BÉKÉSCSABÁTÓL HOLLYWOODIG
Beszélgetés Botyánszki Timea lakberendezővel
Kezdjük az elején. Hogy kerül valaki a Los Angeles Magazine oldalaira?
Hú, hát szerintem ez nagyon összetett dolog. Itt Los Angelesben nyilván le kell tenni valamit az asztalra ahhoz, hogy odakerülhess, hitelesnek kell lenni, de azt is gondolom, hogy mivel ez egy óriási város, és rengeteg ember dolgozik benne, hatalmas a verseny, ezért azt mondanám, hogy kapcsolatok és az, hogy észrevegyenek, hogy létezel.
Hogyan vettek észre? Hogy tudtál kitűnni? Fölvettél egy PR céget?
Nem. Minden évben más marketing stratégiát próbálunk ki a céggel (Ergonomia), és 2024-ben az volt a célkitűzés, hogy kicsit több láthatóságra van szükségünk, és több PR-t fogunk csinálni. De még nem vettem fel PR céget. Tavaly egy rendezvényen találkoztam a Los Angeles Magazine egyik munkatársával, és elkezdtünk beszélgetni arról, hogy a Los Angeles Magazine-nak is vannak lehetőségei, és beszéljünk erről 2024 elején. Januárban megkerestek, hogy a márciusi szám kimondottan Los Angelesben élő és dolgozó nők által felépített üzletekről fog szólni itt, és a mi területünkön, a dizájn és a bútor területén rám gondoltak, és lenne-e hozzá kedvem. Lényegében így történt. Utána volt egy fotózás, készült velem egy interjú, és bekerültem a magazinba. Leültem a főszerkesztővel, kiderült, hogy lesz egy rendezvény is március 21-én a Fairmont Hotelben, és erre kerestek egy bútoros céget, aki berendezné nekik a VIP Lounge-ot és a színpadot. Eljöttek a showroomba, körülnéztek, megnéztük, hogy van-e olyan termékünk, ami esetleg jó lehet erre a célra. Nagyon tetszett nekik minden. Kiválasztottuk azokat a termékeket, amik jól fognak mutatni a VIP-lounge-ban és a színpadon. Megszerveztük és lebonyolítottuk.
Akkor kezdjük az elején. Kérlek, próbáld meg röviden összefoglalni, hogy kerül egy fiatal lány Békéscsabáról Los Angelesbe… és a Los Angeles Magazine-ba.
Nagyon sok bátorság és nagyon sok bevállalósság kell hozzá. Nagyon bátrak voltunk a férjemmel, merthogy először a közös cégünket felköltöztettük Békéscsabáról Budapestre, majd jött egy lehetőség, amivel Los Angelesbe költöztünk, de az a lehetőség végül is nem működött, és a kiköltözésünk után két évvel megalapítottam a saját cégemet 2015-ben. Tehát ez a cég most már lassan kilenc éves. Szép lassan adogattam az egyre jobb és egyre nívósabb olasz cégeket a cégem portfóliójához, és azt gondolom, hogy az a minőség, amit képviselünk, kellett ahhoz, hogy a Los Angeles Magazine úgy gondolja, hogy az én cégem érdemes arra, hogy bekerüljön a magazinba. Ha nagyon rövid akarok lenni, így foglalnám össze.
Tímea, ahhoz, hogy vállalkozó legyen valaki, nagyon sok iskolát el kell végeznie, vagy legalábbis nagyon sok tapasztalatot kell összegyüjtenie, először is üzleti vonatkozásban, másodsorban, vagy talán elsősorban tudnia kell, hogy mi az a biznisz, amihez affinitása, tehetsége van, és amiből úgy gondolja, hogy meg tud élni, és amibe érdemes beruháznia. Ez a két dolog hogy került az életedbe?
Magyarországon diplomáztam emberi erőforrás menedzsmentből, és először értékesítésben helyezkedtem el, és pénzügyi területen is dolgoztam. Aztán jött egy karrierváltás, elvégeztem egy lakberendező iskolát, és elkezdtem bútorral foglalkozni, illetve lakberendezőként is dolgozni. Tehát a bútorral és a dizájnnal kapcsolatos affinitásom vagy érdeklődésem kialakult már Magyarországon. Amikor idejöttünk Amerikába, feltünt, hogy óriási a különbség az amerikai stílus és dizájn és az európai stílus és dizájn között. És úgy láttam, hogy van itt azért egy olyan piaci rés, amit be lehet tölteni azáltal, hogy Olaszországban működő és Olaszországban gyártó bútoros cégeket és márkákat hozzunk Los Angelesbe. Nyilván a legnagyobb márkák már itt voltak akkor a Cassinától kezdve Roche Bobois-ig Olaszországból, Franciaországból, de azért nagyon sok olyan márka van Olaszországban, ami nem feltétlenül ismert még itt Los Angelesben. Én kimondottan ezekkel a márkákkal vettem fel a kapcsolatot a legeslegelején, néhány olasz és spanyol céggel, és aztán szépen lassan növekedett úgy, hogy 2024-ben már 15 európai céget képvisel az Ergonómia.
Nyilvánvalóan felmerül a kérdés minden magyar olvasóban, hogy miután Los Angeles lényegében egyenlő Hollywooddal, mennyi celeb kliensed van és kik azok?
Nagyon sok üzleti projektet csinálunk, kimondottan a lakosságnak nem olyan sok terméket adunk el, mert már a cég alapításától kezdve inkább az volt a célom, hogy designer és építész cégekkel vegyük fel a kapcsolatot, és ne feltétlenül a lakosságnak értékesítsünk. Nagyon sok gyönyörű projekten dolgoztunk az utóbbi 8-9 évben Los Angelesben. Az egyik projekt, amit kiemelnék, az az új Kim Kardashian SKIMS székház, aminek most építik a főépületét, és oda adtunk el sok bútort. Több recording studiót rendeztünk be, gyönyörű éttermeket itt Los Angelesben, és egész Amerikában, mert nem csak Los Angelesben dolgozunk, hanem egész Amerikában adunk el bútort.
Neked milyen bútor a stílusod, és milyen bútorral van berendezve a házad?
Nagyon szeretem a minőségi bútorokat. Hogyha a stílust kellene megneveznem, akkor azt mondanám, hogy inkább “contemporary minimal” vagyis kortárs minimalista. Inkább modern bútorokat szeretek, és nagyon fontos a minőség. Az én stílusom és ízlésem elmozdul egy picit a klasszikustól, nagyon szeretem a különleges dolgokat és a különleges részleteket egy-egy dizájnban. Az egyik cég egyébként, akikkel dolgozunk, sok olyan régi dizájnerrel dolgozik együtt, akik az 1960-as, '70-es években, még akár az '50-es években terveztek nagyon időtálló bútorokat, és azokat picit újratervezik a XXI. századi elvárásoknak megfelelően. Azokat a termékeket és bútorokat szeretem legjobban, amik időtállóak és értéket képviselnek hosszú távon.
Melyik szobát szereted legjobban berendezni? A hálószobát, a fürdőszobát, a nappalit, a gyerekszobát, a családi szobát, tehát a dühöngőt, vagy a kertet?
A kertet imádom berendezni. Ami magát a házat illeti, itt és ez már Magyarországon is elterjedt, egybe van nyitva a konyha, az étkező és a nappali. Szerintem ez egy nagyon-nagyon fontos tér egy lakásban vagy egy házban, mert a család ideálisan ott tölt a legtöbb időt. Úgyhogy ha választanom kell, akkor egyben kezelném a konyhát, az étkezőt és a nappalit, és az összhangot a három között.
És ha azt mondom neked, hogy adva van egy ház, amit be kéne rendezned, de meg van határozva, hogy milyen költségvetéssel, akkor mi volna a minimum és a maximum költségvetés, amiből egy négytagú család számára berendeznéd?
Összegben? Hú, ezt nagyon nehéz meghatározni. Ez attól függ, hogy mekkora a család költségvetése, de én nagyon hiszek abban, hogy nem feltétlenül kell, hogy az összes bútor és az összes darab, vagy összes kiegészítő nagyon drága legyen. Szerintem a jó minőségű, nem túl hivalkodó, bárhova beilleszthető darabok kombinációja a legideálisabb, és így tudunk spórolni, de mégis bekerül néhány olyan darab a lakásba, ami nagyon időtálló és abszolút felhúzza a minőséget a térben.
Magyarországra volna kedved szállítani? Vagy dolgoztál illetve dolgozol Magyarországon?
Igazából nem. Nagyon sok olyan gyártó, akikkel mi dolgozunk itt, Magyarországon jelen van. Nagyon pici projekteknek, leginkább barátoknak, ismerősöknek szállítottunk Magyarországra bútort, de ezt inkább úgy mondanám, hogy szívességet tettem nekik azáltal, hogy segítettem berendezni a tereiket. Nyilván szeretnék Magyarországra dolgozni, persze, nagyon izgalmas Los Angelesbe hozni olasz bútort. Rengeteg stílus- és ízlésformálással jár itt Amerikában, mert itt azért egy picit klasszikusabb a stílus, mint Magyarországon. Európában összességében véve sokkal proaktívabban és rugalmasabban kezelik a bútort és a dizájnt, és sokkal komolyabb igény van azáltal, hogy kulturális szempontból Európa sokkal régebbi régió, mint Amerika, és nagyon izgalmas feladat, hogyan tudjuk formálni az emberek ízlését itt, amikor a bútorról van szó.
Ha valaki mondjuk ennek a cikknek a kapcsán érdeklődne az iránt, hogy hogyan lehetne hozzád kijönni és nálad tanulni erről a történetről, arra van lehetőség?
Ezen még nem is gondolkoztam, de nagyon szívesen megosztom a tapasztalataimat. Nyilván ez az utóbbi 8-9 év nem volt teljesen sima, nagyon sok tanulással járt és rengeteg fejlődéssel. Saját magamat is folyamatosan fejlesztenem kellett, és még mindig minden egyes nap tanulok valamit. Ha valaki felveszi velem a kapcsolatot, és szeretné meghallgatni, hogy ez hogyan történt, szívesen beszélek róla, persze.
Mi lenne, ha kihoznál valakit, vagy esetleg kijöhetne hozzád valaki tanulni?
Nem zárkózom el előle, de nem gondolkoztam még erről, nem kaptam még ezzel kapcsolatban megkeresést. De biztos nagyon érdekes új terület lenne, és sokat tudnék én is tanulni belőle azáltal, hogy valaki mást tanítok.
Végül, mint a divatban, mi a trendi a lakberendezésben 2O24-ben?
Minden évben változnak a trendek. Azt, hogy mi a trendi, körülbelül két hét múlva fogom tudni megmondani, mert elutazom a Salona da Mobilére Milánóban, ahol az összes nagy bútorgyártó bemutatja az új termékeit és kollekcióit. Szóval ott fogjuk majd látni, hogy mi az új formavilág, mik az új színek, mik az új anyagok.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez