Briliáns - Kia Niro EV Kryptonite
A Niro egy rendkívül fontos modellje a Kia-nak. A méretei alapján a Sportage és az XCeed között van valahol félúton, kicsit nehéz eldönteni, hogy hová is tartozik pontosan. Úgy vélem, hogy ez nem véletlen, mint ahogy az sem, hogy az első generáció a legsikeresebb elektromos autója lett a magyar piacnak. Most itt az új modell, képes lesz-e hasonló sikerre, mint az elődje?
A bevezetőben feltett kérdésre valószínűleg nem lehet egyértelműen és azonnal válaszolni. Ha az új modell formáját nézzük, akkor megkockáztatom, hogy kevesen fogják azt mondani rá, hogy gyönyörű. De az elődmodell sem volt a legszebb, mégis sikeres volt. Az oka pedig nem volt más, mint a kiváló ár/érték arány. Egyfelől az elképesztő praktikussága, másfelől pedig, hogy megjelenésekor a kínált hatótávolság az egyik legjobb volt az összes elektromos autó között. A Teslan kívül, amely teljesen más áron kínált többet, csupán a cégcsoporton belüli Hyundai Kona volt ilyen szempontból az egyetlen versenytársa, amely 400km-t meghaladó hatótávolságot kínált.
Nem a hatótávolság volt a fókuszban, amikor az új Nirot megalkották, mivel elhanyagolható mértékben kínál ezen a téren többet elődjénél, mégis azt gondolom, hogy az autót nem szabad semmiképpen leírni emiatt. Elképesztő tudatosságot látok a minőség, kínált opciók, elektromos képességek mögött, ami által tökéletesen érthető, hogy melyik vevőkört, melyik vásárlói szegmenst célozzák vele. Az ideális optimumot kapjuk a technikában a KIA általános és egyébként a versenytársakhoz képest magasabbra tett mércéjéhez képest.
Érdemes mindenképpen azzal kezdeni, hogy a KIA Niro továbbra is elérhető hybrid, plug-in hybrid meghajtással a most tesztelt elektromos változaton kívül. Mégis, ellentétben sok versenytárshoz képest, amely hasonló startégiával kínál több típusú meghajtást azonos karosszériához, a Niro esetében megkapjuk azokat az előnyöket, amelyek a kizárólag elektromosan fejlesztett modellek esetén érhetőek el jellemzően. Ilyen például a plusz csomagtartó a motorháztető alatt, amely 20 liternyi plusz kapacitás, a hátsó ülések előtti nagy lábtér és a kardánalagút szinte teljes hiánya, de maga a csomagtér is az elektromos esetében a legnagyobb, hiszen alaphelyzetben 475 literes.
A második generáció külső méretei, ahogyan az jellemző, nagyobbak a kifutó modellhez képest. 4420mm hosszú, 1825mm széles és 1570mm magas. Tengelytávolsága is nagyobb lett, 2720mm, amely az imént említett lábtér esetében is észrevehető pozitívum. Ez a tengelytávolság egyébként nagyobb, mint a Nironál hosszabb KIA Sportage-é, amely az egyik oka annak, hogy igazán komfortos belső teret kapunk.
Az autó front része teljes mértékben illeszkedik a legújabb Kia trendhez. A sokszöglet formájú első LED fényszórók, amelyek teljesen a két szélre kerültek, valamint az előző generációkhoz képest jelentősen kisebb hűtőrács, jellegzetes arculatot adnak a Nironak. Az elektromos változatnál ez a hűtőrács természetesen teli műanyag a légellenállás csökkentése miatt, csak a mintázat adja vissza a formát. Különlegesség, hogy a töltő csatlakozó ide, a motorháztető alá került. Egyébként ezt egy kifejezetten jó/ideális helynek tartom, hiszen az utcai töltőoszlopok egy részéhez szemből kell amúgy is beállni. Oldalról a legjellegzetesebb pontja a két magasabb felszereltségnél elérhető kontrasztos fényezés a C oszlopon, amely szerintem ugyanúgy megosztó, mint az egész autó formavilága. De tény, hogy sokkal feltűnőbb vagy éppen egyedibb lesz tőle az autó.
Sokkal izgalmasabb dolgokat rejt a Niro belseje, mint a külső megjelenése. Egyértelműen látszik, hogy a 2022-es év autója, a KIA EV6 autóberendezési elvei, illetve hangulata jön vissza a Niroban. Egy teljes mértékben modern környezet, amely számos izgalmas, érdekes megoldást tartalmaz. Talán annyi különbség, hogy bizonyos helyeken, például az ajtók könyöklő alatti részein, az anyagminőség valamivel gyengébb minőségű. Nagyon sok és különböző anyagot találunk egyébként az utastérben, számos helyen újrahasznosított anyagokat, mint a tetőkárpit esetében. De érdemes kiemelni, hogy az ülések is úgynevezett vegán bőrből vannak. Ezt a kifejezést egyébként imádom, hiszen mennyivel szebben hangzik, mintha azt kellene rá mondani, hogy műbőr. De nem kell gúnyolódni, mert a Niro ülései nemcsak, hogy kellemes felületűek, a tesztautó esetében szellőztethetők és fűthetők is, hanem kifejezetten kényelmesek is. Sőt, megkockáztatom, hogy jobb az oldaltartásuk, mint az EV6-ban lévő üléseknek.
A vezetővel szemben két digitális felülettel találkozunk. A műszerfal jól átlátható, informatív és számos megjelenítési mód közül választhatunk. A középkonzolon pedig a magasabb felszereltség esetében egy 10,25” -es (alacsonyabb szinteken 8”) érintőképernyős kezelőegység található. A Kia infotainement rendszere az egyik legjobb az összes márka közül. Nagyon gyors, sosem fagy le, a telefon kitükrözése hibátlan és gyors. Kritika nélküli és azt ki kell emelni, hogy neves nagy márkáknak nem sikerül ezt ilyen jól megoldani.
A középkonzoli képernyő alatt, hasonlóan, mint az EV6-ban, vagy akár az új Sportage-ben egy kézfunkciós felületet találunk. Az egyik érintőgomb lenyomásával válthatunk, hogy a légkondicionáló kezelői jelenjenek meg vagy a hifi rendszer kezelői. Érdemes itt kiemelni, hogy az energiatakarékosság miatt létezik egy gomb, amely a klímát kizárólag a vezető irányába végzi, amely így energiát takarít meg, illetve ugyanezért van kormányfűtés is az autóban, hogy az egyéni hőérzetet javítsa.
A kezelőszervek egyébként teljes mértékben kézre esnek, sok a tárolóhely és a váltó is egy tárcsával működik, hogy a térérzet tovább növekedjen.
Ahogyan említettem, az elektromos hatótáv a korábbihoz képest nem igazán változott az új Niro EV esetében. Az akkumulátor kapacitása marginálisan változott, 64,8 kW teljesítményű az csomag. A villanymotor teljesítménye 204 lóerős, amelyhez 255Nm nyomaték tartozik. Látható, hogy ez az adat visszalépés a korábbi modellhez képest, de meg kell nyugtassak mindenkit, hogy az autóval, villanyautós módon, dinamikusan lehet közlekedni. Ne azt várjuk tőle, mint egy elektromos sportkocsitól, hiszen a gyorsulása csupán 7,8mp. A hagyományos erőforrású autókhoz képest ez természetesen jó adat, illetve a folyamatos nyomatékleadás miatt az élmény is más. Egyértelműen a Niro EV gazdaságos elektromos közlekedésre készült. Csúcssebessége sem több 167km/h-nál. Cserébe viszont rendkívül jól fogyaszt. WLTP szerint 463 kilométer a hatótávolság, amelyet ugyan én megközelíteni sem tudok a gyakorlatban, de azt le tudom írni, hogy a 400 kilométert be merném vállalni. A teszt során 17kW-os átlagot mértünk, amelyben volt 110-120 közötti tempóban autópálya és természetesen néhány gyorsulás is. Városban, kevésbé dinamikus szakaszok esetében, 15-16kW között fogyasztott.
A pénztárcabarát megoldás legszembetűnőbb része, hogy a Niro EV tölthetősége a mostani átlaghoz képest gyengébb. Maximálisan 72kW-ot képes gyorstöltőknél felvenni. Néhány példa, hogy mik a lehetőségek manapság: házon belül az EV6, akár 238kW töltés felvételére képes, a Peugeot e-2008 100kW-tal tölthető és ez úgy általában igaz a Stellantis modellekre, Skoda Enyaq 125kW-tal tölthető.
Így a gyári adat szerint „csak” 43 perc alatt tölthető 10-ről 80%-ra. Függetlenül ettől én ezt nem tekintem óriási hátránynak, hiszen egészen biztosan azért született ez a döntés, mert a Niro vevőköre nem megy nagyobb távolságokat napon belül, éjszaka pedig 7kW-tal wallboxon keresztül, vagy akár 1-2 kW-tal, sima otthoni töltésen keresztül pótolható a napközben elhasznált energia.
Bár a „wow” első pillantásra nem jött az új Kia Niro EV látványától, de a vele töltött hét alatt nagyon megkedveltük. Kiváló vezetési élményt ad, rendkívül kényelmes, komfortos autó. Hozza azt az optimumot a kínált felszereltség által, aminél nem érezzük, hogy szükség lenne többre. Gondolok itt a biztonsági felszerelések teljes tárházától a rengeteg kényelmi extráig. Van feljebb és van olyan modell, amelyik többet kínál márkán belül, de nagy általánosságban erre nem lesz szükség. Ahogyan említettem, sok-sok márka extrái, modernsége ott ér véget, ahol a Kia kezdődik. A Niro EV ára jelenleg 16,4 millióról indul. A csúcsváltozatot teszteltük, amelyben gyakorlatilag minden extra benne volt. Ennek ára így kicsivel 20 millió fölé nyújtózkodott. Nem vagyok meggyőződve, hogy az eladási arányok megmaradnak az előző Niro EV szintjén, hiszen sokkal több szereplős a piac, sokkal nagyobb a verseny a mai napon az elektromos autók között, de az biztos, hogy a Niro továbbra is bástyája marad ennek a kategóriának.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez