Egy modern vezető a különböző generációk tükrében
Egy modern vezető nemcsak az elvégzett munka minőségéért felelős, de szívén viseli a csapatának sorsát, ismeri minden egyes tagját és hozzájárul mind az egyéni, mind a csoportos sikerekhez. Egy jó vezető szoros kapcsolatban áll a beosztottjaival, egyenrangú partnerként kezeli őket, meghallgatja privát és munkahelyi problémáikat, és elősegíti professzionális és személyes fejlődésüket.
Egy igazi vezető igyekszik minél több időt tölteni a teammel, hatalmas motiváló erő, és probléma esetén védőháló. A leírás alapján, ha nem az üzleti szférában dolgozna, lehetne akár szociális munkás is.
Ma már elsősorban a kormányzati, nonprofit és profitorientált munkahelyek vezetősége felelős a tehetséges munkaerő megtartásáért. A 21. század munkakörnyezetében már nem elég a magas fizetéssel és a béren kívüli juttatásokkal dobálózni, hiszen mindig lesz egy konkurens vállalat, amely több jövedelmet és cafetériát ígér. Egyre fontosabbá válik az emberi tényező, a befogadó és elfogadó légkör, amelyben élmény dolgozni. Akár egy személy is képes meghatározni a munkahely hangulatát, éppen ezért fontos, hogy ismerjük azokat a tulajdonságokat, melyekkel, egy átlagember szerint, egy modernkori vezetőnek feltétlenül rendelkeznie kellene. Az elvárások azonban generációnként változnak. Jennifer Deamud, a Women’s Lifestyle magazin újságírója utána járt, hogy a különböző korosztály mely vezetői tulajdonságokat részesíti előnyben:
1. A babyboomer-generáció (született 1945-1964)
Szüleink, nagyszüleink korosztály szerint egy jó vezető tisztel másokat és kivívja mások tiszteletét. Elismeri az egyedi tulajdonságokat, képességeket, és igyekszik integrálni azokat a csapat munkájába.
2. Az X-generáció (született 1965-1981)
Főként a negyvenes-ötvenes éveikben járók gondolják úgy, hogy egy tökéletes vezető pontos elvárásokat támaszt a beosztottjaival szemben, ha kell, elmagyarázza, be is mutatja az elvárt tevékenységet. Továbbá a bizalom, az őszinteség és a kommunikáció fontosságát is hangsúlyozták.
3. Az Y generáció (született 1975-1995)
A húszas-harmincas korosztály, a mi generációnk, a kutatás szerint az értékrendek köré építi az elvárásait. Olyan munkahelyen szeret dolgozni, ahol a cég, a vezetőség és a saját értékei összhangban állnak, és ahol szabadon képviselheti álláspontját.
4. A Z-generáció (született 1995- )
A legfiatalabb generáció, habár egyelőre csak a munkaerőpiac kis részét képezi, határozott véleményt alkotott a pozitív vezetői tulajdonságokról. Az idősebb korosztályokkal szemben, ők azt a vezetőt részesítenék előnyben, aki kedves, barátságos és közvetlen. Szívesen töltenék szabadidejüket a vezetőséggel és legszívesebben egyenrangú partnerként kezelnék őket.
A generációs sajátosságok ellenére Jennifer Deamud úgy találta, hogy vannak örökérvényű kritériumok is az ideális vezetőkkel szemben, melyek elengedhetetlenek egy egészséges és virágzó szervezeti működéshez. Ezek közül kiemelném a bizalmat, az intelligenciát, a szaktudást, és a magas problémamegoldó-készséget.
Ahhoz, hogy egy vállalat sikeres és az alkalmazottak igazán hatékonyak legyenek, elengedhetetlen a tapasztalt és rátermett vezetői környezet. Egy jól működő szervezetben vezető és csapata szoros egységet képez, szakmailag és emberileg egyaránt. Egy eredményes vezető tudatában van annak, hogy kiváltságos helyzete nem a pozícióján és a magas fizetésén alapszik, sokkal inkább az alkalmazottai bizalmán és elfogadásán. Minden szervezet produktivitásának alappillére az emberek közötti kapcsolat és együttműködés. Az úgynevezett „társas vezetés” (relational leadership) magában fogalja mindazt az elvárást, melyet a különböző generációk támasztanak egy kiváló vezetővel szemben. Már csak az a kérdés, hogy mikor jutunk el arra a szintre, amikor a legtöbb ember végre ilyen igazgatóval, főnökkel, vagy menedzserrel büszkélkedhet. A multinacionális cégek szervezeti működésében már megmutatkoznak kezdeményezések, de hatalomvágytól vezérelt társadalmunkban ez egyelőre utópia, a kevés kivételtől eltekintve.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez