Dolgozz vidáman! – Volkswagen ID.Buzz Cargo
Haszongépjárművek esetében rendkívül ritka, hogy érzelmekről lehet írni a teszt során. Persze vannak szebbek vagy éppen praktikusabbak, amelyeket ezen tulajdonságuk miatt lehet szeretni, de az ID. Buzz Cargo talán az első olyan, ahol a magával ragadó forma teljesen más irányba viszi a gondolatokat, mint kizárólag a funkcionalitásról szóló leírás elkészítése.
Alig telt el két hónap azóta, hogy az ID. Buzz Pro, tehát a most tesztelt Cargo személyautó párja nálunk járt (az erről készült cikk itt olvasható), így az érzés és az emlékek még élesen bennem élnek. Az ID. Buzz ugyanis egy érzelem bomba, és ahogyan a Pro esetében is megfogalmaztam, olyan mértékben képes növelni a boldogság érzést, hogy kevés hasonlót ismerek. Ez utóbbi mindenképpen magyarázatra szorul, hogy miről is beszélek, hiszen azok, akik nem Minivel, vagy éppen Fiat 500-zal közlekednek, nem fogják érteni, hogy miféle boldogság érzésről beszélek, amikor egy közlekedő edényt vezetek. A válasz egyszerű, vannak járművek, amelyek a maguk adott tökéletességében (vagy éppen tökéletlenségében) eljuttatnak egyik pontból a másikba, és vannak, amelyek a forma, a hangulat, a színek révén ezt úgy teszik, hogy akaratlanul is jó érzésünk lesz tőle. Még akkor is így van ez, ha az autóba ülés pillanatában éppen idegesek vagy éppen bosszúsak voltunk. Az ID. Buzz Pro azon kevés járművek egyike, amelyik ezzel a különleges képességgel is rendelkezik.
Ezek után persze lehet és kell beszélni az árazásról, de nagyon nehéz ezt a tényezőt kalkulálni. Azt viszont, ha már így szóba került, el kell mondani, hogy kis esélyét látom annak, hogy a beszerzési árakra érzékeny cégek ID. Buzz Cargot fognak vásárolni. Induló ára ugyanis jelenleg bruttó 27 millió forint, a tesztelt változat pedig megközelítette a 30 milliót. Tehát ez egyértelműen sok pénz, de egyrészről ne felejtsük el, hogy egy tisztán elektromos kisteherautóról van szó, sőt a Volkswagen első elektromos haszonjárművéről, másrész olyan imidzzsel rendelkezik, ami miatt nem lehet egyszerűen összevetni azzal a kevés versenytárssal, akik ebben a kategóriában a piacon vannak. De az bizonyos, hogy ha csak és kizárólag a rakodási térfogatot, raktér hosszát vetjük össze, akkor 20-30%-kal is találunk jobb ajánlatot.
Melyek is ezek a dimenziók, amelyek mentén az ID. Buzz Cargonál gondolkodnunk kell? Ez a modell technikai szempontból semmiben nem különbözik a személyautós változattól. Ugyanaz a 150 KW teljesítményű (204 Le) erőforrás hajtja, amely a szükséges energiát a 77kWh kapacitású akkumulátorból nyeri. A hatótávolság természetesen a használattól és annak helyétől függ, de számolhatunk a gyári adathoz közeli 380-400 km-es hatótávval magabiztosan. A Buzz autópályán sem fogyasztott többet 100-110 -es tempó esetén, mint 21,5kW. Városban természetesen ennél jóval kevesebbet fogyaszt és az elektromos furgonok funkciójából erősen következik, hogy ez az igazi terepe.
Az autó hossza 4,7 méter, tengelytávja pedig 3m. Ezek egyáltalán nem meglepő adatok, főleg az utóbbi, hiszen a meghajtási rendszerén kívül természetesen ugyanazon a moduláris platformon nyugszik a Buzz, mint a VW többi elektromos modellje. A Buzz Cargo ideális méretű kisteherautó tud lenni a városi közlekedés esetében, nem túlságosan nagy, viszont mindemellett tágas a rakodótere. A raktér 3,9 m3 áru befogadására alkalmas. Maga a raktér felülete is 3,2m2, amelyből a raktér hossza 2,2 méter. Nyilvánvaló hátrány a hasznos teherbírás, de ez nem Buzz specifikus, hanem általánosan igaz az elektromos haszonjárművekre, hiszen a jármű össztömege az akkumulátorok miatt magasabb. A Buzz Cargo hasznos teherbírása 593kg, amely a vezető súlyával együtt értendő. Ez nyilván ad némi korlátot a relatív nagy raktér kihasználására.
Azt tehát le lehet szögezni, hogy nem kiugró, de mindenképpen remek képességekkel rendelkezik a Buzz kisárú szállítója, de nem ettől különleges igazán.
Bár a fejlesztők nyilvánvalóan igyekeztek lebutítani a vezetőfülkét a Cargo változat esetében a személyautóként funkcionáló Pro-hoz képest. Kevesebb a szín, nem annyira látványosak a kiegészítők és még a központi képernyő is kisebb, de ez nagyon minimális változás ahhoz képest, amit a Buzz sugall, amelyet képest kisugározni. Soha életemben nem tapasztaltam ugyanis korábban olyat, egy kisáruszállító esetében, hogy mosolyt csalok a járókelők arcára vagy éppen utánam integetnek, hogy a tetszésüket kifejezzék. Miért is tartom ezt fontosnak és egyáltalán nem elhanyagolható körülménynek?
Bizonyára sokak számára ismerősek azok a kifejezések, hogy employer branding, munkavállalói elégedettség, munkaerő megtartás. Azt gondolom, hogy ennek része az, hogy milyen eszközökkel, milyen környezetben dolgozik egy-egy munkavállaló. Fontos szerepe van annak PR szempontból, hogy egy cég milyen járművekkel jut el a partnereihez, mit mutat magáról. Nem lehet ennél ideálisabb eszköz. Trendi, modern és borzasztó jól néz ki.
A másik célcsoportja lehet az ID. Buzz Cargonak azok a kisvállalatok, ahol a tulajdonos is benne van a napi munkában és belefér a költségvetésbe az a kis extra, amennyivel az ID. Buzz Cargo többe kerül, mint egy „szimpla” elektromos kisáruszállító.
Az opciók száma természetesen a Cargo esetében is komoly mértékben befolyásolhatják a megjelenést és a funkciót. Ilyen például a fényezett lökhárító lehetősége, vagy az alapban LED-es fényszórókat LED Mátrixos fényforrásra bővíthetjük. Dönthetünk arról, hogy felfelé nyíló ajtóval nyithassuk a csomagteret vagy két irányba nyitható ajtókkal, mindkét oldalon kérhetünk tolóajtót, amelyeket elektromosan is működtethetünk.
Összeségében az ID.Buzz Cargo egy ideális, elsősorban városban használható kisáruszállító, amely a hosszabb utakra is alkalmas, hiszen a gyors töltés és a hosszú hatótávolság egyáltalán nem szorítja be a város utcáira. Különlegessége pedig, hogy ez egy olyan kisáruszálló, amellyel egészen biztos, hogy vidáman tudjuk a napi munkánkat végezni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez