Az F-TYPE a Jaguár sportautók 75 éves történetét ünnepelve frissített
● F TYPE 75: 2023 egyrészt az F TYPE utolsó modelléve, másrészt a Jaguar sportautók történetének 75. éve lesz. Ennek alkalmából a Jaguar forgalomba hozza az F TYPE 75, illetve F TYPE R 75 különkiadásokat, amelyeket a Jaguar kompresszoros 5.0 V8-as benzinmotorja hajt 450, illetve 575 lóerős kivitelében, és amelyek Coupé és Convertible karosszériával egyaránt elérhetők
- Igényes exkluzivitás: a limitált szériák egyedi külső és belső stíluselemeket, gazdag felszereltséget, valamint egy különleges karosszériaszín-opciót: a Giola Green metálfényt kínálják, ezáltal méltó módon ünneplik a belső égésű motorok teljesítményét, mielőtt a Jaguar 2025-től tisztán elektromos, modern luxusmárkaként folytatja pályafutását
- Zsigeri, jól kiaknázható motorteljesítmény: az F‑TYPE négy- és nyolchengeres, nagyteljesítményű, kirobbanóan erős benzinmotorjai 300-575 lóerő maximális teljesítményt adnak le, kiemelkedő vezetési élményt és összetéveszthetetlen hangzást kínálva
- Kivételes dinamizmus: az F‑TYPE magával ragadó élményt nyújt, amint késlekedés nélkül, ösztönösen reagál a vezető minden utasítására
- Már rendelhető: a limitált széria első példányait a Jaguar sportautók hetvenötödik évének elején, 2023 januárjában vehetik át az ügyfelek. Konfigurálja járművét a jaguar.com oldalon!
A Jaguar F‑TYPE maga a tökéletes Jaguar sportautó, egy hetvenöt éves hagyaték letéteményese, elődei között pedig minden idők legemlékezetesebb, emblematikus típusai is szerepelnek.
Az F‑TYPE Coupé és Convertible kivitelben egyaránt a zsigeri teljesítmény és a vezetési élmény tökéletes egyensúlyát kínálja; az izmos, határozott formavilághoz prémium anyagokból építkező, precízen kivitelezett, kivételes részletekben bővelkedő utastér társul.
A 2023-as, utolsó modellévre leegyszerűsített, koncentráltabb kínálattal készült fel a típus, így az ügyfelek minden eddiginél egyszerűbben választhatják ki álmaik F‑TYPE-ját. Az autó határozottabb, öntudatosabb megjelenésű, mint valaha: minden kivitelen alapfelszerelés a 20 colos keréktárcsa, míg egyes apró részletek visszafogott, de következetes változáson estek át: a kerékagy-burkolatok és a hűtőmaszkon elhelyezett embléma az eddigi piros helyett fekete színűek, ahogy az R és R-Dynamic típusjelzések másodlagos színei a piros-zöldről fekete-szürkére váltottak.
Az F‑TYPE utolsó évjáratáról és a Jaguar sportautók 75 éves történetéről emlékeznek meg az új F‑TYPE 75, illetve F‑TYPE R 75 limitált szériák. Ezeket egyedi külső és belső formai részletek, gondosan összeválogatott felszereltségi tételek, valamint természetesen az F‑TYPE-tól elválaszthatatlan 5.0 literes, kompresszoros Jaguar V8-as erőforrás** teszi különlegessé. Az exkluzív modellek méltó módon ünneplik a belső égésű motorok teljesítményét, mielőtt a Jaguar 2025-től tisztán elektromos, modern luxusmárkaként folytatja pályafutását.
A Jaguar immár hetvenöt éve tervez és gyárt olyan kivételes sportautókat, amelyek kiemelkedő teljesítménnyel, dinamizmussal és vezetési élménnyel jutalmazzák pilótáikat” – mondta Matthew Beaven, a Jaguar Land Rover vezető külső formatervezője. „Az F‑TYPE különleges kivitelei is tartják magukat ezekhez az alapelvekhez: egyedi külső és belső részletekkel tisztelegnek a nagyszerű hagyaték előtt, amint a Jaguar 2025-től tisztán elektromos márkává alakul át.”
Formaterv
A Jaguar F‑TYPE az évek során semmit sem veszített drámai hatásából: a modell a Jaguar sportautók hetvenöt éves hagyatékának méltó letéteményese. Könnyű, szilárd alumíniumból készített karosszériájának erőt sugárzó arányai azonnal felismerhetővé teszik az orrmotoros, kétüléses modellt; a típus koncentrált, határozott kiállásában testet öltenek annak a vérvonalnak a lendületes vonásai, amely az 1948-ban bevezetett XK120-assal – korának leggyorsabb sorozatgyártású típusával – vette kezdetét.
A különösen keskeny kialakítású LED-es fényszórók, amelyek alapkivitelben alkalmaznak pixel-technológiát**; a ‘Calligraphy’ J rajzolatú, karakteres nappali fények, valamint a dinamikus irányjelzők optikailag kihangsúlyozzák az autó szélességét, és megelőlegezik a lemezek alatt szunnyadó teljesítményt. A lámpatestek tökéletesen beleolvadnak annak a kerékdobokra rázáródó motorházfedélnek a 'folyékony fém' felületkialakításába, amely a legendás C-Type és D-Type stílusát idézve, elegáns lendülettel fut hátra.
Az F‑TYPE 75 és az F‑TYPE R 75 első kerékdobját exkluzív embléma díszíti, amely az F‑TYPE összetéveszthetetlen körvonalát rajzolja ki.
A leegyszerűsített, gondosan megválogatott felszereltségnek köszönhetően az F‑TYPE minden kivitele modell-specifikus 20 colos keréktárcsával kerül forgalomba. Az F‑TYPE 75 Gloss Black kivitelű, ötküllős, míg az F‑TYPE R 75 Gloss Black kivitelű, Diamond Turned kidolgozású, tízküllős keréktárcsát kap.
Az F‑TYPE eredendően drámai, határozott formavilágát még erőteljesebbé teszi a far plasztikus kialakítása; a lendületes ívek a kettős ívű, kecses LED-es hátsó lámpatesteknél futnak össze. Az F‑TYPE nagyteljesítményű karakteréhez illő módon a kipufogó végcsövek a hátsó diffúzorban kaptak helyet, méghozzá motorváltozattól függően eltérő elrendezésben. A négyhengeres motorokhoz egyetlen, középen kivezetett kipufogó végcső társul, míg a V8-as motor – az F‑TYPE 75 esetében 450, míg az F‑TYPE R 75 fedélzetén 575 lóerővel – két oldalt kivezetett dupla ikerkipufogót kap, az F‑TYPE R 75 esetében mart R típusjelzéssel.
Az F‑TYPE vezetőközpontú belső tere a modell eleganciájának és teljesítményének színtiszta megtestesülése. A mesteri kidolgozású, igényes részletekből és prémium anyagokból építkező belső tér sportos, luxuskivitelű környezetet kínál, a Jaguarra jellemző, legmagasabb színvonalon.
Az '1+1 üléses' belső térben 12,3 colos interaktív digitális műszerfal húzódik a vezető előtt; a személyre szabható kijelzőn különböző megjelenítési sémák közül választhatunk – ahogy az egy vérbeli sportautótól elvárható, alapértelmezésen egy nagyméretű, központi fordulatszámmérő uralja a képernyőt.
Ez a funkció a váltófénnyel együtt hitelesen tolmácsolja az F‑TYPE személyiségét, a modellben rejlő teljesítmény-tartalékokat, digitális ellenpontot nyújtva az olyan mechanikus látványelemeknek, mint a motorindító gomb vörösen lüktető 'szívverése' vagy a kiemelkedő központi légbeömlő rostélyok.
Az F‑TYPE 75 és R 75 modellek Engine Spin kidolgozású padlókonzolját, valamint nemesacél küszöbbetéteit egyedi sziluett-motívum díszíti; a környezet hangulatát a beltéri fekete optikai csomag teszi még erőteljesebbé.
A sport vagy Performance sport kivitelben (utóbbi alapfelszerelés az F‑TYPE 75 és R 75 modelleken) rendelhető könnyített, keskeny szerkezetű ülések ergonomikus kialakításához kiemelkedő komfort társul, ami kívánságra ülésfűtéssel, illetve -hűtéssel fokozható. A prémium hangulatot az igényes anyaghasználat – például a limitált szériák esetében alapkivitelű Windsor bőrkárpitozás – fokozza, kiegészítve olyan finom részletekkel, mint a kézműves kidolgozású, monogram öltések (amelyek a kibővített bőr csomag megrendelése esetén az ajtókárpiton is megjelennek) vagy a fejtámaszokat díszítő Jaguar Leaper, illetve R motívumok. A belső hangulatot Ebony Suedecloth tetőkárpit (ugyancsak alapfelszerelés az F‑TYPE 75 és R 75 kiviteleken) teszi teljessé.
Rugózás és vezethetőség
Az F‑TYPE magával ragadó, aktív, vezetőközpontú karakterével a mai napig etalonnak számít a sportautók mezőnyében. A kettős keresztlengőkaros első és hátsó felfüggesztés, a gondosan hangolt elektromos szervokormány (EPAS), valamint a fékvezérelt nyomatékvektor-szabályozás a dinamizmus és a visszajelzésekben bővelkedő vezetési élmény legmagasabb szintjét biztosítják. Ezek a jellemzők alapvetően meghatározzák azt az ösztönös közvetlenséget, amivel a modell a vezető legapróbb utasításaira is azonnal reagál.
Az F‑TYPE 75** és R 75 kiadások futóművét tovább fejlesztették: a hátsó csonkállványok könnyű, merev alumínium öntvényből készültek, ami a megnövelt kerékcsapágyakkal együtt az abroncsok érintkezési felületének végletekig precíz szabályozását, ezáltal még közvetlenebb kormányérzetet eredményez. Az R 75 esetében még tovább optimalizálták a felfüggesztést a mérnökök: a módosított felső gömbcsuklók jóvoltából még kisebb mértékben változik a kerékdőlés, illetve -összetartás. Mindkét modell esetében elektronikus vezérlésű, aktív hátsó differenciálmű (EAD) biztosítja a motorteljesítmény optimális átvitelét az aszfaltra.
Az intelligens hajtáslánc-dinamikai (IDD) technológiával felvértezett, állandó összkerékhajtási rendszer (amely az F‑TYPE 75** kivitelen külön rendelhető, az R 75 esetében azonban a szériafelszereltség részét képezi) útfelülettől és időjárási viszonyoktól függetlenül jobb tapadást és fokozott menetdinamikát eredményez, miközben megőrzi az F‑TYPE személyiségét meghatározó hátsókerék-hajtású karaktert és kiegyensúlyozott vezethetőséget.
Az F‑TYPE 300 lóerős kivitelei gondosan hangolt, egycsöves lengéscsillapítókat alkalmazva biztosítják a négyhengeres motorral szerelt típusváltozatok egyedi karakterét meghatározó rugózási és vezethetőségi jellemzőket, míg az F‑TYPE 75** és R 75 limitált kiadások megkapták a Jaguar konfigurálható menetdinamikai funkcióval társított Adaptive Dynamics rendszerét. Az elektronikusan vezérelt, fokozatmentesen szabályozható lengéscsillapítókat alkalmazó Adaptive Dynamics rendszer a kis sebességű rugózási komfortot nagy sebességeknél is magabiztos irányíthatósággal társítja, míg a konfigurálható menetdinamikai rendszer lehetővé teszi, hogy a vezető igényei szerint módosítsa a felfüggesztés feszességét, a kormányerőt, a gázreakciót és a sebességváltásokat.
Az F‑TYPE minden kivitele egyedi rajzolatú 20 colos keréktárcsát kap. A szériakivitelű dizájn mellett minden esetben három további kialakítás közül választhatnak az ügyfelek; az R 75 kivitel akár kovácsolt könnyűfém keréktárcsákkal is rendelhető. A F‑TYPE modellcsalád nagy teljesítményű zászlóshajójához méltó módon az R 75 egyedi fejlesztésű, széles Pirelli P Zero abroncsokat kap – elöl 265/35/ZR20, hátul 305/30/ZR20 méretben –, amelyek felülmúlhatatlan tapadást biztosítanak.
Az F‑TYPE R 75 a Jaguar karbon kerámia mátrix (CCM) fékrendszerével is felszerelhető. Az elöl 398 mm, hátul 380 mm átmérőjű tárcsákat, valamint hat-, illetve négydugattyús, karakteres sárga színű monoblokk féknyergeket alkalmazó rendszer kiemelkedő fékteljesítményt és fáradásmentes fékhatást biztosít.
Hajtáslánc
Az F‑TYPE nagy teljesítményű, közvetlen gázreakciót biztosító, négy- vagy nyolchengeres motorjai, illetve azok 300-575 lóerős teljesítmény-tartománya a szegmensben felülmúlhatatlan sokoldalúságot eredményeznek. Az erőátvitelről minden esetben nyolcfokozatú Quickshift sebességváltó gondoskodik: az automata egység a SportShift előválasztó kar, illetve a kormánykerékre szerelt váltófülek segítségével kézzel is kapcsolható. Az összes motor az Egyesült Királyságban, a Jaguar Land Rover wolverhamptoni motorgyártó központjában készül.
A kizárólag hátsókerék-hajtással társítható 300 lóerős, 2,0 literes soros négyhengeres Ingenium turbómotor legnagyobb forgatónyomatéka már 1500/perc fordulatszámon elérhető; a motor a teljes fordulatszám-tartományban kivételes gázreakciókat kínál. A négyhengeres motor az F‑TYPE-tól elvárható menetteljesítményeket biztosít: álló helyzetből 5,6 mp alatt éri el a 96 km/óra sebességet, míg legnagyobb sebessége 250 km/óra.
A 450 lóerős, 5,0 literes, kompresszoros V8-as erőforrást jól kiaknázható, ugyanakkor szórakoztató teljesítménykifejtésre hangolták; a motor 580 Nm-es maximális forgatónyomatéka már 2500/perc fordulatszámon rendelkezésre áll. Az F‑TYPE 75** modellben elérhető erőforrás intelligens hajtáslánc-dinamikai rendszerrel szerelt összkerékhajtással, illetve – a puristák kedvéért – hátsókerék-hajtással egyaránt társítható. Mindkét konfiguráció esetében elektronikus vezérlésű aktív hátsó differenciálmű segít optimalizálni a nyomatékátvitelt, mindkét esetben 4,4 másodpercig tart álló helyzetből 96 km/órára felgyorsulni, a végsebesség pedig egyformán 285 km/óra.
Az időjárási és útviszonyoktól függetlenül felülmúlhatatlan menetteljesítményeket kínál az
F‑TYPE R 75. A kizárólag összkerékhajtással rendelhető modell kompresszoros V8-as motorjának legnagyobb teljesítménye 575 LE, a maximális forgatónyomaték elismerésre méltó 700 Nm. A 0-96 km/óra gyorsulás szintideje 3,5 másodperc, a modell végsebességét elektronika korlátozza 300 km/órára.
Mindegyik motorhoz alapfelszereltségként kapcsolható aktív kipufogórendszer társul. Megmaradt az F‑TYPE személyiségtől elválaszthatatlan ropogás, amely gázelvételkor tör elő a kipufogó-rendszerből; a hangzást az adott modellváltozat karakteréhez hangolják. A károsanyag-kibocsátást a leömlőhöz közel beépített, nagy hatásfokú koromrészecske-szűrők** mérséklik.
A V8-as modellek Quiet Start funkciója visszafogott, kifinomult hangzással kíséri a motorindítást: a hátsó hangtompító elektromosan aktiválható elkerülő szelepei alaphelyzetben zárva maradnak, majd csak terhelés hatására nyitnak, felszabadítva azt a nyers üvöltést, amely mindig is meghatározta az F‑TYPE vezetésének élményét. A Quiet Start funkció kívánságra felülírható: ehhez vagy a dinamikus üzemmódot kell kiválasztani, vagy a motor indítását megelőzően meg kell nyomni a kipufogószelepet szabályozó gombot.
Az F‑TYPE első példányait a Jaguar sportautók hetvenötödik évének elején, 2023 januárjában vehetik át az ügyfelek. A bevezetés igazi fordulópont a Jaguar életében, amely 2025-től tisztán elektromos márkaként folytatja pályafutását.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez