A rendszerváltás óta eltelt idő – Lexus LS 500h
Sok fordulat történt 1989-ben. Nagy valószínűséggel a Toyota háza táján, Japánban, abban az időben nem a vasfüggöny leomlásával voltak a leginkább elfoglalva, hanem egy korszakalkotó típus sok éves fejlesztését követően annak bevezetésével. Egészen pontosan 6 évig tartott a fejlesztése a Lexus LS -nek, és a hosszú időszak nem most fog először szerepelni a cikkben.
Talán nem kell senkinek elmondani, hogy a Lexus márka a Toyota márkából fejlődött ki. Azt is lehetne mondani, hogy ha a Toyota szó melléknév lenne, hogy annak felsőfoka. Az LS pedig mondjuk azt, hogy a legfelsőbb fok. A csúcs. A Luxury Sedan, vagy ahogy az elvakult márkahívők mondanák, Luxury Saloon. Ez utóbbi egyébként nem is áll olyan messze a valóságtól, hiszen az első szeriás modellt luxus szállodák kialakítása inspirálta. Ez utóbbi pedig nem túlzás, hogy még most is jelen van a belső hangulatában.
2017-ben mutatták be a most futó ötödik generációt, amelynek tavaly megjelent ráncfelvarrott verziója járt nálunk az elmúlt napokban. Kicsit szerencsétlen helyzet, hiszen az egyik legnagyobb versenytárs, a Mercedes-Benz S osztály tesztelését követően csupán néhány hónappal. Azért fogalmazok így, mert minduntalan egy vadonatúj modellel hasonlítom össze a Lexust, amelyen ugyan relatív friss néhány változtatás, de összeségében egy 5-6 éves autóról beszélünk, mondhatom azt is, hogy hosszú időszak telt már el a modellciklusból.
A technikai tartalom 2021 végén sokkal fontosabb szinte bárminél. Egyszerűen nem összehasonlítható, hogy milyen változások történtek ezen a téren 6 év alatt. A luxus definíciója persze nem változott, de számos olyan többlettartalommal egészült ki, amiről nem beszéltünk korábban. Hangulat, vezetési élmény, kényelmi és biztonsági extrák végeláthatatlan sora, valamint nem utolsó sorban a digitalizáció megjelenése a gépjárművekben. Az, hogy bőrrel van borítva a hatalmas belső tér, továbbá gyors, erős a motor, szükséges, de nem elégséges feltétele annak, hogy releváns darabszámot tudjon eladni egy gyártó a legfelső szegmensben.
A német autógyárak pedig olyan magas szintig emelték a lécet, hogy behozhatatlan távolságra került mindenki más, aki itt szeretne megmérettetni.
Nem volt ez mindig így, hiszen a harmadik generációs Lexus gyakorlatilag letarolt az amerikai piacot. Impozáns megjelenésű, az akkori elvárásoknak maximálisan megfelelő autója árával és híresen jó megbízhatóságával minden picit is racionálisan gondolkodó vevőt arra késztetett, hogy a legendás LS430-at válassza. Sok idő eltelt azóta és sajnos ki kell mondanom, hogy nem tudta a Lexus tartani azt az előnyt, amelyet a kiváló ár/érték arány és minőség adott neki. Persze az is lehetséges, hogy az a 6 év a probléma, amellyel az imént említett német márka az új modelljével pillanatnyilag előnybe került.
Külső formáját tekintve a Lexus LS nagyon el van találva. Letagadhatatlanul Lexus minden szempontból. Sportos és egyben elegáns. Éles törésekkel tagolt elnyújtott ívek ölelik körbe a méretes, 5,2 méternél hosszabb karosszériát. Szélessége pedig 10 centiméter híján 2 méter. Jellegzetes gigantikus hűtőrácsa és a LED-es lámpák formája pedig tökéletesen illeszkedik a modellcsaládba. Ez persze szubjektív, de a legvagányabb és formai szempontból a legelőremutatóbb luxus limuzin mindegyik közül.
A belső tér minőség érzetével önmagában nem lehet problémánk. Kiváló minőségű bőrözés mindenhol. Az ajtók bevonata önmagában egy különlegesség. A tesztmodellben ugyanis az úgynevezett Nishijin kárpitozás volt megtalálható, platina bevonatú betétekkel. A japánban tradicionális minta szerintem furcsán hat az európai/magyar szemnek. Jobban hasonlít nagymamám függönyére, minthogy erre a szimbolikára gondoljak. Az extra tartozékként rendelhető borítás egyébként 4,5 millió forint, így azt gondolom, hogy kevés hazai ember lesz, aki ezt a tartozékot választja.
Szintén nem lehet semmiféle kifogásunk a masszázsfunkcióval is ellátott ülések kényelmével kapcsolatban. Elképesztő a variációk sora, ahogyan módosítani lehet az üléspozíciót. A jobb hátsó fotel lábtámaszos kialakítása és félfekvő pozícióba mozgatása is benne van az autó által nyújtott szolgáltatások között. Azt viszont nagyobb problémának éreztem, hogy ez azonos gombok többszöri megnyomására sikerül. Nem lehet játszi könnyedséggel sofőrös utazóautóvá alakítani az LS belső terét. A lábtér egyébként az átalakított hátsó ülésnél, 170-175 cm fölötti testmagasság esetén már nem kifogástalan. Nagyjából ezen magasság fölött már nem lehet teljesen kinyújtani előre a lábunkat, hiába húzódik előre maximálisan az első ülés. Előny viszont, hogy az első ülés ebben az esetben sem takarja ki a jobb első visszapillantó tükröt. A csillagos márkánál ez roppant zavaró körülmény volt.
Az infotainement és a műszerfal grafikai minősége nem felel meg sajnos a mai kor által támasztott körülményeknek. Elvárás lenne a tű éles HD minőségű képernyő és a meseszép grafika, hiszen a versenytársak mindegyikénél ez az alap. Kezelhetőség szempontjából pedig messze elmarad a felső kategóriás autóktól a Lexus. Mondhatnám, hogy itt csak a logikus felépítés hiányáról van szó, de sajnos ez nem teljesen igaz. A menü és a beállítások hangvezérléssel történő állításának hiányára is gondolok. Ez ugyanis az 50 millió forintos árkategória esetén már alapvető elvárás lehet. Szóval ne keressük a Hey BMW, Hey Mercedes alapján a Hey Lexus funkciót. Ez az elmúlt 6 év terméke és ez az a funkció, amit nem kínál a Toyota presztízs modellje.
Ugyancsak hiányzik a ma divatos színes hangulatfények opciós lehetősége. Lehet nélkülük élni, de ennyi pénzért már nem érdemes ezt a minimális plusz többletköltségért elérhető opciót megspórolni egyetlen gyártónak sem, mivel nagyon jól tud mutatni. A fényekkel, illatokkal, hangokkal és masszázzsal kombinált élmény adja meg azt a többletet, ami miatt különlegesnek érezheti magát az, aki ennyi pénzért autót vásárol. De o.k., fogadjuk el, hogy Nishijin minta megadja ugyanezt az élményt, csak én primitív vagyok és nem tudom (bocsánat).
A fenti sorok természetesen olyan opciók, amelyeket csak az tudja, hogy mennyire jó dolgok, aki kipróbálta. Így egy fanatikus Lexus vásárlót sosem fog ez zavarni. Az viszont egészen biztosan jobban, hogy a 3,5 literes atkinson ciklusú hybrid motor hihetetlenül nem passzol egy ilyen kategóriájú autóhoz. Az elektromos motorral támogatott összeteljesítmény 359 lóerő és 350Nm nyomaték. Soknak hangzik ugyan de az autó össztömege 2,4 tonna (!), amely tömeg megmozgatásához ez a teljesítmény inkább hervatag. Persze ez így nem igaz, hiszen 5,5 mp alatt képes 100-ra gyorsítani a járművet, de a mégis van egy visszatartó erő, hogy ezt megtegyük és érezzük. Ez pedig a hang.
Van olyan motorhang, amely esetében vágyunk arra, hogy nyomjuk, hogy halljuk, hogy érezzük. De van olyan, ahol sajnáljuk, mert azt érezzük, hogy fáj neki, hogy üvölt, hogy csúnyán süvít. Hát ilyen a Lexus LS500h. De a probléma nem ez. A probléma az, hogy egyáltalán picit sem kellene hallanunk semmit. Se jót, se rosszat. A luxus járművek ismérve a csend, a béke és a nyugalom a belső térben. Az, hogy a befolyásos, magas társadalmi szinten lévő utas csendben, biztonságban, maximális kényelemben jusson el a helyszínre, ahová szándékozik eljutni. És ebben a zajban, amit itt hallunk gyorsításkor, ezt nem lehet megtenni
.
Persze elmondható, hogy csak 9-10 liter a fogyasztás és a hybrid hajtás környezetbarát, de 2,4 tonna jármű legyártása soha az életben nem lesz környezetbarát, így ez számomra nem érv. 50 millióért legyen csendes gyorsítás. Ha hangosra vágyunk, akkor a Lexus LC500-at ajánlom, amelynek csodaszépen muzsikáló hangja van, de az egy sportautó. Így ezen a ponton számomra elbukott az LS.
Alacsony fordulaton, a gyorsítások kivételével egyébként nem zavaró a motor hangja, ezért gondolom, hogy indifferens, hogy akár 5,5másodperce tud. A hátsó kényelmes fotelben én arra instruálnám a sofőröm, hogy kizárólag békésen vezessen és abban bíznék közben, hogy a következő szériáig megoldják az előzőekben felsorolt problémáimat.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez