Egy évig építettem: Scania - Gottwald autódaru
Az egyik legkomolyabb és legtovább tartó (kb egy évig építettem) kamionomat szeretném bemutatni az olvasóknak. Ez a makettem se úgy készült, hogy megláttam, és azt mondtam, hogy ezt meg kell építeni, hanem folyamatosan érlelődött bennem az ötlet, a gondolat.
A 143-as Scania már évek óta ott pihent a polcon, csak nem volt ötletem rá, hogy milyen verzióban építsem át (a dobozépítés szóba se jött, ezért vártam vele). Külföldi kamionos fórumokat nézegetve találtam a Gottwald daru képére, és akkor kezdett el bennem valami mocorogni, hogy ez nem is rossz. Aztán tovább léptem, hogy nincs hozzá anyag, nehéz megépíteni, annyira nem érdekes, stb. Végül mégis annyira megtetszett a téma, hogy elhatároztam a Scania alvázára egy ilyet építek. Kiindulásnak volt egy daru ami színösszetételben is nagyon tetszett, így elhatároztam, hogy olyanra építem meg.
Ezután jött az anyaggyűjtés, ami igen körülményes volt. Első körben letöltöttem sok képet a netről, de rájöttem, hogy kis felbontás miatt nem sokra megyek velük, ezért két német ismerősnek is írtam, és elkértem tőlük az eredeti képeket. Szerencsére mindkettő küldte őket, na azokkal már lehetett dolgozni. Ez még mindig kevés volt, mert méretadataim nem voltak, pedig nagyon kellettek volna. Írtam a német Klaus Lassen barátomnak, hogy tud-e segíteni ez ügyben (ha valakinek, akkor neki mindenről van anyaga kamionos témában), és szerencsére tudott küldeni két rajzot, amely alapján már el tudtam indulni.
Az építést szokás szerint a vázzal kezdtem, és szintén szokás szerint szétvágtam az eredetit. Az Itaelri makett 6x2-es bogis, az általam megépítendő viszont 6x4-es, ezért a hátsó futóműveket cseréltem, egy MAN ikerdifis került bele. A váz egy kicsit hosszabb lett, középen toldottam bele egy darabot. A futóművek után nekiláttam a motor elkészítésének, amelyen szintén végeztem némi átalakítást. A motort, a felrakott légtartályokat vezetékeltem, majd felraktam a légszűrőt az új helyére, a sárvédőre, mert nem fért volna el a talpalók miatt. Az alvázra készítettem egy erősített segédalvázat, amire felkerültek a talpalók házai. A talpalók egy régi Italeri kosaras tűzoltóból jöttek, persze átalakítva. Hátulra új lámpatartó készült, és az üzemanyagtankot is lecseréltem egy MAN-ra. A tank mögé került egy kisebb hidraulika tartály, majd lefestettem a vázat pirosra. A váz mindkét oldalára került egy-egy kezelő a talpaknak, ahol a karokat hajlított gombostűből készítettem. Közben készülgetett a fülke is, ahol a magas tetőt laposra cseréltem, és végeztem némi belső feljavítást, Leukoplasttal kárpitoztam. Az első lökhárítót is újra gyártottam, és a lámpáknak is új foncsort gyártottam, mert a régi csak egy lapos valami volt. A hátsó sárvédőket elkészítettem bordás lemezből, majd nekiálltam a daru fogaskoszorúját megalkotni. Jó pár dolgot párhuzamosan csináltam, így lefestettem a fülkét, és közben haladtak a talpalók is, majd maga a daru alapja. A fülkét teljesen összeraktam, és a váz egyéb részeit is, így ezután már tényleg csak a darut kellett építenem. Elsőnek a daru hátulján lévő ballasztot készítettem el, majd bekerült a fő hidraulika tartály, és egy RevellUnimogból származó darumotor is.
Ezután jött a kabin elkészítése, és a gém tartója, majd maga a gém. hosszú tanakodás után a viszonylag nagy súly miatt úgy döntöttem, hogy nem lesz kihúzható a gém, így jóval kevesebb anyag kellett bele. Csak a végeit készítettem el a másik két tagnak, de így se könnyű. Persze a darunál már előre jó sok csövet készítettem drótból, amelyekhez még utólag is jött pár. A gém alkatrészeivel elég sok idő elment, csakúgy mint a horog elkészítésével. A görgőket egy barátom esztergálta hozzá, majd az egészet lefestettem fehérre. A kötélzetet a Revell trélerhez adott kötéllel oldottam meg, van benne hátul egy ideiglenes ék, ami feszesen tartja amikor kell. Mivel egy daru sokkal ritkábban csillog, mint egy kamion (kb mikor kijön a gyárból), ezért koptattam, koszoltam több helyen is. A gém emelhető, és a munkahengerben van egy csap, amellyel emelt helyzetben lehet rögzíteni, így lehet útközbeni, és daruzási folyamatot is bemutatni. Készítettem alá egy alapot, és hozzá egy gipszkartonból egy imitált beton darabot, amit éppen emel.
Nem volt egyszerű dolog a megépítése, és a legtöbb munkát a folyamatok megtervezése, kitalálása adta, hogy mit miből, és mikor csináljam, de végül csak sikerült.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez