Az unalmas SUV korszaknak vége! - BMW X2 M35i
Az X a BMW-nél nem a kincs helyét jelöli, hanem azt, hogy egy SUV-ban ülünk. Ha pedig a szám páros, akkor a formája kupé. De az X2 ennél sokkal több, számos szempontból korszakalkotó.
Az X2 számos dolgot felforgat, amit az SUV-kről gondoltunk. Olyannyira, hogy még a jellegzetes BMW hűtőrács is mintha fordítva került volna fel rá. Az íve a többi modellhez képest fordítva törik meg. De természetesen nem ez az egyetlen különlegessége az X2-nek. A BMW design szakemberei olyan részleteket rejtettek el az autóban, amit csak néhány legendás modell esetében láthattunk a múltban. Az egyik legfeltűnőbb ilyen elem a C oszlop mindkét oldalán található BMW logó. Jellemzően az autók logóját az autók elején és hátulján, valamint a kerekeken találjuk meg. A BMW különleges esetekben ettől el szokott térni. Ilyen a Z széria néhány tagja, ahol az első sárvédőkre kerültek extra jelzések, vagy az 1978 és 81 között gyártott M1 sportautó (E26-os), melynek emblémái hátul, jobb és baloldalon kaptak helyet. Hogy az X2 helyet kap-e a jövőben ezen legendás autók között, arra ma nincs válasz, de az biztos, hogy különlegességnek számít. A BMW ezzel a modellel számos korábbi tradíciót rúgott fel, amiből egy egyedi, sportos és nagyon-nagyon „menő” autó született. A sportosság fokozására pedig a formai elemeken túl, megszületett az M35i. Ez pedig már nemcsak a formáról, hanem a teljesítményről is szól.
Az M35i egyedülálló a BMW eddigi történetében, hiszen ez az első olyan 2 literes motorral szerelt változat, ami egy turbóval 300Le feletti teljesítményre képes, egészen pontosan 306-ra. Ez a modell a BMW szokásaitól eltérő módon keresztmotoros és az alapváltozat első kerék meghajtású. Természetesen az M35i összkerékhajtást kapott.
A megnevezése X2, tehát SUV, mégis inkább hasonlít egy emelt szedánra, az M35i pedig további 1 cm-rel alacsonyabb, így a cross-over jellege ezáltal tovább csökken. Tehát az X2 úgy BMW, hogy számos jegyében nem hasonlít a márkatársakra, és úgy SUV, hogy nem hasonlít másik hasonló kategóriában futó autóra. Mégis, ha ránézünk, ha beleülünk, ha vezetjük, akkor ízig-vérig BMW és határozottan SUV. Úgy gondolom, hogy a BMW nem akart tucat autót csinálni, hanem egy külön karaktert adott ennek az autónak, amire az a legjobb bizonyíték, hogy megosztó a formaterve. Az X2 határozottan fiatalos megjelenése a városi fiatalabb korosztályt célozza meg, aki úgy akar maximális kényelmet és dinamizmust, hogy közben a parkolásoknál sem szeretne kompromisszumot kötni az autó méretei miatt.
Sokaktól hallom, hogy szükségtelen, nem létező űrt tölt ki a kategórián belül az X2, vagy, hogy ez egy Mini Countryman, hiszen az alvázuk azonos. De ez a teljes gondolatsor teljes tévúton jár. Az X2 se nem Countryman, sem pedig nem X1, külön egyéniség és teljesen más vezetési élményt, megjelenést kínál. Kár belemenni abba, hogy a mai világban melyik autónak mi szolgáltatja az alapját, milyen beszállító viszi az elektronikát, egyes mechanikai elemeket, stb., mert akkor nagyon szűken és csak egyetlen szögből látnánk a világot. A költséghatékonyság, a verseny más színteret ad az egyediségnek. Nem ettől lesznek az egyes autók azonosak, vagy különbözőek.
Ha mindenképpen össze akarjuk hasonlítani, akkor mért szempontjából az alapokat jelentő X1-gyel érdemes megtenni. Az X2 itt sem úgy viselkedik, ahogy azt elvárnánk. A számok alapján az X2-nek nagyobbnak kellene lennie, mint az X1. De ez nem így van, mivel rövidebb 9 cm-rel és a kupéforma miatt 7 cm-rel alacsonyabb, cserébe viszont pár mm-rel szélesebb. Ez a minimális különbség egyedül a design-ban okoz jelentős változást. Az elvett hosszúság a csomagtérben jelentkezik, ahol 35l különbség van a két autó között, 505 liter helyett 470 liter.
Az általános X2 megjelenésen felül az M35i kívül-belül egyedi módosításokat kapott. A nagyon erős motoron felül spoilerek, 19” kerekek és a kékre festett M féktárcsák fokozzák a hatást.
Az utastér leglátványosabb része a Dakota vörös bőrkárpit. Az igényesen bevont felületek, a minőségi anyagok használata valóban prémiumautós. A kezelőszervek a jól megszokott logikával lettek rendezve. Jól átlátható, könnyen kezelhető minden. Az M-es ülések egyszerre kényelmesek és remek az oldaltartásuk is. Elektromosan állíthatóak minden irányban, külön combtámasz funkcióval és természetesen memóriásak. Ha kötözködni akarnék, akkor hibának tartom, hogy a kormányoszlop csupán manuálisan állítható, így a memória funkció esetén ez nem áll be automatikusan. De azt hiszem, ennél nagyobb baj ne történjen velünk soha. Ennél komolyabb hiányosság, hogy prémium márka és modellen belüli csúcs felszereltség ellenére sem rendelhető ülésszellőztetés. Ez nyáron nem annyira kellemes.
Fontosnak tartom minden tesztben megnézni, hogy az autó tudja-e a mobiltelefon tükrözését a központi képernyőre. Ha csak annyit írnék, hogy az X2 is tudja ezt, abban semmi meglepő nem lenne. De ez még nem számítana különlegesnek. Az X2 nemcsak, hogy tudja, hanem mindezt vezeték nélkül csinálja! Igen, el lehet végre pakolni az USB kábeleket, nem kell többet ezzel bajlódni, hiszen azonnal felismeri a telefont a kocsi és már meg is történik a tükrözés. A vezeték nélküli telefontöltő a könyöklőben kapott helyet. Nekem pechem van, mert a nagyobb méretű iPhone-t használom, ami kb. 1 mm-rel nagyobb, mint legnagyobb beilleszthető méret. A műszerfal és a kezelőegységek egyébként valahol átmenetben vannak a legmodernebb és a tradicionális technika között. A kormány mögött – mely egyébként kifejezetten jó fogású, bár icipicit nagyméretűnek éreztem – a műszeregységek hagyományos mutatókkal vannak ellátva, és közéjük van integrálva egy színes grafikus felület. A középkonzolon pedig egy nagyméretű, kifejezetten jó felbontású érintőképernyő kapott helyet, melyet szabad döntésünkkel a szokott helyen, a könyöklő előtt elhelyezett iDrive-al is vezérelhetünk. Ez utóbbi kezelése nagyon gyorsan elsajátítható, pár perc után odapillantás nélkül tudjuk, hogy melyik gomb mire alkalmas.
Hogy tényleg csak az utat nézzük, egy head-up display is található a kocsiban, mely informál az autó sebességéről, a táblafelismerő által közvetített információkról valamint a navigációról.
Az autó valódi sportosságát a váltótól balra elhelyezett üzemmód kapcsoló segítségével élvezhetjük. 3 beállítás lehetséges - az Eco, a Normál és a Sport. Visszafelé kezdve a Sport üzemmód adja meg azt az érzést, ami miatt M-es BMW-t választunk. Itt jön ki a valódi teljesítmény, visszadörög a kipufogó, a középső képernyőn a teljesítményt mérő kijelzők jelennek meg és elképesztő 4,9mp-es 100-ra való gyorsulásokra készteti a motort. A hatás fokozására a belső hangszórók is rásegítenek, ami talán túlzás, de valóban nagyon jó érzést kelt. Igazából nem akartam tudni, hogy ilyen módban és intenzív használat mellett milyen a fogyasztás, ez nem erről szólt.
Az autót jellemzően Normál üzemmódban használtam, ami szintén nagyon kellemes, jó vezetési élményt adott. Itt már a motor valódi hangját halljuk csak, és számomra kellőképpen sportos érzést adott így is a BMW vezetése. Vegyes használat mellett 10,2 literes átlagfogyasztást mértem.
El tudom képzelni, hogy ECO módban teljesíthető a gyári fogyasztási adat, de az elméletet egész biztos felül fogja írni a gyakorlat. Mi másért vennénk 306Le-s autót, ha nem azért, hogy élvezzük, és néha jobban megnyomjuk a gázpedált. Annak pedig ára van, ami a fogyasztásban meg fog mutatkozni. A tesztautó ára 21 millió forint. Bízom benne, hogy aki ki tudja fizetni a nem éppen olcsó vételárat, annak a fenntartási költségeknél 2-2,5 liter többletfogyasztás nem fog gondot jelenteni. Ezekért a literekért cserébe pedig 100% élményt, kiváló vezethetőséget, egyediséget és remek minőséget kap.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez