel bíró és ezáltal drágább Mercedes SL és a korábban már nálunk vendégeskedő Lexus LC500. Utóbbi V8-as, de 5 literes, mégis 10%-kal alacsonyabb teljesítménnyel (477 lóerő) és nagyjából 20-25%-kal visszafogottabb árcédulával hívogat.
A nyolcas kabrió egy nagyra nőtt luxus hajó. A 4851-es hosszúságát akkor vesszük észre, hogy milyen hosszú is valójában, amikor parkolóhelyet keresünk. A tengelytáv sem kicsi, hiszen közel 3 méter van a kerekek között (2822mm), de mégis úgy tűnik el benne a tér, mint a csodálatos hangon muzsikáló hengerekben az üzemanyag. Sehol sem takarékos, eszébe sem jut visszavenni bárhol a mértéktelenségből. Az ülések száma nem szabad, hogy megtévesszen bennünket, valójában ez a kocsi két ember utazásáról szól, a hátsó ülés maximum a csomagoké, amiket a kezünkben cipeltünk, mielőtt beszálltunk volna. A lábbal rendelkező emberek számára (és nyilván ebből van több szerencsére), alkalmatlan a hátsó üléssor az utazásra. De valahogyan ezt meg lehet bocsájtani az autónak, mert senki nem gondolja komolyan, hogy a családot ezzel viszi nyaralni. Akit nyaralni akarunk vinni ezzel, jellemzően és remélhetőleg egyedül fog jönni. És ha így lesz, az élvezet már az utazással kezdődik.
A modellfrissítés apró változásokat hozott, nem sokat változott első hűtőrács, viszont kapott egy mutatós háttérvilágítást, így azok is örömmel választhatják, akik nem szeretik a megnövekedett új stílusú veséket. Kicsi M logó jobb oldalon, M-es tükrök akár karbonszálas anyagból és a vadonatúj M logó a motorháztetőn. Nagyon nem kellett rajta csinosítgatni, mert így is döbbenetesen menő volt és szemet gyönyörködtető. Kifejezetten tetszett a nem átlagos frozen pure szürke fényezés, amely egyébként a nevével ellentétben szerintem zöldes.
A belső tér teljes mértékben a luxust és a pazar hangulatot árasztja. A BMW-től megszokott kiváló minőségű anyagok, finom bőrözött felületek és a jól ismert autó berendezési stílust követi a 8-as széria. A műszerfal és a kezelőszervek még az előző generációs berendezésből származnak, nem a legújabb hajlított képernyős. Ez egyáltalán nem baj, hiszen ez a rendszer is a jól átláthatóságáról, könnyű kezelhetőségéről ismert. Ha valaki ült már bármilyen BMW-ben, akkor azonnal, ha nem, olyan 10-15 percen belül fogja teljesen kiismerni magát.
Az ülések mélyen helyezkednek el és rendkívül kényelmesek. A vezetési élmény természetesen lehúzott tetővel teljes. A vászontető nagyjából 15 másodperc alatt kerül a csomagtartóba és még menet közben, elméletileg 50km/h sebességig is mozgatható. Végletekig ugyan nem húztam ki az elméleti sebességhatárt, de el kell mondjam eléggé menő indulást követően, menet közben polgárpukkasztani a tető mozgatásával. Ha a szélterelő is bekerül, akkor autópálya tempó esetében is kellemesen lehet utazni a 850-nel. És ennek az opciónak a használatakor már az esetlegesen a hátsóülésen utazóknál a lábuk hiányán kívül a fejükkel sem kell számolni, hiszen ezt a teret is elveszi a légterelő. Mindegy, mondjuk ki, ez egy kétszemélyes autó 4 üléssel.
A vezetési élményt persze nem az irigykedő emberek generálása adja (bár ennek is megvan a bája), hanem a motorikus képességek, a futómű, a felfüggesztés, a tökéletesen precíz váltószerkezet és az a hangélmény. Mintha rávarrták volna az útra az autót. Tökéletesen uralható, profi autóversenyzőt meghazudtoló kanyarvételekre képes mindenféle túlkapás nélkül. Mindezt úgy, hogy nem egy steril működést érzünk, hanem a lóerők, a nyomaték tombolását, amelyet könnyedén tudunk uralni. Minden pillanat, minden gyorsulás egy külön szép élmény az M850i-ben. A sebesség pedig egyáltalán nem érződik benne, hiába hiányzik a tető. A futómű és a többi beállítás pedig az elektronika és az általunk választott vezetési üzemmód függvényében változik.
Felhúzott tető esetében azért korlátozottak a lehetőségek és a szabadság érzést kevésbé tudjuk megélni ebben az esetben. Szinte klausztrofób is lesz a hangulat, ha a fekete tető becsukódik felettünk. Egyértelmű, hogy amikor lehet, a ponyvát lent kell tartani.
Van egyébként még egy lépcsőfok a ranglétrán, ez pedig az M8 Cabrio. Itt természetesen nagyobb teljesítményt kapunk, egészen pontosan 600 lóerőt és az ehhez tartozó 3,4 másodperces gyorsulást. Hogy szükség van-e erre a nagyobb teljesítményre, egészen biztosan rossz kérdés. Hiszen ez nem erről szól, hanem a megtehetem, megengedhetem-e magamnak ezt a nagyjából 10 milliós többletet. Ha igen, és nem jelent semmi problémát, természetesen ezt kell választani. De egy valami biztos, hogy a leggyakorlottabb sofőrök számára is bőven elegendő lesz az M850i XDrive által nyújtott képesség. Elképesztő élményt és csodás környezetet teremtve, bárhová is megyünk vele.
Sokba kerül? Igen. Sokat fogyaszt? Legalább 13 literrel számolhatunk vegyes használat mellett, de akár valamivel többel is, szóval igen. Bánnék egyetlen egy forintot is érte, ha megtehetném? Egészen biztosan nem.
BMW iX M60 tesztjét megtalálod a motorhang.hu-n.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez