Benzines családi 2023 – Citroën C4 X 1.2
Sok-sok korszakot éltünk meg azzal kapcsolatban, hogy mi az ideálisnak mondható családi autó. Természetesen ennek korlátja leginkább a pénztárca, amely akárhogyan panaszkodunk, azért szerencsére egyre nagyobb. Bár egyértelmű és érthető, hogy a várakozásaink ezzel kapcsolatban jóval nagyobbak. A Citroën ugyan soha nem volt benne az első ötben a márkák közötti eladási darabszám sorban, de mindig is jelentős tényezőnek számított. A C4 X esetében pedig olyan autót alkottak, amely szinte minden szempontból az ideális, most divatos családi autó szempontjainak felel meg.
A Stellantis rengeteg alkotóelemmel, valamint a márkákhoz tartozó imázzsal rendelkezik, amely óriási játékteret ad számára, hogy az aktuális divathoz, valamint fogyasztói igényekhez igazítsa a kínálatot. A Citroën talán a legjobb alany erre, hiszen a meglepő formáiról, egyedi terveiről híres francia márka számára soha nem voltak tabuk. Nem biztos, hogy mindig, minden típusát a siker övezte, de az viszont bizonyos, hogy extravagancia szempontjából nem kellett soha a szomszédba mennie tanácsokért. A C4 X, ahol az X vagy a kereszteződés, vagy a SUV-ok jelölése is lehet ennek ékes példánya.
A C4-hez képest megnövelt hossza miatt jelentősen növekedett 510 literes csomagtere azt a célt szolgálja, hogy hosszabb utazásoknál se legyünk hely szűkében.
A méretével a kompakt kategória felső szegmensében elhelyezkedő C4 X 4,6 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,52 méter magas. A tengelytávja 2,67 méter, tehát teljesen megegyezik az alap C4 méretével. A hosszbéli különbséget teljes mértékben a túlnyúlás teszi ki, amely az említett csomagtér előnyére válik. Első ránézésre (de még másodszor is) érdekes arányokkal rendelkezik, és itt az érdekes kifejezésnél gondolhatunk ugyanarra, mintha egy nőre mondanánk. Az, hogy semmiképpen nem szép, azzal relatív gyorsan meg lehet barátkozni, mert annyira praktikus és kényelmes, hogy a legvégén már ezzel nem is törődünk, sőt pár nap leforgása alatt már akár jól kinézőnek is fogjuk gondolni.
Persze vannak rajta természetesen kifejezetten mutatós részek. Ilyen például a frontrész, amely a Citroën márkaarculatba illeszkedő jegyekkel van felruházva. A markáns lámpatestek és az X-et formázó és a márkalogónál összefutó króm/LED elemek jellegzetessé és mutatóssá teszik az autót. Az oldalán, kerékjárati íven végig futó fekete sáv, az Airbumberrel kiegészítve növelik a hatást, hogy emelt hasmagasságú autóról van szó.
Arról, hogy a C4 X négyajtós kivitel és nem öt, el lehet vitatkozni, hogy előny vagy hátrány, de annyi bizonyos, hogy a Mi régiónkban és tőlünk keletre ennek komoly keletje van. A literben nagyobb, pakolás szempontból talán kevésbé ideális megoldás előnye például a jellemzően kedvezőbb ár, vagy éppen az, hogy a kinyitott csomagtér miatt télen nem hűl le az utastér.
Az autó fenekével szerintem lehetett volna még foglalkozni, hogy jobban emészthető legyen, de például a hátsó lámpatestek kifejezetten pofásak.
A Citroën, igazodva a csoportstratégiához, többfajta meghajtási móddal kínálja a C4 X-et is. Az elektromos változat már járt nálunk (a teszt itt olvasható), de az árlistán találunk dízel és benzines változatú modelleket is. Ez utóbbit teszteltük, amely esetében úgy gondolom, hogy a hazai családok számára szélesebb körben fog ideális meghajtásnak tűnni, mint a teljesen elektromos változat. Ennek oka elsősorban az autó ára lesz, hiszen az áramoshoz képest szinte pontosan 5 millióval kevesebbet, 11 milliót kell kifizetni a most tesztelt legmagasabb felszereltségű változatért. Ha nem megyek bele az elektromos autók által igényelt kompromisszumokba, akkor is meggyőző lesz az árkülönbség.
Úgy vélem, hogy az 1,2 literes 3 hengeres, 130 lóerős változat ideális motor az átlagos, normál közlekedési szokásokra. Létezik egyébként egy belépő szintű kivitel, ahol ezt a motort 100 lóerővel és manuális váltóval kínálja a márka. Ennek ára jelenleg 8,6 millió forint, amely határozottan versenyképes, attraktív ár, a mai autóárakat figyelembe véve.
Visszatérve a motorra, úgy vélem, hogy ez egy jól bevált, kiforrott meghajtás, amely egészen biztosan alkalmas havi néhány ezer kilométer megtételére.
Cégek számára, ahol a havi futás ennél nagyobb, a Citroën a dízelt kínálja. Itt az árkülönbség nem jelentős, plusz félmilliót kell ezért fizetni. Ennél sokkal nagyobb „probléma”, hogy manapság a dízel nem divat és bár a hosszú futásokra ezidáig nem találtak ki jobbat, sok cég a dízel negatív marketingje miatt nem választja. Úgy érzem, hogy a szélesebb elterjedéshez jól jönne egy erősebb négyhengeres is a kínálatban. De a családi felhasználásra az 1,2-es motor is tökéletes és tényleg meglepő módon jól viszi a karosszériát. A kapcsolódó 8 sebességes automata szintén jól ismert alkatrész, amely szintén megfelelően csatlakozik a meghajtáshoz. Tesztünk alatt a C4 X 7 liter alatti vegyes fogyasztást produkált. Országúton 5,7-5,8, autópályán 6,5-6,6 litert fogyasztott. Városban 8 literes átlaggal jöttünk ki. A karosszéria méretéhez képest ezt kifejezetten jónak tartottam.
Nem beszéltem még az utastérről, amely határozottan nagyobb élményt ad, mint a C4 X hátsó fele. Mivel elmúltam 40 éves (nem is tegnap), ezért az autó ülései számomra kifejezetten fontos tényezőnek számítanak. A Citroën ebből a szempontból csillagos ötös. Nagyon kényelmesek az ülések elől és hátul is. Az autó bár elméletileg lépcsőshátú szedán, de a tetőkialakítást kupé szerűre oldották meg, amely szintén a mai divatnak megfelelő. Az ilyen formájú autók hátránya szokott lenni, hogy a hátsó fejtér kicsi. Ebben a típusban ez nem okozott problémát. 180 centi magas vezető mögött nemcsak kellő láb, de megfelelő fejtér is volt.
Az autó műszerfala szokatlan. 7”-es digitális kijelzőt találunk a jó fogású sportos kormány mögött, amely egyébként megfelelően informatív. A középkonzolra egy 10”-es érintőképernyős infotainement került, amely Android Auto és AppleCarPlay kompatibilis vezeték nélkül. Kezelése a többi márkával való összehasonlításban inkább jó, mint közepes.
Ami rendkívül szimpatikus a C4 X-ben az a rengeteg tároló és pakolás lehetőség. A jobb első ülés előtt külön van tablet tartó, kihúzható fiók és egy megfelelően nagy kesztyűtartó is.
A Citroën C4 X-szel való közlekedés, napi élet, nem csak a pakolás lehetőségek miatt jó, hanem a futómű miatt is, amely inkább puhának, mint keménynek mondható. De pont emiatt a városi akadályokat, kátyúkat, fekvőrendőröket könnyűszerrel, szinte észrevétlenül veszi. Elfogadható a fékút is, így összeségében egy kényelmes autónak mondható.
Összeségében a C4 X-et ideális családi autónak tekintem. Alacsony fogyasztása, versenyképes ára, elfogadható teljesítményű, kisköbcentis, háromhengeres motorja, divatos SUV formája és nagy csomagtere miatt számomra megtestesíti azt, amelyet egy családi autónak 2023-ban teljesítenie kell.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez