Ami megváltoztatott mindent – Tesla Model Y Long Range RWD
Ami megváltoztatott mindent. Nem konkrétan ez a modell, de a jól felépített, mondhatni tökéletes marketing stratégia koronája a Model Y, amely soha nem látott áttörést hozott az elektromos korszakban. A teszt alatt azt gondoltam, hogy én is válltani fogok elektromos autóra, mert egy két pont kivételével az Y szinte tökéletes.
Első körben azt kell elfogadnunk, hogy a Tesla hagyományos értelemben nem autókat gyárt. A gombhoz a kabát, azaz a szoftveres megoldás mögé pakolni egy négy kerekű guruló tárgyat egy kompletten más koncepció, amely láthatóan az egész iparágat sokkolta, sőt azt is mondhatnám, hogy minimum 5, de inkább 8 évre olyan mértékben bénította meg, hogy nem is voltak képesek értelmes választ adni rá. Ez pedig egészen elképesztő, hiszen a Tesla nem egy klasszikus, 80-100 éves hagyományokkal rendelkező, korlátlan anyagi forrással rendelkező giga multi vállalat, hanem voltaképpen egy startup típusú vállalkozás. Nekem minduntalan az Apple jut eszembe az egész storyról, hiszen az iPhone is hasonló módon volt felforgató és ezt követően egy új világrend következett a mobil piacon. Sosem felejtem el Steve Jobs bemutatóját, amikor azt mondta, hogy 3 új eszközt mutat be, egy új számítógépet, egy új iPod-ot és egy új telefont. Aztán minden megváltozott attól, hogy a három funkció egyesült. A sok régi mobilgyártó név mára pedig történelem.
Elon Musk bemutatott egy számítógépet, ami árammal megy természetesen és nem mellesleg van négy kereke. Ettől persze nem tanult meg a Tesla autót gyártani, és vannak benne egészen vicces „hibák”, de erről majd később. Az viszont biztos, hogy milliók, tíz vagy éppen százmilliók számára értelmezte újra az autózást. Techno kütyü. Szerintem ez a Tesla, de ennél azért sokkal több, mert turmixgépként pörgette át az iparágat. Olyan mamutok számára, mint a Volkswagen csoport adott egymás után többször sakkot. Talán mattot még nem, de a jövőt egyelőre nem látjuk, nem beszélve arról, hogy ott vannak a kínaiak is ebben a versenyben. De ennek a témának a kifejtése ebben a cikkben nem fog már elférni.
Hiszen itt van a Model Y, amelyről kár lenne nem beszélni többet. Azt gondolom, hogy 2019-ben, tehát nagyjából 4 évvel a Model 3 után, az Y bemutatása volt a legnagyobb bumm, amit manapság autózással kapcsolatban megélhettünk. Első lépésként a felső köröknek pozícionált Model S és X, majd szépen lefelé építkezve egy hagyományos szedán után érkezett a forma, amitől manapság szinte mindenki odavan, az SUV. Mondjuk én kivétel vagyok, de ahogyan mondani szokás, ízlésen nem érdemes vitatkozni. Az viszont biztos, hogy óriási siker, amelyet a Tesla a felfújt Model 3-mal elért. Az eladási számok gejzírként törtek fölfelé és így vált 2023-ra a világ legnagyobb darabszámban eladott autójává azzal az 1,2 millió darabbal, amely gazdára talált, lehagyva a Toyota Corollát is. Ez utóbbi talán azért is érdekes összehasonlítás, mert meggyőződésem, hogy a Tesla minőségben körülbelül a Toyotával van egy szinten (de lehet még azt sem éri el, ha alaposabban megnézzük az összeszerelési minőséget, felhasznált anyagokat). A példa csak azért fontos, mert a Tesla nem presztízs vagy luxusautó. Ha olyan vágyunk van, hogy ilyen autóval közlekedjünk, akkor érdemes más márkát keresni. Ha viszont egy „tech” autót keresünk, ahol a gyerekünk jobban érzi magát (gondolok itt az alfa generációra (2010-2025), mint Mi, felnőttek, akkor megtaláltuk a megfelelőt. Ez utóbbi generációt ugyanis nagyon nem érdekli a klasszikus márkák presztízse, csupán a gyakorlati funkció, a gyors és modern technológia. Ebben pedig a Tesla abszolút élen jár.
Szóval a Tesla Model Y 2023-ig bezáróan a legsikeresebb elektromos autó, amelynek alapjai javarészt a Model 3-ból érkeznek. Tengelytávjuk szinte majdnem megegyezik, 2891mm. Az Y hossza 4751mm, szélessége 1920mm. Ezek a méretek teljesen belepasszolnak egy felső-közép kategóriás autó mérettartományába (D szegmens), viszont a csomagtér méretében tényleg verhetetlen. 854 liter alaphelyzetben, amely az ülések ledöntésével 2 köbméter fölé növelhető. Ez utóbbi funkciót ki is próbáltam a tesztidőszak alatt. Valóban óriási az űrtartalom, amely így keletkezik. Sajnos a Teslánál nem gondoltak arra, hogy amennyiben lehajtjuk a hátsó üléseket, akkor felülről adott esetben terhelés is kerül az ülőlapokra. A lehajtással pedig nem deaktiválódott a biztonsági öv bekötésére figyelmeztetés. Szóval a csomagcipelés közben folyamatosan jelzett az autó, hogy a hátsó utas kösse be magát. Mindegy, ennél nagyobb baj ne legyen, majd megtanulják ezt is a következő generációra.
A belső térről túl sok mindent nem lehet elmondani, hiszen az üléseken és a meglehetősen silány minőségű műbőrrel bevont kormányon kívül nem sok minden található benne. Természetesen középen megtaláljuk a hihetetlenül nagy és a jobbnál is jobb felbontással készült érintőképes infotainement kijelzőt, amelyről mindent is kezelni tudunk, ha tudná a telefon kitükrözést, akkor azt mondanám hibátlan. Maga a szoftver felépítése teljesen logikus, gyorsan és könnyen el lehet benne tájékozódni. Megszokást csupán az igényel, hogy tényleg mindent erről a felületről lehet vezérelni. Szerintem néhány dolog már az értelmetlenség határait súrolja – például a kesztyűtartó nyitása, amelyet nem tudom, hogy miért nem lehetett manuálisan hagyni. Sok ilyen apróság van, de ahogyan többször leírtam, más koncepció szerint készült ez a kocsi, mint ahogyan a többi esetében azt megszokhattuk. De gyorsan elsajátítható minden, még egy olyan, közel 50 éves sofőr számára is mint én.
Szerintem az is egy döntés vagy éppen ízlés dolga, hogy mennyi csicsát szeretünk egy autó belső terében látni, érezni. A Tesla talán ennek skálának az egyik végpontja és akkor válasszuk, ha egyáltalán nem szeretjük a jó vagy éppen rossz értelemben vett komfortot, vagy éppen design elemeket látni. Amit nekem nem sikerült megszokni vagy éppen elfogadni, és az egyetlen igazi negatív pont számomra a Model Y-ban, azok az ülések. Nem tudom, hogy éltem-e valaha rosszabbat. Valószínűleg igen, mert biztos, hogy a Lada műbőr ülései rosszabbak voltak, de talán azok sem sokkal. Combtámasztás nincsen, mert az ülőlap rövid, de legalább az oldaltartás is gyenge. De mindez még ok lenne, ha nem lenne ennyire borzasztó a minősége az anyagnak. Tehát ha a kérdés, hogy fizetnék-e mondjuk 1 milliót azért, hogy jobb ülések legyenek, akkor a válaszom, hogy azonnal. Főleg azért, mert ha ez jó lenne, akkor szinte bele sem lehetne kötni az Y-ba. Sajnos ez nem opció.
A Tesla fogyasztása, figyelembe véve, hogy egy jókora méretű lekerekített krumpliról van szó, tényleg zseniális. Ezen a ponton talán még most is előrébb jár a Tesla, mint a többi gyártó, vagy legalábbis mostanra érték utol őket. A teszt alatt a vegyes fogyasztású átlagunk 15,6kWh/100km volt, amely tényleg remek. Városban 12-13kWh/100km-rel simán lehet vele közlekedni és autópályán sem fogyaszt többet 120-130-as tempónál, mint 19-20kWh. A Tesla Supercharger pedig fél órán belül 80%-ra biztosan fel tudja tölteni. Utóbbival a tapasztalatunk az volt, hogy az elején 200kW fölötti tempóval töltötte az autót, 45-50% töltöttség után elkezdett lassulni, de 100-as tempóban végig megmaradt a töltési sebesség.
A hátsókerék meghajtású Y, mint ahogyan a Model 3 esetében is így volt a modellciklus végén azzal az opcióval egészült ki, hogy nem csak Standard, hanem Long Range verzióban is elérhető kizárólag hátsókerék meghajtással. Úgy vélem jelenleg ez a legracionálisabb választás. Nem azért, mert így már 1 másodperccel jobb, 5,9 másodperces gyorsulást tud, hanem azért, mert 1,5 millió forint többletért 78,1kWh (75kWh nettó) akkumulátort kapunk, amellyel a fenti fogyasztási tapasztalatból kiindulva 450-600 kilométert tud gond nélkül megtenni. Ez pedig szinte mindig elegendő.
A Tesla Model Y egyáltalán nem meglepő, hogy ennyire sikeres. Nemcsak azért, mert technikai szempontból remek és nem is csak azért, mert egyfajta különlegesség a többi más autókhoz képest, hanem azért is, mert ár/érték aránya talán a legjobb az összes elektromos autó között. Az egyetlen döntés, hogy a puritanizmus milyen szintjére szeretnénk lemenni és el tudjuk-e fogadni, hogy semmi luxust, ellenben rengeteg extra játékszert kapunk 20 millió forintért. Az viszont bizonyos, hogy az Y megváltoztatott mindent, újdimenziókat, alternatívát nyitott a közlekedésben.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez