Ár/Érték és Fenntartási költségek – Dacia Duster Blue dCi 115 Journey
A Duster azon autók közé tartozik, amelyeknek nem kell hosszú bemutatót tartani. 2010 óta egy igazi sikertörténet, amely nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Renault csoport újra értelmezze a Daciat, mint márkát. A második generáció tovább erősítette az elődje sikereit. A most nálunk járt modell az utolsó ebből a szériából, hiszen az már köztudott és az importőr honlapján is látható, hogy a következő, harmadik generáció is bemutatásra került 2023 november végén.
Attól függetlenül, hogy egy kifutó modellről van szó, a tesztünkben szereplő Duster szériát még egyáltalán nem érdemes temetni. Természetesen, amikor bemutatásra kerül egy új modell, a régi valahogyan mindig háttérbe szorul és csúnyábbnak, avétosabbnak látjuk. Hazudnék, ha nem így gondolnám én is, hiszen az új Duster valóban impozánsabb. A kérdés csupán az, hogy a Duster vevőit a külcsín, vagy inkább a funkcionalitás, ár/érték arány vagy éppen a fenntartási költségek érdeklik-e jobban?
Azért nem könnyű a válasz és az összehasonlítás, mert a még futó második széria messze nem egy elmaradott technikával rendelkező modell. Persze még nem digitális a műszerfal, de a középkonzolon megtaláljuk a könnyen kezelhető, érintőképernyős infotainement felületet, amelyre a telefon is kitükrözhető. Biztos vagyok benne, hogy a Duster vásárlók zöme elsősorban nem a technikai kütyük miatt választja ezt a típust, hanem kiváló ár/érték aránya miatt, önmagában a versenyképes ár is nyerő lehet, de sok esetben a terepes képességei miatt is, hiszen a Duster nem csak egy sima városi terepjáró. Ha másért nem, ezekért lett a Duster az egyik legnépszerűbb típus hazánkban.
Kívülről a Duster minimálisan változott. A második generáció módosításai teljesen felhozták a Duster külső vonásait a többi márka színvonalára. Erőt sugárzó, karakteres vonalvezetése, a lökhárítók csapott formája első ránézésre is arról árulkodnak, hogy a Duster nemcsak aszfalt utakra készült. Az első lámpatesteken kívül, a hátsók is újak lettek. Kicsit sajnálom az utóbbit, mert a korábbi Jeep Renegade-ra hajazó hátsó lámpák helyett az új arculatnak megfelelő Y formájú alakzat jelenik meg rajta. A 17” -es kerekek ideálisak méret/ár szempontjából és egyben jól is mutat az autón a vadonatúj alufelni design. Hosszában, széltében nem változott az autó az első generációhoz képest. Továbbra is ideális, városban és hosszú távú útra alkalmas kompakt mérettel rendelkezik, ahol a csomagtér esetében sem kell kompromisszumokat kötni. Az alaphelyzetben 445 literes csomagtér a hátsó ülések 1/3 – 2/3 arányú lehajtása után közel 1,5 köbméter.
A korábbi Duster tesztünkhöz képest a mostani változat is átesett minimális modellfrissítésen. A legszembetűnőbb az új Dacia logo használata a hűtőrácson, kormányon, vagy éppen a hátsó csomagtérajtón. A nálunk járt tesztalany a Journey felszereltségi szinthez tartozik, amely a közepes felszereltségű modell a palettán. Meghajtásáról egy 1,5 literes, 115 lóerős dízelmotor gondoskodik, amely jelen esetben az első tengelyt hajtja egy manuális 6 sebességes váltón keresztül. A 260Nm maximális nyomaték leadására képes dízel 6 liter alatti átlagfogyasztásra képes, de hosszabb országúti szakaszokon nem kell meglepődni, ha 4,5 alatti értékeket mérünk. A nyomaték, ahogyan a dízelekben megszokhattuk, egyből jelentkezik és megfelelő erőt biztosít a Duster számára, ez javítja a vezetési élményt.
Ami talán ronthatja, az a viszonylag komor szürke belső tér, amelyet elsősorban kemény műanyagokkal borítottak. Kétség nem fér hozzá, hogy a munkaautó és a funkcionális közlekedő edény szempontok szerepeltek elsősorban a fejlesztési, valamint a belső tér kialakításának a fókuszában. Sallang és mindenféle formai játéktól mentes a belső tér. Viszont minden ott van, ahol lennie kell, megfelelő tároló és pakolási hellyel van berendezve, amiből nem maradtak ki az USB kimentek sem.
Sokszor felmerül a kérdés, hogy az érkező új modellt, vagy a kifutót érdemes választani. Mind a kettőnek van előnye és hátránya. A most tesztelt modell előnyei között egészen biztos, hogy az ára az egyik legnagyobb aduász. Jelenleg listaáron 7,88 millió forintba kerül a Journey felszereltség, de már a weboldalon is megtalálható, hogy készletakciót kínál a Dacia. A kiforrott, most futó modell pedig egészen biztosan túl van mindenféle technikai hibákon, gyári visszahíváson, amely az új modellek esetében elő-elő fordul.
Újra meggyőződtünk róla, hogy a Dustert leginkább azért lehet szeretni, mert nem akar több lenni, nem akar többnek látszani, mint amire való. Egy ideális, elnyűhetetlen „bakancs”, amelyik hóban, sárban és bármilyen zord körülmények között helyt áll. A Renault csoport pedig folyamatosan gondoskodik róla, hogy a megfelelő műszaki megoldások belekerüljenek és azért a szemünknek is egyre jobban tetszen.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez