Egy őszinte autó – Ford Mustang GT 5.0 V8 450LE
Talán az egyik legnehezebb dolog egy ikonról, egy legendáról leírást készíteni, hiszen majd mindenki ismeri, évtizedek óta, egészen pontosan 55 éve az amerikai életérzés megtestesítője. Rengeteg ember bakancslistáján szerepel és ez egyáltalán nem véletlen.
Azzal kezdeném, hogy dühös vagyok. Kiborító és tényleg elfogadatlan, hogy a környezetvédők, illetve a politikusok abban látják az apokalipszist, a világ hanyatlásának kulcsproblémáját, hogy ilyen autók közlekednek. Tűzzel-vassal próbálják eltűntetni ezeket a gyönyörű, nagyköbcentis V8-akat. Nem az óceánjáró konténerszállítók ellen lépnek fel, amelyek ezer konténer számra hordják Kínából a gagyit, nem az utasszállító repülők a probléma, amelyek, ha kell, ha nem, égetik tonnaszám a kerozint 10.000m-en. Hanem az évi, nagyságrendileg 10.000 darab Európában eladott Mustang. Ezt nem szabad engedni.
Igen 270g a CO2 kibocsájtása a Mustangnak, amely cca. 2x annyi, mint egy átlagos mai autónak. De az is tény, hogy nem összehasonlítható mértékben ad nagyobb élményt (a szorzó legyen mondjuk 10x-es). A gyorsulás összehasonlítható, az legalább kétszeres, hiszen 4,3mp, de a hang, a bizsergés már nem számokban mérhető. Ezt nem vehetik el tőlem, tőlünk. Ez évtizedek óta az életünk része. Az amerikai álom egyik pillére, amire egyformán vágyik nő és férfi, idős és fiatal. Nem számít a bőrszín, a vallás. Egyszerűen rohadt jó!
Érezte már valaki, hogy apró borzongás futja át a testét, amikor a sportosan kemény kuplungot felengedve a gázpedálra tapos? Érezte már valaki, hogy milyen az, amikor az 1,7t súlyú hátsó kerék hajtású vas az óriási nyomaték és erő miatt kidobja a seggét, miközben káprázatos hangon dübörög a V alakban elrendezett 8 henger? Aki igen, az tudja, hogy miről beszélek. Aki nem, annak tiszta szívből kívánom, hogy élete során próbálja ki, és élje át ezt az élményt.
A Mustang azt adja, ami. Nem turbó, nem kompresszor, hanem gigantikus méretű hengerek adják az erőt. A valódi nyomatékot és a tiszta haladási energiát. Nagyjából 3500-as fordulat után elszabadul a „pokol” és olyat tol a nyomaték a kocsin, hogy felfoghatatlan. Szerintem az anyós ülésen ülni nem a legjobb, legalábbis én nem élveztem. Nem azért, mert nem komfortos, sőt! Igazán jóra sikerültek a szellőztethető és fűthető első ülések, amelyekből csak a támla döntésénél hagyták ki az elektromos mozgatást. Egyszerűen azért nem, mert egyedül a vezető van tisztában azzal, hogy képes-e uralni azt a 450Le-t, amelyet a blokk kiprésel magából. Ha kanyarban nagyobb gázt adunk, akkor kipörgés gátló és egyéb vezetéstámogatás ide vagy oda, máris dobja kifelé a hátsóját. Meg kell tanulni, meg lehet szokni, hogy miképpen tartsuk ezt kordában. A manuális váltó egyszerűen tökéletes. Bár automata párti vagyok, de ennél az autónál meg tudnám szokni, hogy váltogassak. Mondjuk határozottan nem a városban, mert a váltáson kívül, az egyáltalán nem puhára hangolt kuplung nem teszi vágyottá a folyamatos egyes-kettes kapcsolgatást. Mindazonáltal minden fokozat kiváló helyen van, rövid úton kapcsolható és japán autókat meghazudtoló módon precíz. De nem ezért szerettem bele igazán. Szerelmem tárgya a váltás közben érkező gázfröccs. Váltáskor ugyanis elektronikusan kap egy szabályozott mértékű extra fordulatot a motor, így a fordulatszám ugyanarra szintre megy vissza, mint amikor elváltottuk a motort. Emiatt picit sem ránt a kocsi, jobban gyorsul és nem utolsó sorban ultra dögös. Szerintem a lányok, akik nem ájultak el csak a formától és a V8 dübörgéstől, ettől a feldörgéstől adják be végleg a derekukat.
Mert mondjuk ki őszintén. Ez az autó egy csajozógép. Ha valamelyik nőnek ez nem tetszik, akkor egyetlen javaslatom van a helyzet megoldására. Keressünk másik csajt! Normális férfiember ugyanis hosszútávon szerintem nem tud együtt élni olyan nővel, akinek ez a kocsi nem okoz örömet, hiszen ekkora szakadékot nem lehet egyéb kötődéssel áthidalni.
Nehéz azon a gondolaton túllépnem, hogy elképesztő, fenomenális hangja és ereje van a Mustang Gt-nek, pedig más tulajdonságát is érdemes kiemelni. Kívülről és belülről is nagyon szép a hatodik generációs Mustang, melyet immáron a földgolyó miden pontján értékesítenek. Megmaradtak a hátsó jellegzetes féklámpák, mint a korábbi típusoknál, de természetesen LED-es megvilágítást kaptak. Bár nem családi autónak készült, de a Mustang csomagtartója meglehetősen nagy, 405 liter, mely a hátsó ülések lehajtásával tovább bővíthető. Szépséghibája a rendkívül szűkre sikerült nyílás, amelyen keresztül nehézkesen és korlátozottan pakolható.
A beltér, a használt anyagok és a kezelhetőség hiba nélküli. A szellőztethető és fűthető bőr ülések kiváló oldaltartást biztosítanak, melyek tovább fokozzák a sport hangulatot. Másfelől viszont az üléspozíció és a kényelem egyáltalán nem sportautókhoz hasonlít. Lényegesen tágasabb, komfortosabb. Akár hosszútávú utazásra is alkalmassá teszik a Mustangot.
A Ford Mustang Gt a legjobb ár/érték arányú autó, ha lóerőt szeretnénk vásárolni. Nem tudok olyan autót, ami egyáltalán megközelítené az árcédulájában a Fordét. A tesztautónk 16,6 M Ft-ba kerül, amely az alapfelszereltégen felül szinte minden extrával ki volt egészítve. Ez valóban zseniális, ha a saját kategóriájában hasonlítjuk össze mással (AMG Mercedesek, M-es BMW-k több mint kétszeres árba kerülnek ennyi lóerővel, ha egyáltalán össze lehet hasonlítani a Mustangot ezekkel a típusokkal).
Sokan kérdezték tőlem, ameddig nálam volt az autó, hogy mennyit fogyaszt. A válasz, hogy sokat, de persze attól függ. Ha békés, nyugdíjas tempóban haladunk, akkor nem többet 9 liternél. A probléma, hogy nem erre készült a GT. Ha nyomom neki 17, ha még jobban nyomom neki, akkor 22 liter is eltűnik benne 100km-en. Viszont nem telik el pillanat, amit ne élvezne közben az ember, szóval megéri!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez