A robogóba csomagolt motor – 2022 Yamaha TMax 560 TechMax
Nem minden az, aminek látszik, szoktuk mondani. Ez a mondás nagyon igaz a legújabb Yamaha TMax-ra, amely első ránézésre egy robogó, de valójában egy teljes értékű motorkerékpár, azzal a többlettel, hogy robogónak sem utolsó.
Valószínűleg a nagyrobogó kategória megteremtője a Yamaha volt, amikor 2000-ben bemutatta az akkor még 500cm3-es TMaxot. Ebben az időben senki nem tett erősebb és nagyobb motort robogóba. 2012-re az 500cm3, 530-ra növekedett, majd 2020-ban vette át a most is futó 560-as motor a meghajtást.
Úgy vélem, hogy a Yamaha már a kezdetektől jól tudta, hogy csak azzal, hogy a legnagyobb motort szereli be a robogóba, nem lesz elegendő versenyelőny, hiszen könnyedén tud bármelyik versenytárs nagyobb erőforrással újat mutatni. Éppen ezért a fő fókusz a motorépítésen, a kényelemen és a versenysportból átörökített alkatrészek használatán volt.
Már az első 560-as szériában megtalálható a tempomat, elektromosan állítható szélvédő mozgatás, amely a robogózást egy magasabb szintre emeli. Ezt egészítik ki olyan technikák, mint a projektoros LED-es első fényszórók, amelyek egy lámpatestbe vannak integrálva az irányjelzőkkel. Persze ez önmagában nem elegendő versenyelőny, de jól mutatja, hogy a Yamaha nem a véletlenre bízza, hogy megtartsa, illetve fokozza a versenyelőnyét ebben a szegmensben.
A motorozási élményt, a jól kezelhetőséget elsősorban az adja, hogy a motorblokk, hasonlóan, mint a hagyományos motorkerékpárok esetében, a vázba lett szerelve. Így a jármű merevsége sokat javul, miközben a tömegközéppont is ideálisabb helyen található. Ezek együttesen adják azt az érzést, hogy tökéletesen fekszi az utat és kiválóan kanyarodik a TMax.
Amit én kifejezettem imádtam a TMax tesztelése során, az a hibátlan felfüggesztés és futómű. Sportos, dinamikus és nálánál jóval nagyobb motorokat is könnyűszerrel otthagy, miközben tökéletesen kiegyenlíti az úthibákat és pont annyira komfortos, amennyire az szükséges. Az ülőfelület rendkívül kényelmes a vezető és utasa számára is. Itt viszont azzal a problémával találkoztam, hogy túlságosan szélesek ezek a bizonyos ülések és annyak ellenére, hogy a 800mm magas ülésmagasság ezt nem feltételezné, de csak lábujjhegyen ért le a lábam.
A csomagtérrel kapcsolatban nekem kicsit lehet túlzóak az elvárásaim, de nem tartottam elégségesnek a csupán egyetlen teljes értékű bukósisak befogadására alkalmas csomagteret. Természetesen nem lehetetlen bővíteni a szállítható csomagteret egy dobozzal (van is a gyári kínálatban 34 és 45 literes kivitel), de ha városi ügyintézéshez használjuk ezt a bitang erős robogót, akkor önmagában egy nagyobb tér aranyat érhet.
Mit is jelent számokban, hogy erős? Az 562 cm3 blokk 35kW-os (47,6 lóerő), amelyhez 55,7Nm nyomaték társul. Ezekkel a paraméterekkel fojtás nélkül lehet A2 jogosítvánnyal vezetni. Ehhez kapcsolódik egy V-szíjas CVT automata váltó. Nagyon dinamikus, nagyon jó párosítás. A jobb kormányon található még egy mode kapcsoló, amely még nagyobb gázreakciót képes elérni, amennyiben a sport módozatot választjuk. A 15 literes üzemanyagtartály nagyjából 300 kilométeres hatótávolságot enged. Tesztünk alatt 4,8 literes átlaggal közlekedtünk.
A 2022-es modellév legfontosabb újítása a műszerfal digitalizációja volt, azonkívül, hogy a robogó orrát is átrajzolták némiképpen és így még karakteresebb lett a jármű.
A teljesen digitális, 7” -es műszerfal egy szükséges fejlesztés volt, mert úgy gondolom, hogy ebben a kategóriában, ezen az 5,6 millió forintos árszinten a korábbi széria analóg műszerei, illetve az azok között megbúvó kis LCD kijelző már távolról sem számított naprakésznek.
Az új műszerfal amellett, hogy jó grafikával rendelkezik (és bár nem nagy a különbség az egyes skinek között, de azért ez is változtatható), meglepően könnyen kezelhető. Mintha nem is japán motoron ülnénk, annyira logikus és egyszerű a menürendszer felépítése, kezelése. A bal kormányon elhelyezett pici kar segítségével tudunk benne navigálni, amely pofon egyszerű.
A menüből tudunk elérni olyan funkciókat, mint a kormány vagy az ülésfűtés, szélvédő mozgatása. Eközben persze a műszerfalról rengeteg menet információ leolvasható. Szintén fontos, hogy a Garmin applikációja kitükrözhető a kijelzőre, így a térkép/navigáció is megoldott.
A Yamaha TMax egyáltalán nem okozott csalódást. Egy kiválóan motorozható nagyrobogó, annak minden közlekedési előnyével, de mindemellett bármilyen túrára is alkalmas. Bátran el lehet vele hosszabb utakra is indulni, tehát ilyen formában egy igazi mindenes. Így pedig az ára érthetővé válik, hiszen nem egy „hagyományos” robogóhoz kell hasonlítani.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez