Az év legjobbja franciául – Peugeot e-2008 Allure
A 2023-as év autója, mint arról korábban beszámoltunk, a Jeep Avenger. Biztosan nem illendő ezzel a kijelentéssel kezdeni egy Peugeot tesztet, de azt hiszem senki nem fog haragudni érte, hiszen az új, típusfrissítésen átesett Peugeot 2008 ugyanattól a szülőtől származik, méghozzá a Stellantis Csoporttól. Ezek után gondolom nem lepődik meg azon senki, hogy műszaki alapjaiban lényegében megegyezik a Jeeppel. Persze ezt, ha nem mondom, senki észre nem veszi, hiszen a francia és az amerikai stílust minimum egy óceán választja el egymástól.
Alapvetően kedveltem az érdekes formával megáldott Jeep Avengert, amelyik sokkal inkább egy hagyományőrző club termékének tekinthető azzal a sok-sok ikonnal, amelyet az utastérben, illetve a karosszérián felsorakoztattak. Megérdemelt győzelemnek és üde színfoltnak tartom a mostani autópalettán. A Peugeot 2008 viszont egy másik kávéház és egészen biztos, hogy nem én vagyok az egyetlen, akinek az a hangulat, anyaghasználati minőség közelebb áll a szívéhez, amelyet a legújabb Peugeot-k megteremtenek. Lehetne bizonyítékokat hozni az eladási darabszámok alapján, hiszen ebben a kategóriában a 2008 komoly sikereket ért el már az első, de legfőképpen a második generációs modellel.
Ez egyáltalán nem véletlen, hiszen az SUV formavilág rendkívüli népszerűségnek örvend és a 2008 egy ideális méret, elsősorban a városi használatra, amelyről ez a kategória igazán szól. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a funkcionálisan és minőségi anyaghasználatban is előrébb járó Peugeot még lényegesen olcsóbb is, mint a Jeep.
Szintén érdemes még a teszt előtt kiemelni a Peugeot-nak az elektromos értékesítési stratégiáját, amelynek lényege, hogy nem fejlesztenek külön elektromos modelleket, hanem úgy alakítják ki a karosszériát, hogy az alkalmas legyen többféle motor, meghajtás befogadására. Így van ez a 2008 esetében is, hiszen az árlistában a most tesztelt elektromos meghajtáson kívül találunk benzines és dízelmotort is (egyébként az Avenger is kapható benzinmotorral is). Ez egy remek koncepció, hiszen a vásárlók tényleg az igényeiknek megfelelő meghajtást és felszereltséget tudnak kiválasztani.
A 2008 modellfrissítés három fontosabb területet érintett. Az egyik természetesen a külső formavilág, ahol a tervezők a legfrissebb márkajegyekkel vértezték fel a modellpaletta legkisebb SUV-ját. A hűtőmaszk, közepén az új márkalogóval, valamint a LED fényszórók alatt immáron 3 sávos nappali fény, amely az oroszlán karmait szimbolizálja, összetéveszthetetlen, egyedi és markáns jegyei az új Peugeot autóknak. Az autó hátsó lámpatestei is újak lettek, szintén a három karom szimbolizálásának a jegyében lettek kialakítva. Az autó alsó peremén, sárvédőkön körbefutó fekete műanyag perem, vizuálisan is emeli az autó hasmagasságát. A terepjáró képességek egyébként nagyjából ebben ki is merülnek, hiszen összekerék hajtással nem rendelhető ez a modell.
A belső térben az új i-Cockpit kialakítás – kis kormány, magasabbra helyezett műszerfal, 10” -es vezető felé forduló infotainement rendszer – teszik a vezetési élményt és a kezelést felejthetetlenné. Én kifejezetten imádom a Peugeot-kban elhelyezett, az átlagosnál kisebb kormányt, amely gokartossá teszi a vezetés hangulatát. A 2008-ban ez a méretkülönbség, révén csak egy 4,3 méteres autóról beszélünk, nem annyira feltűnő, mint egy nagyobb kocsiban, de így is érzékelhető.
Az infotainement rendszer magas minőségű grafikával, relatív egyszerű kezelhetőséggel rendelkezik. Szintén előnye, hogy megfelelően gyors is, továbbá az, hogy nincsen túldigitalizálva. A legfontosabb funkciókat manuálisan is be tudjuk állítani, nem kell hozzá a képernyőn menü pontokban lépdelni.
Az utastér, illetve elsősorban a műszerfal, a vezető környezete, kimondottan jó minőségű anyagokkal van kialakítva. Szépek a kontrasztok, változatos anyaghasználat. Határozottan modern, presztízs autók színvonalával megegyező. Kényelmesek az ülések, továbbá ki kell emelni, hogy az autó mérete ellenére, a hátsó lábtér is elégséges. Hiba viszont, hogy itt hátul már nem az a magas minőségű anyagminőség tapasztalható, továbbá a hátsó utasok külön légbeömlőt sem kaptak.
A Jeep-hez képest a Peugeot 22 centiméterrel hosszabb. Ez a különbség nem a tengelytávolságból fakad, hiszen az egyforma mind a két autó esetében. A túlnyúlások viszont nagyobbak a francia márkánál. Ebből következik, hogy a csomagtere a 2008-nak nagyobb. 430 literes, amely lehajtott hátsó üléssel 1,5 köbméterig bővíthető.
A modellfrissítés során, ez a harmadik különbség az elődmodellhez képest, új, modernebb elektromos meghajtást kapott a Peugeot. Ez gyakorlatilag megegyezik az Avengernél bemutatott meghajtással (a Jeep-ről szóló írás itt olvasható). Erről azt kell tudni, hogy egy bruttó 54 Kw-os (51 nettó) akkumulátorhoz kapcsolódik egy 156 lóerős villanymotor. A maximális nyomatéka 270nm. Ettől a teljesítménytől a Peugeot nem válik sportkocsivá, sokkal inkább egy kellemes, jól funkcionáló városi autót kapunk általa. A fogyasztásával nem voltam megelégedve, hiszen a WLTP szerinti adatot, amely 406 kilométer hatótáv közel sem hozta. Már az Avenger teszt esetében is, amelyet ősszel volt szerencsém készíteni, panaszkodtam a hatótávolsággal kapcsolatban. Az akkori tapasztalat szerint 250-300 kilométeres hatótávolság volt a realitás. A hideg idő miatt a mostani teszt esetében már inkább 230-250 közé teszem ezt a távolságot. Természetesen ez az adat nagyban függ attól, hogy milyen terepen használjuk az autót. Tisztán városi körülmények között, visszafogott vezetési stílusban így télen is hozható a ~13kW-os fogyasztás, tehát a 350-380km-es hatótáv. De azért hozzá kell, hogy tegyem, hogy a gyakorlatban senki nem fogyasztja nullára az aksit (20% alá nem is ajánlott), tehát még ezen körülmények között sem számolhatunk 300-nál több futásra. Én ezt egy picit kevésnek érzem. Számomra akkor jelent stresszmentes vezetést egy villanyautó, ha minden körülmények között tudja a 350-400km távolságot, nem csak laboratóriumi körülmények között.
Összeségében a Peugeot e-2008 egy kiváló autó. Szép is, jó is vele utazni, hiszen a vezetési élménye tényleg remek. Inkább puha futóműve ideálissá teszi a városi közlekedésre, a kényelmes utazásra. Abban nem vagyok biztos, hogy a villanyos változatot választanám, mert sokkal több vele a macera, mint egy sima benzinessel, nem beszélve arról, hogy lényegesen többe is kerül. A tesztel modell listaára magánvásárlók esetében 15,4 millió forint. Ugyanez benzinmotorral 10 millió. A különbség behozhatatlan, még akkor is, ha valakinek napelem miatt „ingyen van” az áram. Ha viszont piaci árakat nézünk, akkor 250 Ft/kW-tal számolva nagyjából 4000 Ft-tal számolhatunk 100 kilométer megtételét. Ez körülbelül azonos, mint egy benzines 2008 esetében. Szóval az ingyen parkolás és az alacsonyabb szervizköltség nem fogja fedezni a különbséget. És a matek még akkor sem lesz más, ha a használtpiaci, vélhetően magasabb árral számolunk eladáskor. Marad tehát a zöld tudatba vetett hit, ami pedig nem biztos, hogy megér mindenkinek ennyi pluszt.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez