Biztonságos mindenes - XC 70 Momentum 2.4 D4 AWD
Biztos lehetne rajta vitatkozni, de szerintem a Volvo által képviselt értékek és tulajdonságok leginkább az XC70-ben egyesülnek. A tesztelt XC70 maga a tradicionális Volvo. Biztonságos, kényelmes, tágas és egyáltalán nem hivalkodó.
De mit is kell tudni az XC 70-ről? Az XC (Cross Country néven is ismert) az emelt hasmagasságú változata a Volvo V70-nek, egészen pontosan 6 cm-rel magasabb. Ha divatos akarok lenni, akkor ráfoghatnám azt, hogy SUV. Persze a szó szoros értelmében nem az, hiszen ez egy kombi autó alapjára készült, de manapság ezzel a három betűvel biztosan sokkal jobban el lehet adni bármilyen négykerekűt. Nem is állunk egyébként messze a valóságtól, hiszen az XC70 elsősorban nem arra született, hogy a komoly terepakadályokat legyőzze. Sokkal inkább szól a kényelemes utazásról, az úthibák könnyű leküzdéséről és a magasabb üléspozíció miatt a forgalom jobb átláthatóságáról.
Szinte hihetetlen, de az első generációja a modellnek már 23 évvel ezelőtt debütált.
Az általunk tesztelt Volvo XC70 a harmadik modellgeneráció tagja, egy 2015-ös Momentum felszereltségű változat. Ez a felszereltségi szint a skála közepén helyezkedik el, viszont számos egyéb extrát rendeltek még hozzá. Ilyenek a vonóhorog, bőrülés, napfénytető, navigáció, automataváltó és nem utolsó sorban az összkerékhajtás. Az 5 éves autóban 152.000km van, ami teljesen reálisnak mondható. Sajnos az általános, rendeltetésszerű használatból eredő sérülésen felül volt pár nagyobb karcolás, horzsolás, kisebb horpadás az autón.
A külső sérülésekkel ellentétben az autó belseje szinte makulátlan volt. Az egyetlen pont, ahol igazából észre lehetett venni a használatot, a kormány volt. A Volvo szerintem az egyik legjobb fogású, méretű kormányokat alkotja bármelyik márka közül. 150e km után viszont ebben az autóban a bőr fényesre kopott, amitől kicsit csúszósnak éreztem. Különösen azért, mert a szervokormány a tesztelt járműben nem volt adaptív, így alacsony sebességnél kicsit nehezebben tekerhető. Ez a keménység viszont egyáltalán nem érződik már 40-50km/h felett, itt már abszolút kényelmes, direkt. Másik előnye, hogy nagyon közvetlen, így fokozza a vezetési élményt.
A V70 abszolút konzervatív formáján nagyon sokat dobnak azok a kiegészítők, amiket az XC70 kapott. Az egyedi felnik, a fényezetlen műanyag elemek a sárvédők fölött és az ajtók alsó vonalán, kiemelik az autót, sokkal karakteresebbé teszik. Formája mégis visszafogott és jóval kevésbé hivalkodó, mintha egy azonos kategóriába eső Audi All Roadot vezetnénk. Nem jobb vagy rosszabb, egyszerűen csak más.
Az autó csomagtartója hatalmas (575l) és rendkívül kényelmesen pakolható. Szinte teljesen szögletesek a határoló síkok, így nagyon jól kihasználható, továbbá rögzítő sínek és bilincsek segítik a csomagok rögzítését. A hátsó üléssor székei külön - külön lehajthatóak, tovább bővítve a teret, amitől szinte teherautó méretű lesz a csomagtér (1600l). Volvo védjegy a „kutyarács”, amely lehajtva teljesen el tudja választani az utasteret a csomagtartótól. Ez a rács olyan stabil, hogy egy falka pitbull sem tud átjutni, ha a gazdájuk ezt nem akarja.
Az utastérben folytatódik a jól átgondolt elrendezés és nyugalmat árasztó stílus. Gyönyörű a bőrözés, amelyet az éveken át tartó használat egyáltalán nem károsított. Az ülések inkább kemény tömésűek, mint puhák, és azt kell, hogy mondjam, az egyik legkényelmesebb vezetőülés van az autóban, amivel valaha életemben találkoztam. Az első sorban a helykínálat kifejezetten nagy, hátul inkább átlagosnak mondható.
Az XC70 harmadik generációja 2014-ben esett át egy komolyabb ráncfelvarráson, amelynek nyomán a pár külső módosításon kívül (lökhárító, indexek), komolyabban hozzányúltak a műszerfalhoz is. A középkonzol elrendezése az akkori általános Volvo kialakítást kapta meg. Ez mai szemmel kicsit kusza, túlságosan sok gombot tartalmaz. A klíma irányát, telefonálásra használatos gombokat és sok más egyéb gombot találunk itt, továbbá négy tekerőt, amivel a klímát vezérelhetjük, illetve a zene hangerejét szabályozhatjuk. Ahogy említettem a gombok száma meglehetősen sok, de az elrendezésnek köszönhetően viszonylag hamar, pár órán belül, megszoktam a használatukat. Az úgynevezett lebegő középkonzol, mely mögött egy pakolásra alkalmas polc van, egyébirányt nagyon minőségivé és különlegessé teszi az XC hangulatát. Fölötte egy színes, jó felbontású 5”-os képernyő kapott helyet, mely viszonylag egyszerűen vezérelhető, elég logikus a felépítése. A ráncfelvarrás másik jól látható módosítása a teljesen digitális műszerfal.
Annak ellenére, hogy a középkonzolra, illetve a kormány köré (néhány esetben nem látható helyen) számos gomb került, a kormányon viszonylag keveset találunk.
A vezetési élmény határozottan jó az autóban, a futómű jól kompenzálja a magas felépítés negatív hatásait. Csupán néhány gyorsabb kanyarvétel során éreztem minimális billegést a kocsiban.
Az XC70 hossza 4,8m, amit azért említek meg, mert egy ekkora autóban szerintem elfért volna egy tolatókamera i,s nemcsak a tolatóradar.
A tesztelt modell, ahogy említettem a D4 AWD változat. Ez azt jelenti, hogy 181LE-s a 2.4l-es dízelmotorral és 6 sebességes automataváltóval van felszerelve. A gyorsulása 9,4s, ami átlagos használat esetén tökéletes. A motor a gyorsításkor, illetve autópálya tempónál némiképpen zajos, amit a súlyához/méretéhez képest alacsony fogyasztása kompenzál. Vegyes használat mellett ugyanis 8,3l-rel közlekedtem vele. Autópályán pedig határozottan keveset 7,8-7,9-et fogyasztott.
5 évesen a Volvo XC70 továbbra is egy rendkívül jó autó, amely számos új autóval felveszi a versenyt. Státusza, megjelenése, csöppet sem csorbult az elmúlt évek alatt, pedig már új autóként nem vásárolható meg. Utódjának a V90 Cross Country tekinthető. Bár eddig kizárólag új autókat teszteltünk, de a kívánságom ezek után az, hogy soha ne legyen ennél rosszabb használtautó nálunk. Kifejezetten élmény volt a vele eltöltött pár nap.
Szeretnék ez úton is köszönetet mondani a Flottaman Autóparkkezelő Zrt.-nek, hogy biztosította számunkra a teszteléshez használt XC70 Volvot.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez