Autó vs hybrid pedelec bicó
A hybrid kerékpár előnyei és hátrányai az autóval szemben
Folytatjuk a megkezdett hybrid cikkünket, ahol az autó kontra hybrid kerékpár a kérdés. Rövidesen tesztelni is fogjuk a szóban forgó kerékpárt. Pár szempontot már előre kivesézünk, hogy be tudjuk mutatni a fontos szempontokat.
Nézzünk kicsit a részletekbe: Miért is kell, hogy összteleszkópos legyen egy hybrid városi, trekking kerékpár?
- Tény, hogy a magyar közutak kerékpárutak nem tökéletesek. Az emberi felépítés és gerincoszlop nem szereti, ha egy kerékpárüléssel ütögetik, bár a fejünk a nyakunk és testünk felépítéséből adódóan elvileg "csillapított" helyen van. Az erőteljesebb ütés, rázkódás a fejre is jelenthet következményeket.
- A következő fontos kérdés, hogy milyen sebességgel közlekedünk. A hybridekkel elérhető könnyen a 25-45 km/h is önerőből, ahol már egy-egy kis úthiba erős ütéseket mérhet a kerékpárra és ránk is.
- És itt jön a kerékpáros babaülések kérdése: Amennyiben a kerékpárunk nem rendelkezik normális, teleszkópos csillapított futóművel, úgy a gyerekülés használója rázkódik minden egyes kátyún. Épp ezért fontos szempont, hogy a csomagtartó a rugózott (csillapított) oldalon legyen.
- Előfordul, hogy értékesebb, akár 100-400 ezer forintos eszközt szállítunk a csomagtartón vagy a táskában (laptop, fényképezőgép). Ezek az eszközök úgyszintén nem viselik túl jól az ütéseket, ezért a rugózott oldalra szerelt csomagtartó előnyeit ebben az esetben is ki tudjuk használni.
A fentebb említett pontok támasztják alá, miért is döntött fejlesztés közben a német Riese und Müller cég a komplett felfüggesztések mellett. Következő nagy kérdés a kerékpárok, hybridek kapcsán a kerék mérete.
Ők a 26"-os kerekekre szavaztak az alábbiak miatt:
- Egy 26"-os kerék, kisebb, könnyebb, merevebb, jobban gyorsítható mint egy 28"-os.
- Onnantól, hogy a kátyúkban teleszkópok dolgozzák el az üteseket, nem szükséges a kerékátmérőt növelni a jobb gördülés érdekében.
- Ebből adódik, hogy a 18"-os kerekeken gördülő Birdy összecsukhatójuk jobban gyorsítható fel, mint a megszokott 26-27-28" kerekű hagyományos kerékpárok.
- Még a Birdy kapcsán is odafigyeltek, hogy első-hátsó csillapítás legyen a kerékpáron, így nem ritkaság a Birdyvel túrázó kerékpáros.
- A merev farú, tehát hátsó felfüggesztést nélkülöző kerékpároknál a kerék és az esetlegesen beépített rugós üléscső hivatott minden extra ütést, terhelést elnyelni, ami miatt nem ritka a hátsó kerékben a küllőszakadás, főleg nagyobb tömegű kerékpáros esetén.
- A kisebb csillapítatlan, rugózatlan tömeg fontos fékezéskor és gyorsításkor is, hiszen rossz úton hasonlóan az autók, motorok tulajdonságaihoz a kerék tömege is befolyásolja, hogy fékezéskor a kerék mennyire hatékony. A féktáv összefügg kerékpároknál is a futómű (első-hátsó) képességeivel. Minél jobban az úton tudjuk tartani a kerekeket annál nagyobb biztonsággal tudunk megállni a járművel.
- Ezekhez a feltételekhez elengedhetetlen a jó futómű.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez