A zászlóshajó – Peugeot 508 SW GT Line 2.0 BlueHDI
Peugeot 508 második alkalommal jelent meg ilyen néven, miután az új névadási stratégia szerint a generációk száma növekszik, nem pedig a kategória (2-es, 3-as, 5-ös) mögötti szám, mint azt sok éven át megszokhattuk. Pontosan két éve 2018-ban mutatták be ezt a szériát a genfi autószalonon 5 ajtós és kombi változatban. Utóbbi az angol station wagon rövidítése alapján, SW jelzést kapott.
A dízel a mai autózásban szitokszónak számít, ha pedig nem SUV kategóriában kínál modellt valaki, de legalább is nincsen megemelve a padlószint pár centiméterrel, akkor azt hihetjük, hogy eladhatatlan és a tömegek számára érdektelen autóról beszélünk. Kevesen képesek rácáfolni erre a tézisre. Talán az egyik ilyen gyártó a Peugeot.
Az előző 508-as is egy kiváló minőségű és belső formavilágú autó volt, azt is ki lehet mondani, hogy külső megjelenésében talán kicsit unalmas formával rendelkezett. Többek között ezen is változtattak az új modell esetében. De ennél sokkal több mindenen…
Az 508-assal töltött pár nap alatt végig az járt a fejemben, hogy vajon mitől számít egy márka, illetve típus, luxusnak. Hol van az a képzeletbeli határ, amitől azt mondjuk, hogy egy presztízs autóban ülünk? És persze a márka imázsa és elfogadottsága is kell ehhez, de ha csak egyetlen típusát kellene vizsgálni egy márkának, és nem egy teljes modellvonalat, akkor a Peugeot 508 esetében szerintem nyugodtan mondhatnánk, hogy megérkezett. A PSA konszern a DS márkával abszolút a presztízs címre pályázik, de itt a divathullámokat megülve gyakorlatilag SUV-kből áll a kínálat. Így az 508 olyan helyet céloz meg, ahová Peugeot még nem tette be a lábát. Az Audik, BMW-k, Lexusok, Volvok, Mercedesek által teremtett elitben követel magának helyet.
Az előző szavak pedig túlzás nélkül állítom, hogy nem túlzóak. Ritkán szoktam elemezni a különböző gyártók árait. Egyszerűen azért nem, mert hiszem, hogy a vásárlási döntések során ezt a pontot mindenki el tudja maga dönteni. Mi az, ami belefér, mi az, ami nem. Az, hogy mi a sok és mi a kevés az teljes mértékben szubjektív. A mostani esetben ezt azért szeretném mégis kihangsúlyozni, mert az első (és lehet második) látásra magas ár, nem feltétlenül az. A tesztelt autó listaára a tömérdek extrával 14,5 millió fölött volt. Ha ezt összehasonlítjuk egy Opel Insignia, Ford Mondeo vagy VW Passat árával akkor láthatjuk, hogy legalább 1-2 M Ft-tal többet kell ezért az autóért adni. Én viszont arra buzdítok mindenkit, hogy az összehasonlítást ebben az esetben az Audi A4, BMW 3 vagy a Volvo S60-nal szemben tegye meg. Ugye, így már nem is olyan rossz a helyzet? Itt ugyanis 3-5 millió vagy akár nagyobb ár előnye is lehet a francia autónak. Igen, első hallásra ez vadnak tűnik. Hogy merészelem én ezt javasolni? Egyszerűen azért, mert beleültem a Peugeot 508-ba és olyan minőséggel találkoztam, ami egyáltalán semmivel, de semmivel sem rosszabb, mint az előző márkák esetében. Az anyagok, a kialakítás, a felületek minden kétséget kizáróan makulátlanok. Mindezeken túl, olyan hangulat uralkodik az autóban, amellyel sehol máshol nem találkozhatunk.
A műszerfal, a Peugeot tervezési koncepciója miatt feljebb került, a kormány pedig valamivel lejjebb. Így elérték a mérnökök, hogy head-up display, azaz lefelé pillantás nélkül láthatjuk vezetés közben a műszerfalat. Természetesen az egész kijelző digitális és személyre szabható. Olyan extra kiegészítőkkel rendelkezik, mint az éjjel látó kamera. Ez a funkció sötétedés után érhető el, és olyan tárgyakról, személyekről is információt kapunk, amelyek a sötétség miatt rejtve maradtak volna. Az út mentén poroszkáló gyalogosok, biciklisták könnyebben láthatóvá lesznek, sőt a rendszer figyelmeztet is, ha esetleg veszélyesen közel kerülnek hozzánk. A kialakításhoz persze hozzátartozik, hogy a kormány szokatlanul kicsi, szinte gokartos méretű, továbbá nem csak a lenti részén, hanem fönt is le van csapva, hogy ne takarjon be a műszerfalba. A méretet, illetve a mögötte elhelyezett karok használatát szokni kell, mert zsúfoltan fért el minden, elsősorban a bal oldalon, ott ugyanis az index kar mellett helyet kapott a tempomatot kezelő kar, továbbá a sebességváltó manuális fülecskéje is.
A középkonzol tetején a mai divatnak megfelelő képernyőt láthatjuk, enyhén a vezető felé fordítva, és ezen a ponton van talán az autó egyetlen gyenge pontja, ugyanis a képernyő felbontása meglehetően gyengécske. A tolatókamera minősége nagyon távol áll az 508 más elemeinek színvonalától.
Az előző generációs 508 komoly hiányossága volt, hogy pakoló és tárolórekeszekkel nagyon kevéssé volt eleresztve. Az újra gondolt beltér minden szempontból kárpótol minket. A könyöklő alatt hatalmas tárolórekeszt találhatunk, továbbá akad még egy fedeles rekesz közvetlenül a váltókar mellett. A telefont pedig középkonzol íve alatt tudjuk elhelyezni, ahol egy indukciós töltő is helyet kapott, csakúgy, mint az USB kimenet, aminek a segítségével a telefonunkat ki is tudjuk tükrözni.
A motor és a váltó tökéletesen dolgozik együtt. A 180 LE-s dízel erőforrás pedig azon kívül, hogy nem túlságosan szomjas – a teszt alatt 6,5l-es átlagfogyasztást mértem – rendkívül dinamikusan, kellemesen jó gyorsulással röpíti az 1 cm híján 4,8m hosszú autót.
Ha pedig méretek és külső jegyek, akkor itt kell kiemelnem, hogy milyen hatalmasat fejlődött az 508 a külső jegyeit illetően. A front rész agresszív, egyedi és dinamikus formát kapott. Az oroszlános fogak, melyek a LED-es fényszóróból lefelé lógnak, kiegészítve annak vonalát, a nappali menetfényt adják. A formai jegyek az orr részen persze ennél sokkal színesebbek. A motorháztető túllógása és az enyhén homorú krómdíszes hűtőmaszk együttesen teszik dögössé és sportossá az autót.
A kombi forma szuper jól áll az 508-nak, vonalai sportos kupészerű formát adnak a kocsinak. A fehér autón a fényes feketére fényezett tetősínek pedig erősítették ezt a hatást, csakúgy, mint a keret nélküli ajtók. Az 5 ajtóshoz képest ez a változat 4cm-rel hosszabb és közel 2cm-rel magasabb, de így is kifejezetten alacsony az új Peugeot a mostani autókhoz képest. A sportosság és egyediség hátulról nézve is szembetűnő, hiszen a valódi dupla kipufogók és a fekete sávval összekötött lámpák adnak méltó lezárást a karosszériának.
A megfelelő komfortról a kitűnő futómű gondoskodik és az a rengeteg technika, amely egy mai modern autóban megtalálható. Mondani sem kell, hogy az összes hárombetűs rövidítés megtalálható az extralistán, így természetesen a másodfokú önvezetés probléma mentesen működik az autóban. Ez utóbbi azt jelenti, hogy képes az autó az előttünk haladó autó sebességére lassítani, adott esetben vészfékezni, sávban tartani az autót, és természetesen önállóan visszagyorsítani, ha eltűnt előlünk minden veszélyforrás. Sok autó tudja manapság az előbb felsoroltakat, de az 508-as olyan módon teljesíti, hogy semmiféle panasz nem lehet rá. Nem rángatja közben a kormányt, csendesen észrevétlenül és nem kellemetlenül avatkozik be, ha éppen szükséges. A vezetési élményt fokozza az üzemmód választó kapcsoló, ahol a hangulatunkhoz megfelelő vezetések/hangolások közül választhatunk. Sport változatban érezhetően megindul az összes motorba rejtett paripa, miközben az egyéb rendszerek (váltó, futómű stb.) is erre hangolódnak.
Összességében a Peugeot mindenképpen a prémium minőség irányába mozdult el az új szériával. Minden egyes részlet könnyedén összemérhető bármely német, japán presztízs márka hasonló kategóriás autójával, és egyáltalán nincs szégyenkezni valója (talán a tolatókamera felbontását kivéve). Az viszont biztos, hogy a Peugeot márka még nem tart ott, hogy ezt a szintet mindenki elfogadja, de az új modellek segítségével (lásd a 2020 év autója a Peugeot 208 lett) ez előbb-utóbb be fog érni. Addig viszont el kell fogadnia, hogy árazás szempontjából sokan nem a felső szegmenshez fogják hasonlítani. Az viszont biztos, hogy a belső tér hangulatával, minőségével és egyedi külsejével nagyon magasra tette a lécet, még saját magának is.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez