Az adatok és a valóság – Ford Mustang Mach-E GT és a Tesla Y Preformance
Nem előszőr jár nálunk Mach-E, éppen ezért nem szerettem volna, hogy fölöslegesen ismételjem magam azzal kapcsolatban, hogy mit gondolok az elektromos Mustangról. Mit lehet benne igazán szeretni és mit kevésbé, függetlenül attól, hogy talán a legtöbb pro és kontra érvet ennél az autónál lehet felsorolni. Inkább egyfajta mítosz gyilkos módon a Tesla Y Performance-szal vetettük össze, kényelem, gyorsulás, minőség és ami a legfontosabb, fogyasztás szempontból.
A Ford Mustang Mach-E GT a legerősebb Mustang (korábbi írásunk itt olvasható róla), illetve a legerősebb hazánkban, szériában kapható Ford modell. 487 lóerős és 860Nm nyomaték leadására képes, gyakorlatilag azonnal. Egyedi, tradicionális értékeket is magában hordozó, igazi élményautó. Szerintem ugyan kicsit megcsúfolása annak, amit én a Mustangban látok, a felfújt, SUV-os karosszériájával és az elektromos hajtással, de megfelelő módon, nyitottan kell állni a változások előtt. A mai kor embere egyszerre szeretne családi autót, sportkocsit mindezt úgy, hogy közben azt higgyék a szomszédok, vagy a tágabb környezete, hogy borzasztóan zöld a gondolkodása. Aki 34 millió forintért autót vásárol annak a pénzügyi szempontokkal valószínűleg nincsen sok problémája, így ezzel a tényezővel most nem kalkulálok. Ha így tennék, akkor értelmetlen lenne az összehasonlítás, illetve elég lenne csak az utcára kimenni és azonnal láthatóvá válna az eredmény, mindenféle teszt nélkül. A ki és mit választ kérdés, illetve az ezen való „szakmai” gondolkodás ugyanis csak addig lehet izgalmas, ameddig az eladási statisztikát elő nem vesszük. Ebből a szempontból a Teslaval szemben nem áll fényesen a Mach-E, de azt gondolom, hogy az árazási politika van ennek leginkább a hátterében. Ameddig Tesla Y-ból világszerte 1,2 millió darabnál is több fogyott a tavalyi évben, addig a Mustang Mach-E teljes eladása a 100 ezer darabot sem érte el.
Természetesen ezek a számok az összes Mach-E és az Y teljes eladását jelölik, nem csak a csúcsváltozatokét, amelyekkel most foglalkozunk. De a tízes szorzó elég árulkodó a két modell eladása között.
A gondolat, hogy megéri őket összehasonlítani természetesen a kategóriából és a teljesítményből fakad. A Tesla Y teljesítménye 534 lóerő, 660Nm nyomaték mellett. Ellentétben a Mustang Gt-vel gyorsulása 3,7 másodperc 0-ról százra, a 4,4 másodperccel szemben. A Tesla a végsebességben is többet tud, amely a németeknek bizonyára külön örömforrás, hiszen 250 km/h-nál limitálja a végsebességet, míg a Ford csak 200-ig engedi a száguldást.
Természetesen igyekeztünk összehasonlítani, hogy a Tesla és a Mustang mit is tud a valóságban, ha gyorsulásról van szó. Vissza tudom ez alapján igazolni, hogy 100-ig nagyjából fej - fej mellett halad a két villanyautó, viszont 100 fölött a Tesla kíméletlenül hagyja ott a Mustang GT-t. Így akinek a gyorshajtás nem drága, annak az Y Performace ideálisabb választás, hiszen a 100 fölötti gyorsulásban és a végsebességben is a Mustang GT előtt jár. Ha a sebességhatárokat be szeretnénk tartani, akkor az Y előnye inkább csak elméleti marad.
Méretükben nagyon közel állnak egymáshoz. A Tesla 8mm-rel hosszabb 4751mm, kereken 4 centivel szélesebb 1921mm és magasabb is 11mm-rel, 1621mm. Tengelytávban viszont a Mustang a jobb 9,4 centi a különbség a javára, hiszen 2984mm. Úgy gondolom, hogy a két fontos számadat a szélesség, amely beltér érzetben egyértelműen a Tesla előnye. Nemcsak a puszta milliméterek miatt, hanem a berendezés miatt is. A teljesen minimalista felépítés ugyanis tovább növeli a térérzetet. A Mustang viszont jobban körbevesz, otthonosabb érzést ad és itt sem érezni semmiféle szűkösséget és ugye a belteret, hátsó lábteret meghatározó tengelytávja nagyobb.
A Tesla egyértelműen jobban gazdálkodik a térrel. A Tesla csomagtere agyonveri a Mustangét. 854 liter vs. 519 liter, amennyiben tetőig pakoljuk. Lehajtott üléseknél pedig 2158 liter vs. 1420 liter. Hogy tovább fokozzuk a különbséget, az első, motorháztető alatti csomagtér is kisebb a Mustangban 100 vs. 117 liter.
Egyértelmű tehát, hogy a Tesla nemcsak olcsóbb (a cikk írásakor éppen 22,37 millióról indult a Performance, plusz 493 ezer forint színfelár, ha nem fehéret akarunk), hanem családi autónak is ideálisabb, amennyiben pakolni szeretnénk bele.
Az elektromos autók esetében van még három-négy fontos adat, amit érdemes megvizsgálni. Ezek a következők: Mekkora az akkumulátor, milyen sebességgel lehet maximálisan tölteni, ehhez kapcsolódóan azt is, hogy miként veszi fel a töltés, továbbá, hogy milyen jól gazdálkodik az árammal, magyarul mennyit fogyaszt?
Az aksi mérete egy direkt adat, ezen sok szépíteni való nincsen. A Tesla egy 78,1 kWh névleges kapacitású akkumulátorral szereli fel az Y-t, amelyből ~75kWh kapacitás használható fel. A Ford ezzel szemben a GT-be 98,7kWh kapacitású akkumulátort szerel, amelyből a felhasználható kapacitás 91kWh.
A töltési sebességben is élen jár a Tesla, hiszen az egyenáramú gyorstöltőnél 250kW-al lehet tölteni, míg a Fordnak ez csak 107kW-al megy.
Az összehasonlításnak ezen a ponton véget is vethetnénk, de a fenti számokon kívül ott van még a fogyasztási adat. A Tesla a megadott statisztikák alapján ebben is csúnyán győz a Mustanggal szemben. Sőt, ha közlekedünk vele, akkor is jól nyomon követhető módon kevesebb fogyasztást jelöl a komputer, nagyjából 15% -kal. Ennek a pontnak jártunk tehát utána, hiszen a Tesla nemcsak a Mustangnál, hanem gyakorlatilag minden más gyártónál ugyanekkora különbséggel publikál jobb adatokat. Ez pedig talán a legfontosabb statisztikai adat egy elektromos autó esetében, hiszen a hatótávolságot ez befolyásolja a leginkább (és persze az akkumulátor mérete).
Az egyes WLTP által megadott fogyasztási adatokról pedig bebizonyosodott, hogy ugyan lehet, de nem érdemes foglalkozni velük, mert annyi mindentől függ és olyan nagy mértékben, hogy ezt laboreredménynek vehetjük kizárólag számba. Csak az elektromos autó fanatikusok gondolják komolyan azt, hogy ez egy értelmezhető, releváns információ, hiszen 30-50%-kal is eltérhet a vezetési stílus, hőmérséklet, nap-föld aktuális távolság, politikai helyzet, napszak és megannyi más körülmény miatt. Viszont így, hogy olyan szerencsésen alakult, hogy a két autó egyszerre nálunk járt, gondoltunk egyet és összemértük a valós fogyasztást. A megvalósítás koncepciója az volt, hogy mind a két autót teletöltöttük és aztán egymást követve, különböző forgalmi viszonyban követtük egymást. Felmentünk autópályára, jártunk autóúton és sokat keringtünk a városban is. A két autóban igyekeztünk azonos feltételeket teremteni, tehát nem ment semmi egyéb fogyasztó, és különösen ügyeltünk arra, hogy a sebességet is egyformán megválasztva, egymást követve haladjunk. Természetesen a teszt így sem hivatalos, de tekintsük egyszerűen saját mérésnek. A közös gurulást követően pedig mind a két autót egy IONITY oszlopon töltöttük fel, így pontosan láttuk, hogy mennyi áramot fogyasztott az egyik és a másik.
A végeredmény határozottan meglepő. Ez nem a töltési sebességre vonatkozott, hiszen itt a Tesla Y 39kW/h sebességgel vette fel az áramot, míg a Mustáng csupán 27,9kW/h sebességgel volt képes felvenni a töltést az utolsó 10%-os sávban.
Ennél az adatnál viszont sokkal meglepőbb volt az, hogy a Mustang szinte pontosan annyi elfogyasztott áramot jelölt a műszerfalán, mint a valóság. Sajnos a Tesla esetében ezt nem tudom megerősíteni. A két autó ugyanis szinte hajszálra ugyanazt a fogyasztást hozta, illetve csak minimális volt a különbség. Ameddig a Mustang 8,77kWh felhasznált energiát vett fel a töltőn, addig a Tesla 8,6kWh-t, hogy visszatöltsön maximumra. Bár a megtett szakasz nem volt sok, csupán 47km, de ez alatt a Tesla 18,3kWh-t a Mustang pedig 18,65kWh-t fogyasztott. A Mustang infotainement rendszere 19, míg a Tesláé 15,6kWh/100 km (156Wh/km) fogyasztást mutatott. Ez 15% különbség!
Ki kell hangsúlyozni, hogy a tesztünk nem számít hivatalosnak, de azért elgondolkodtató a mért eredmény. A Tesla tehát nem fogyaszt rosszul, de azért annyira nem is jól, mint ahogyan az infotainement mutatja. Utóbbinál még felmerült a kérdés bennem, hogy vajon ez összefügg-e azzal, hogy pont 15%-kal hamarabb veszi le a Tesla a töltését az idegen autók esetében a Superchargeren?
Visszatérve a Mustangra, ki kell emelnem, hogy legalább ez egy őszinte autó. Komfort szintje egyértelműen jobb, mint a Tesla belső tere. Minőségibb hatást kelt, sokkal „autósabb” és lényegesen melegebb hangulatot áraszt. A futómű szerintem túlságosan kemény a Mustangban, így a budapesti utak egyáltalán nem a barátai, és ezáltal nekünk sem teszi kényelmessé az utazást. Hatalmasat üt vissza bármilyen úthiba esetében. Persze pont emiatt sokkal stabilabb, ha mint sportautó akarjuk használni. A Tesla futóműve gyengébb és a fékek is érezhetően kevésbé fognak.
Csak azt tudom megismételni, mint a Tesla összehasonlítások esetében bármikor. A Tesla egy tech autó, amely elektronikus képességeiben jobb. De most már számomra kiderült, hogy a különbség a fogyasztásnál inkább hibahatáron belüli. A töltést persze jobban veszi fel, így aki távolabbra megy, hamarabb fog odaérni. Főleg, ha nyomja is neki, ahogyan a csövön kifér, hiszen a Tesla ebben engedékenyebb, bár az akkumulátora kisebb, szóval ezt egyszer érdemes lenne letesztelni. A Mustang az én ízlésemhez közelebb ál a formáját tekintve, az árában pedig távolabb.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez