A zöldrendszámos változat – Kia Sportage PHEV GT-Line
Harmadik alkalommal is nálunk járt a Kia Sportage, ezúttal a legdrágább és technikai szempontból a legmodernebb változatban. Ez a verzió az úgynevezett plug-in hybrid változat, más szóval konnektoros hibrid. A rövid összefoglalót már az elején muszáj leírnom, reszkessetek egyéb márkák, mert a Kia Sportage ajánlatánál nehéz most jobbat találni.
A lágy hibrid Sportage és az öntöltő hibrid változat után, amelyek tesztjét az adott típusra kattintva lehet olvasni, szinte kötelező feladatként a plug-in hybrid-et is ki szerettük volna próbálni, mely pillanat szerencsére gyorsan eljött. Természetesen ennél rosszabb kötelező feladata senkinek ne legyen soha. Ezzel a változattal pedig megismerhettük az elérhető utolsó benzines módozatot is. Van még egy dízel, de tisztán elektromos nincsen a kínálatban. Ahogy mondani szokták, a plug-in a tisztán elektromos hajtás előszobája.
Mindig azt tanácsolom, hogy autóvásárlás előtt érdemes alaposan végig gondolni, hogy milyenek az autózási szokásaink. Mire akarjuk használni az autót, hány kilométert megyünk jellemzően egy nap és van-e lehetőségünk elektromos töltésre és ha igen akkor milyen formában? Nagyon fontos, hogy ezekre kellő előrelátással tudjunk válaszolni, hiszen adott esetben teljes pénzkidobás lehet a sok-sok többlet millió, például egy PHEV-re történő beruházásra. Pont ezért, már a teszt elején el kell mondanom, hogy arra a kérdésre, hogy melyik a jobb típus a 3 közül, nincsen egyértelmű válasz.
A Sportage PHEV-ben ugyanaz az 1,6 literes turbómotor dolgozik, mint a mild- vagy a fullhybrid esetében és hasonló módon, mint azokban, 180 lóerős teljesítmény leadására képes. A hibrid hajtás másik szereplője egy elektromos motor, amely 91 lóerős. Az áramot pedig egy 13,8kW-os akkumulátor csomag szolgáltatja. A rendszer összteljesítménye 265 lóerő. Tisztán elektromosan is képes haladni a gyári adat szerint 70 kilométert. Ez nyilván időjárásfüggő, mert így, ebben a hűvös időben, ez szinte lehetetlen lenne. De 50-60 kilométert így is biztosan képes haladni.
A zöld rendszám és a tisztán elektromos közlekedés egyértelműen a városi közlekedésre predesztinálja ezt a modellt, de vannak itt egyéb, máshol is jól használható képességek. A PHEV ugyanis kizárólag összkerékhajtással érhető el, tehát a városon kívül is tökéletesen állja meg a helyét. És igen, a Sportage ezen változata pont arra készült, mint a legtöbb plug-in, hogy a lehető leguniverzálisabb legyen. Perszer itt érdemes kitérni arra, hogy a töltési lehetőségeinknek megfelelőnek kell lennie. Kinek jó a konnektoros Sportage? Nagyon fontos, hogy otthoni vagy munkahelyi töltés rendelkezésre álljon, ha napi munkába járásra használjuk az autót. De a két töltési pont közül legalább az egyik meg kell, hogy legyen. Nagyjából 6 óra alatt fel lehet tölteni, még normál 220V-os konnektorból is, így, ha éjszaka vagy abban az időszakban, ameddig dolgozunk tudjuk tölteni már nyert ügyünk van. Ha viszont az életünk más ritmusú és nem egyhelyben vagyunk egész nap, lényegesen nagyobb távolságot teszünk meg egyszerre, mint az elektromos hatótáv, netán nincs a hosszú megállások idején töltőpont a közelünkben, akkor nem ez a modell lesz a legideálisabb választás. Persze zöldebbre tudjuk magunkat mosni, amennyiben zöld a rendszámunk, de ha nincs töltés az aksiban, akkor fölöslegesen adtuk ki az extra pénzt, fölöslegesen kötünk kompromisszumot, hogy az egyébként így is jó méretű, de 540 literre zsugorodott csomagteret tudjuk csak használni. Nem beszélve az akkumulátor tömegéről, ami nagyjából 250 kg, amelyet így a csomagtér alatt folyamatosan cipelhetünk és ezzel arányosan nagyobb fogyasztása lesz a benzinmotornak. Egyébként ez így sem vállalhatatlan, hiszen benzines üzemmódban 8 literes átlaggal számolhatunk.
Nem vagyok biztos abban, hogy bármikor is ki tud jönni a megtérülési kalkuláció, ha csak az anyagi részét nézzük a befektetésnek. 2,4 millió forint az extra felár, amit ezért a technológiáért és természetesen az akkumulátorért ki kell fizetni. A Sportage PHEV ára 18,25-ről indul és a legmagasabb felszereltség 20,55 millió forintba kerül.
Ez nem kevés pénz, de ezért a Kia rengeteg mindent ad. Nem feltétlenül a felhasznált anyagok minőségében kell keresni a különbséget, bár a tömegmárkák anyaghasználatához képest ez mindenképpen a felső szegmensben van.
Az igazi különbség a tömérdek vezetéstámogató rendszernél, a modern technológiában, biztonsági rendszerekben és az egész belső hangulatban, komfortban keresendő. A Kia erre valami hihetetlenül ráérzett és azt kell mondanom, hogy szinte mindenkit le is előzött ezzel a modellel. Az infotainement rendszer szinte tökéletes, talán a grafikán lehetne javítani rajta, de a felépítése logikus, gyorsan kezelhető. A hatalmas digitális ívelt műszerfal, amelyben két 12” -es képernyő kapott helyet, prémium márkákat megszégyenítő kivitelezésű. A középkonzolon kicsit a fényes zongoralakk felület túl lett tolva, de tudjuk, hogy ezt csak az európai piac nem kedveli annyira, a világ többi részén ez kell a vevőknek, így el kell fogadni, hogy nem lehet minden olyan, amilyennek Mi szeretnénk. De a rajta elhelyezett gombok és a digitális/fizikális gombarány szintén teljesen rendben van. A vezetési élmény, üléspozíció pedig szintén tök jó.
A villany és benzinmotor páros közepesen jól dolgozik együtt. Kicsit gondolkodósnak éreztem az automatát hirtelen és gyors indítás esetén, még sport üzemmódban is. De ez a pillanatnyi torpanás elfogadható, nem kellemetlen. A többi sebességtartományban pedig rendben volt minden. Hátránynak éreztem viszont, hogy tisztán EV üzemmód esetében is be-be kapcsolt a benzines motor, így teljesen nulla literrel nem tudtam közlekedni. 1,5-2 liter között teljesen feltöltött akkumulátor és 20-30 km-es táv esetében is fogyasztott az autó, illetve más márkákhoz képest nem lehetett előre definiálni, hogy minimum mekkora akkutöltöttséget szeretnék folyamatosan megtartani. Tény viszont, ami előny, hogy a benzinmotor törekedett az akku újra töltésére.
A Sportage PHEV egyértelműen a legjobb választás, ha a pénz kevésbé számít és zöldek szeretnénk lenni, sokat vezetünk városban és tudunk rendszeresen tölteni és erre nem is sajnáljuk az időt, illetve az ezzel járó macerát. Az ötödik szériás Sportage önmagában egy remekbe szabott autó. Univerzális felhasználási lehetőséggel, modern és egyedi megjelenéssel. Ez utóbbiról kimondható, hogy megosztó, főleg a frontrész kusza vonalai miatt. Így biztos nem mindenkinek tetszik, de ezt én inkább előnynek tartom, mint hátránynak, mert ettől lesz valami emlékezetes és izgalmas. A Sportage az az SUV, amelytől minden más márkának tartania kell, mert amennyiben a vásárló megnézi a Kia szalont is, jó eséllyel nem fog más márka mellett dönteni. Ezzel a modellel a Kia az élbolyba került.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez