Aki újrahasznosította a cigicsikket
A szemétdomb császárai című valóságshow-val is ismertté vált Tom Szaky egy több millió dolláros bevételű cég alapítója és vezetője.
Kalandosan indult élete, szüleivel 1986-ban, 4 éves korában hagyták el budapesti belvárosi lakásukat, és Kelet-Németország valamint Hollandia érintésével Kanadában telepedtek le. Tom üzleti vénája már 14 évesen megmutatkozott, első webdesignnal foglalkozó cégét ekkor alapította. 2001-ben kezdte meg tanulmányait a Princeton Egyetem pszichológia és közgazdaságtan szakán. Mai napig jól beszél magyarul.
Kanadai barátainak többsége Montrealban tanult, akiket gyakran látogatott. Ők számoltak be neki arról a tapasztalatukról, hogy a gilisztákkal meg lehet etetni a komposztálható szemetet, és ez a komposzt sokkal jobb trágya az egyetemisták kedvenc növényének neveléséhez, mint a műtrágya. Tom Szaky ennek gyártására és forgalmazására alapította meg a TerraCycle nevű cégét. Terméküket használt italos palackokba kezdték csomagolni, a szórófejeket kidobott dezodorokból szerelték be, a csomagolás más cégek által kidobott hibás kartonból készült. Ezzel sikerült az észak-amerikai barkács- és kertészeti áruházak kínálatából kitűnni, és 2005-re már fél millió dolláros (100 millió forint) éves bevételt értek el.
Ilyen táskák készülnek az ötleteik alapján iltalos és kávés csomagolásokból
Tom cége ma 20 országban, 20 millió ember részvételével működik, körülbelül évi 20 millió dollárt mozgatva meg. Az elsődleges cél, hogy példát mutassanak a világnak újrahasznosításból, ezért a Terracycle olyan dolgokat is újrahasznosít, mint a cigarettacsikk vagy a használt rágógumi. A profit (kb. évi 200 000 dollár) ötvenszeresét fordítják jótékony célra.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez