Csak szeretni lehet – BMW Z4 sDrive30i
Napokon keresztül gondolkodtam a mostani cikk címén. Végig gondoltam az élmények sorát, amelyek a Z4-gyel töltött napok alatt értek. A hangokat, a szél érintését, a természet illatát, amelyet csak nyitott tetejű autóban érezhetünk, a gyorsulást, a precíz és egyedi formákat, amelyet a karosszéria kínál. Át akartam a címmel adni mindazt, amitől imádni lehet a Z4-et. De valójában pár szóval az érzést nem lehet elmondani. Ezt az autót viszont csak szeretni lehet.
Harmadik generációnál jár a Z4. A mostani forma 2018 óta fut. Tesztünk apropója kettős. Egyrészt még sosem járt nálunk ez a modell és ki nem hagytuk volna, másrészről modellfrissítésen esett át a kizárólag vászontetővel kapható roadster. A Z sorozat minden tagja egy igazi különlegesség volt, de egy dolog egyértelműen nem változott, igazi élményautó maradt. Klasszikus BMW vezetési élmény a negyedik hatványon, röviden egészen biztosan ezt lehet elmondani a Z4-ről.
Az autó külsője egészen különleges. Bár egészen biztos, hogy összetéveszthetetlen BMW-ről van szó, mégis, ha külön-külön nézzük az egyes elemeit, nem hasonlítanak egy mai BMW-re. Az autó orrán lévő vesék például szokatlanul kisebbek, mint a mostani design vonal. Ráadásul fekvő elrendezésűek és határozottan alacsonyak. A fekete keretes elemet ráadásul egy lapított méhsejt minta tölti ki, amelyik ugyanúgy szokatlan a márkánál, mint az a formavilág, ahogyan a LED-es fényszórók lettek kialakítva. Ez utóbbi a modellfrissítés során belső betétet kapott. Mégis, az éles ívekkel tagolt lökhárító együttesen egy hamisítatlan BMW orr-részt hoz.
Természetesen, ahogyan a roadsterek esetében és főleg a Z4 esetében lenni szokott, focipálya méretű gépháztető következik. Az első tengely és az ajtók közötti méretes távolságot egy mutatós légbeömlő tölti ki. Az autó teljes hossza 4324mm, szélessége 2024mm, illetve tengelytávja 2470mm. Ez utóbbi adat ebben az esetben kevéssé releváns, hiszen az arányok teljesen mások, mint egy átlagos autó esetében. Az utastér inkább szűkös, mint tág, annak ellenére, hogy egyáltalán nem rövid a kétüléses autó. Széltében viszont kifejezetten nagynak számít. A belül helyet foglaló 2 utas, tehát kellő távolságban, kényelmesen tud egymás mellett ülni.
A belső tér azt mondanám, hogy szerencsére nem változott sokat. A mostani BMW trenddel ellentétben nem cserélték ki a műszerfalat az íves kijelzőre és a hagyományos kezelők maradtak, hagyományos klíma szabályozó gombokkal és iDrive-val. Megmaradt a már klasszikusnak mondható két képernyős kialakítás, ahol a kormány mögött és mellett a két, 12,3” -es képernyőt találjuk, utóbbit érintőképernyős vezérlési lehetőséggel. Véleményem szerint ez a design sokkal jobban illik a BMW Z4 hangulatához. Az összes kezelőegység, gomb jól elérhető, minden azt támogatja, hogy a vezető tényleg az útra tudjon koncentrálni és a lehető legjobban ki tudja élvezni minden pillanatát.
Az ülések szépek, jó minőségű bőrözéssel vannak ellátva és rendkívül kényelmesek. Szinte közvetlenül a hátsó tengely előtt/felett találhatóak, így semmihez sem fogható különleges érzés, amikor az autó nekiindul.
A Z4-es három különböző motorral érhető el. A 20i és a 30i négyhengeres 197, illetve 258 lóerősek. A csúcsot a sorhatos 3 literes turbó erőforrás adja, 340 lóerővel. Tesztautónk a középső volt ebben a sorban. A kétliteres turbómotor úgy vélem, hogy tökéletesen vitte a járművet. Egyedül azért hiányzott a legnagyobb blokk, mert az mégis a klasszikus BMW hathengeres blokk. Teljesítményben és 400Nm nyomatékával a tesztautó bőségesen hozta az élményt. A nyolcsebességes ZF automata hiba nélkül dolgozott benne. Gyári gyorsulási értéke is bizonyítja az előzőekben elmondottakat, hiszen 5,4 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra. Talán az egyedüli, amely a hathengeres mellett szól, valószínűleg az a jobb hang, ugyanis a turbós kétliteres blokk nem sok öblösebb hangzást engedett meg magának.
A mostani modellsorozattól az M csomag része az alapfelszereltségnek. Ez utóbbinak eleme a sportfutómű, amely sajnos túlságosan kemény a hazai utakra. Az egyes úthibákat keményen meg lehet érezni az autóban. Jó minőségű aszfalton viszont tökéletes minden tekintetben.
A Z4 belsejében kevés tárolórekesz található. A műszerfal és a középkonzol találkozásánál egy indukciós töltővel ellátott mobiltöltőt helyeztek el, van egy kisebb kesztyűtartó, valamint egy minimális rekesz a könyöklőben. Az ajtózsebekbe már csak parkolójegyet és néhány vékonyabb tárgyat tudunk elhelyezni. De ez kevésbé probléma, hiszen ez az autó nem lesz és nem is akar a nagycsaládi nyaralások szereplője lenni.
A csomagtartó egy része elmegy a vászontető elpakolására, amelyet 15másodperc alatt képes elnyelni, akár 50km/h sebességű közlekedés esetén is.
A BMW Z4-nek találhatunk apróbb hibáit, mondhatjuk, hogy limitált a funkciója, de a legnagyobb valószínűséggel soha nem fogunk ilyeneket mondani, vagy éppen gondolni. Egyetlen oknál fogva, szerelmesek leszünk belé és ez elfed minden apró hibát. Várni fogjuk a pillanatot, amikor lehúzott tetővel száguldunk vele, érezni akarjuk a természetet közelségét, a napfény érintését. Kevés autó van jelenleg, amely manapság hasonlót tud adni ezen az áron. A 20i 16,7 millióról indul manuális váltóval, a tesztelt 30i már csak automatával kapható és 19,5 millióról startol. Rengeteg benne alapban is az extra, így a mindennel telepakolt tesztautó, a kifejezetten mutatós thundernight lila színnel és 19” -es kerekekkel is megállt 24 millió alatt. Árban, ami versenyezhet ezzel, a kisebb Mazda MX-5, a Ford Mustang. De egyikhez sem hasonlítható, teljesen más karakter. Egy fantasztikus, különleges alkotás, amellyel minden vele töltött pillanat autózási élmény, amit csak szeretni lehet.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez