A legvagányabb elektromos – Cupra Born
Nem először volt szerencsém találkozni a Cupra Bornnal. Tavaly júliusban látogatást tettünk Barcelona mellett, a Formentor sajtó bemutatója alkalmából. Ekkor már statikus módon megcsodálhattuk a VW ID.3 alapjára épülő Bornt. Mondanom sem kell, hogy alig vártam, hogy végre hosszabb időt eltölthessünk az első, teljesen elektromos Cupra modellel.
Nehéz és rögös út a Cupra útja, ha belegondolunk, hogy 1 év hátránnyal indul a konszern testvér Volkswagen mögött. Az ID.3-ra ugyanis kísértetiesen hasonlító elektromos autót úgy kellett tervezni, hogy a Cupra gének benne legyenek, új vásárlói kört hódítson meg és talán a legfontosabb, hogy ne egy átlogózott autót lássunk benne. A Formentor magasra tette a lécet és a sikere bizonyítja, hogy van igény arra, hogy több legyen a Cupra, mint egy high-end Seat. Így a legfontosabb kérdés számomra az, hogy ki tudott-e jönni a Born az ID.3 árnyékából? Megéri-e ez a modellt választani a VW helyett?
Ha nagyon röviden szeretném jellemezni a különbségeket akkor a fő különbség a két modell között, hogy a Bornba nem felejtettek el fűszert tenni, amikor megalkották.
A legfontosabb külső formai különbség a frontrészen vehető észre. A lámpák, a lökhárító teljesen más, mint az ID.3-ban. Sokkal vagányabb, egyedibb, mutatósabb. Számos ponton megjelenik az a bizonyos Cupra szín, a mélyen ívelő alsó peremen, illetve természetesen a motorháztetőn ülő méretes logón. Más modellektől eltérően a típus név is felkerült előre, a logó alatti vékony légbeömlő sávban. Természetesen ez is bronzszínnel írva.
Oldalnézetből sokkal kevésbé lehet különbségeket felsorolni. Mások a színek (6 különböző színből lehet választani) és mások a felni dizájnok is, amelyek 18 és 20 inch közötti mérettartományban kérhetők. A tesztautó a márkára legjellemzőbb színösszeállítást tartalmazta. Az Aurora kék metál és a bronz félelmetesen jó kombináció. Nagyon jól áll az autónak. Ha tippelnem kellene, talán ez az egyik legfontosabb szemcsapda, ami miatt a Born után folyton utánafordultak az emberek, amikor közlekedtem vele. Elegáns, sportos, feltűnő. Egyszerűen szép.
A sportos vonalvezetés része az egyébként is a mélyebbre ültetett Born esetében az alsó spoilerek kialakítása, valamint a tetősík jelentősebben meghosszabbított vonala, amely szintén légterelőként funkcionál.
Az ID.3 egy kiváló elektromos autó, amelynél a legfontosabb kritikai észrevétel a belső tér minősége. A Born szintén újrahasznosított anyagokból készült, de sokkal minőségibb az összeszerelés, az anyagválasztás. Az alcantara borítású ülőfelületek, a középkonzol egysége, a varrások és a kellemesebb tapintású anyagok összeségében jobb érzést adnak a benne ülőnek. Ezektől a részletektől érzem azt, hogy kaptunk valamit a pénzünkért. Egészen biztosan a technológia kerül többe, különösen egy elektromos autó esetében, de a közegtől lesz valami minőségi. Persze itt is vannak kemény műanyagok, de a színek és a harmónia miatt előrelépést érezhetünk a VW-hez képest.
Az imént említett anyagokon, színeken kívül fontos kiemelni a Born kormányát, amely éppolyan egyedi, mint a többi Cuprában. Szerintem az iparág legszebbjei közé tartozik. Egyszerűen jó megfogni, élmény ránézni. A központi infotainement kijelző is mutatósabb, mint az ID.3-ban és nem utolsó sorban nagyobb is. A 12” -es kijelző tetszetős és fontos része az autónak. Előbbinek én nem örülök annyira, hiszen szinte mindent innen vagy az érintés vezérelt gombok segítségével kezelhetünk. A digitalizáció kicsit túl lett tolva ebben a modellben is. Például az üzemmód kapcsolás is csak menürendszer segítségével érhető el. Ez visszalépés például a konszerntestvérhez képest, ahol erre külön gomb van.
A Cupra tesztautónk a kisebb teljesítményű 204 lóerős verzió volt a modellsorban, illetve az 58kW-os akkumulátor csomagot kapta. Magasabb teljesítmény esetén már ott van a Cupra gomb a kormányon, ahol gyorsan vadabbá változtathatjuk a járművet. Itt erre viszont nem volt lehetőség ilyen egyszerűen.
A Born kompakt méretei egyébként nagyon ideálisak a városi közlekedésre. Illetve annak köszönhetően, hogy ez a típus kifejezetten elektromosnak készült, rendelkezik azzal a nagyon fontos plusszal, ami az ilyen autók sajátja. Kevesebb az alkatrész, így lényegesen nagyobb a tér, ami marad. Ez azt jelenti, hogy más, kompakt méretű autóknál valamivel kisebb, de a tér, illetve a térérzet nagyobb. Szerintem a Bornnál nagyobb elektromos autóra nincsen szükség. A technika mai állása szerint ugyan lehetséges a korlátlan távolságú utazás elektromos járművel, de túlságosan sok kompromisszummal jár. A gyorstöltés hosszadalmasabb, mint egy hagyományos autó esetében és szinte semmivel sem olcsóbb (ne feltételezzük azt, hogy ha az egyik energiahordozó ára lényegesen emelkedik tartósan, akkor a másik nem fogja azt követni).
Az előbbivel csak azt akarom mondani, hogy az elektromos autók jelenleg elsősorban városi közlekedésre valók. A Born pedig erre kiváló. Kényelmes és méreteihez képest rendkívül tágas.
Az elektromos hajtás, illetve a hátsókerék hajtás sportosságot ad a járműnek, de nem éreztem pluszt az ID.3-hoz képest. Ha azt gondolnánk, hogy a Born visszahozza a hátsókerék hajtás hot-hatch érzését, akkor ezen a ponton tévedünk. Nincs benne az a plusz, amit más e-autó ne tudna. Ez nem hátránya, hanem inkább azt mondanám, hogy nincs meg ez a fajta előnye. 50-ig fantasztikusan gyorsul, aztán valahogyan elveszik ez a fajta érzés vagy lendület.
Az akku kapacitása és a körülbelül 20-21 kW fogyasztása alapján kiszámolható, hogy 270-280 kilométer hatótávolságot lehet megtenni az autóval. Otthoni töltéssel természetesen lassan, gyorstöltővel akár fél óra alatt is feltölthető 10-ről 80%-ig. Számomra ezek játékok a számokkal, ugyanis nem áll minden lakás előtt 100kW-os töltő, de még 50-es sem. Az viszont biztos, hogy napi, városi használatra, akár ingázásra ez a hatótávolság bőségesen elegendő. Ha pedig a tulajdonos otthon és/vagy a munkahelyén rendelkezik háromfázisú töltővel, akkor ez egy élhető kapacitás.
A Born tehát megszületett. Nem nevezhető olcsónak, hiszen a tesztautónk listaára 18 millió forint volt, de legyünk őszinték, egyik elektromos sem olcsó. A Born viszont nagyon minőségi, remekül vezethető és kifejezetten mutatós. Azoknak tehát, akik a presztízs márkák sportos vonalait keresik, mint például a BMW M pakett, Audi S-Line, azok számára ez a kocsi tökéletes választás.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez