Az egyetlen Mercedes, amelyik piszkosan is menő - Mercedes-Benz E300de 4Matic All-Terrain
Vannak tökéletes gondolatok, amelyek valamilyen oknál fogva nem terjedtek el eddig. Sok minden közbeszólhat, de talán a legfontosabb az időzítés. A Mercedes E300de több szempontból is kakukktojás miközben ritkán találkozhatunk ennyire jó koncepcióval, ráadásul mindez egy olyan köntösbe lett csomagolva, amely közel áll a tökéleteshez. Nagyon szeretném hinni, hogy a kérdés csupán az, hogy mikor fog elterjedni és nem egy izgalmas vadhajtása lesz az autóevolúciónak.
Több dolog is megindított az E osztály kombi változatának tesztelése közben. Persze egyértelmű, hogy a vezetési élmény, a forma és az a tökéletes precizitás, ahogyan az egész autó össze van rakva. Az All-Terrain kivitel egészen biztos, hogy a céges autók világának királya és persze sokkal-sokkal több annál, hiszen egyértelmű, hogy az eladások nem csak ebbe az értékesítési irányba fognak történni, hiszen ahhoz túl kevés az a cég, aki ilyen értékű autót tud és akar venni a vezetőjének.
De mielőtt magáról a modellről leírnám a gondolataimat, rendhagyó módon kezdjük a meghajtással.
Nem az egyetlen Mercedes-Benz modell az E300de, amely plug-in hybrid meghajtással rendelkezik és mindezek mellett dízel is. Találunk ilyen kivitelt többek között a C, GLC, GLE palettán is. Régóta foglalkoztat engem ez a megoldás, de sajnálatos módon még nem jutott el hozzánk ilyen motorral ezidáig. Éppen ezért a mai cikk ennek a témának a hiánypótlásául is szolgál.
A környezetvédelem és a tudatos autózás egyik legfontosabb mérföldköve, hogy ki tudjuk jelenteni, hogy olyan autót választunk, amelyik az autózási szokásainknak a leginkább megfelel. Ez nem annak a kérdése, hogy képes-e például egy elektromos autó eljutni Budapestről a Balatonra, hiszen nyilvánvalóan igen. A KRESZ szabályok maximális kihasználásával is alkalmas rá és még a legtöbbje manapság vissza is tud érni. A kérdés, hogy környezettudatosak vagyunk-e, ha 1 tonna akkumulátort 130-as tempóval megjáratunk és közben elfogyasztunk 16-18kW elektromos áramot minden 100 kilométer alatt. Az én véleményem, hogy nem vagyunk azok és persze, ha 90-nel megyünk akkor ez a fogyasztási érték jobb lesz és azonnal zöldek leszünk, de aki ezzel a tempóval halad az M7-en főleg, ha megteheti, hogy gyorsabban menjen, arra nekem másik jelzőm van, amit nem akarok leírni. De nem is ez a lényeg. A fontos az, hogy a tudatos ember ismeri magát, számol azzal, hogy hol és mennyit fog közlekedni és ez alapján választ gépkocsit. Tehát az elektromos autós jellemzően a városban, elővárosban közlekedik. Aki pedig nagy távolságokat tesz meg és a megtett kilométereinek a zöme autópálya az bizony dízelt vesz. Igen ám, de amennyire jó állandó nagyobb sebesség mellett a dízel, annyira rossz ez a meghajtás a városban. Egyrészt ott többet fogyaszt, másrészt a mikrokörnyezet karbon terhelésének sem a legideálisabb motorja. Erre született a megoldás a Mercedesnél, hogy egybe gyúrta a kettőt. Meglátásom szerint ezen összegyúrás a lehető legjobb gondolat, hiszen mind a két motor egy-egy terepen a legjobb. A PHEV pedig képes arra, hogy a vezető döntése alapján hol egyik, hol másik motorral mozgassa a járművet. Természetesen mehet együtt is, nem csak külön-külön és az is igaz, hogy nem kell feltétlenül ennyire sarkosan elválasztani a terepeket. Az All-Terrain például remekül megy aszfalton kívül is elektromosan, vagy éppen autópályán. Ráadásul nem is keveset, hiszen jókora akkumulátora segítségével 90-100 km körüli hatótávot tud megtenni tisztán elektromosan. A tesztidőszak alatt pedig 3,2 literes dízel átlagfogyasztást produkált a tesztautónk. A csak dízelmotorral történő haladáskor sem fogyaszt többet 5 liternél. Számomra már csak ez a két adat meggyőz arról, hogy ez a meghajtás igenis a legideálisabb, annak aki nagyon sokat utazik. Az oka pedig, hogy nem terjed el nagyobb mértékben pedig kizárólag az a negatív marketing, amely az utóbbi években a dízelmotorokat bombázza.
A dízel/elektromos meghajtás 313 lóereje és 700Nm-es nyomatéka minden szempontból meggyőző adat és ezt sokat nem is kell magyarázni, hiszen ezzel az erővel a közel 2,4 tonnás karosszériát játszi könnyedséggel, mindössze 6,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról százra. A kapcsolódó elektromos motor egyébként 129 lóerős és tisztán villany hajtással is tökéletesen mozgatja az 5 cm híján 5 méteres karosszériát. Városi közlekedésre természetesen tökéletesen ideális az elektromos hajtás, de a teszt során azt is tapasztaltuk, hogy ha akarjuk, még autópálya tempónál sem kapcsol be a dízelmotor, hogy támogassa a dízelt.
Az áramot egy 25,4kWh-s akkumulátorból veszi fel. Ez a méret elegendő ahhoz, hogy az átlagos napi 80-100 kilométert üzemanyagvfogyasztás nélkül meg tudjuk tenni. Mivel az akkumulátor mérete kellőképpen nagy, ezért az otthoni töltésen kívül már releváns információ, hogy milyen sebességgel tölthető máshol is. Váltóáramról maximum 11kW-tel, egyenáramról 50kW-ot tud felvenni.
Csak emlékeztetőként írom, hogy az első generációs, tisztán elektromos Nissan Leaf akkumulátor kapacitása 24kWh volt. Mára odáig jutottunk, hogy egy PHEV autó akkumulátor packja nagyobb ennél.
Magát a Mercedes E osztályt részletesen bemutattam a korábbi tesztünkben (az erről készült írás itt olvasható), így ezúttal a különbségeket és néhány tényleg fontos funkciót szeretnék bemutatni.
Számomra az All-Terrrain változat egyik fantasztikus előnye, hogy nem SUV, mint ami mostanában a „divatos” autók többsége, hanem egy kombi. Ráadásul némiképpen emelt hasmagassággal. A karosszérián körbe fényezetlen műanyag elemeket találunk, amely azt sugallja, hogy terepes közlekedésre is alkalmas. Nem állítom azt, hogy a tulajdonosainak ezzel ajánlott off-road partykra járni, de annyi bizonyos, hogy nem szükséges más autóra váltani, ha földúton, akár rossz terepviszonyok között megközelíthető birtokra akarunk kimenni vele. A két fő versenytárshoz képest – Audi A6 AllRoad és a Volvo V90 Cross Country – valamivel alacsonyabb, 17,7 cm-ig emelhető a légrugók bevonásával a hasmagasság. Nehéz eldönteni, hogy mennyire volt jó vagy éppen kellemtelen, hogy nem eléggé magas az AllTerrain padlószintje, de én úgy gondolom, hogy a használati gyakoriság és a funkció szempontjából tökéletes így is. Ha mégis nagyobb arányú a terepes közlekedés, tényleg igazán rossz terepviszonyok közé akarjuk vinni az autót, akkor a Volvo XC90 Cross Country a plusz 3 centiméterjével ideálisabb lehet.
Kis hátránya, hogy a kombisága ellenére a normál T-Modellhez képest kisebb a csomagtere, 450 liter alaphelyzetben, hiszen az akkumulátorcsomag a csomagtartó padlószintje alá került. Nyilván így sem kicsi, de jó 100-150 litert kell beáldozni az elektromos hajtásért cserébe. Meggyőződésem, hogy simán megéri. Talán nagyobb áldozat az ára, hiszen az All-Terrain változat 33,3 milliós listaárról indul, amely könnyedén 40 millióig eljut, ha jobban felszerelt változatot szeretnénk.
Az autó belső tere ugyanúgy szinte hibátlan, mint a PHEV dízel koncepció. Tökéletes belső tér, hibátlanul működő infotainement rendszer, amely továbbra is a legjobbak között (talán a legjobb) tartja a Mercedest a versenytársakkal szemben. Ebben a változatban külön off-road pont is található, hogy ne felejtsük el, hogy ez a modell mire is képes még. Gyors, gyönyörű és logikus menűrendszere van a Mercedesnek és messze a legtökéletesebb hangvezérlése. A középső 14,4”-es kijelző, amely a tesztautónkban is volt a belépő szint, hiszen a teljes szélvédő alatt végigfutó három képernyős hyperscreen rendszer is kérhető az E osztály kombijába.
Az ülések, a beállítási lehetőségek a teljes hangulat és felhasznált anyagok összesége, tökéletes hangulatot és minőségérzést teremt az autó belsejében. A térérzet, fej és lábtér hátul is kényelmes utazást biztosít.
Ha muszáj lenne kötözködni, akkor egyedül azt tudom kiemelni, hogy túl van digitalizálva a belső tér. Nem igazán találunk fizikális gombokat, csupán érintésérzékeny felületeket. A legzavaróbb talán a kormányon lévő kialakítás. Én jobban szerettem a korábbi csavarható, tekerős megoldásokat, mint a tipi-tapit.
Összeségében az egyik legjobb autónak találom a Mercedes-Benz E 300de All-Terrain kivitelét. Számomra minden szempontból az álomautó/álom céges autó kategória. Hihetetlen kényelmes, nagyon magas presztízzsel rendelkezik, multifunkcionális a használhatósága és nem csak zöldnek akar látszani, hanem valóban az tud lenni azok számára, akik sokat közlekednek autópályán is.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez