Elektromos üdvözlet Kecskemétről – Mercedes EQB 350 4Matic
Mindennek eljön a maga ideje. Így annak is, hogy hazánk is elkezdett tisztán elektromos autókat gyártani a Mercedes-Benz kecskeméti gyárának köszönhetően. Két változatban készült, nálunk az erősebb járt a 350 kódnevű, de létezik egy visszafogottabb változat is, amely csak 228 lóerős és a 300 névre hallgat.
Az EQB-ről, azonkívül, hogy magyar és Kínán kívül mi látjuk el az egész világot vele, sok más érdekességet is érdemes elmondani. Az első és legfontosabb, hogy egészen biztosan ez az egyik legnagyobb kompakt méretű jármű a piacon. 1,5 centiméter híján 4,7 méter hosszú és a tengelytávja is 2,83 méter. Így hossza alapján is, de tengelytávja szerint mindenképpen, egy-két méretosztállyal nagyobb versenytársakkal is összemérhető. Az alapjai ugyanis egy nagymértékben módosított B osztály alapjain nyugszanak. Ennek persze van jó és rossz üzenete is. Utóbbi akkor fájhat nagyon, ha az autó áráról beszélünk, de erről majd kicsit később.
A lényeg tehát, hogy az EQB rokonságába tartozik az A osztály, de az egészen közvetlen felmenője a GLB, amely már járt nálunk nagyjából egy éve. A teszt erről a modellről, itt olvasható. A kecskeméti gyár bővítése tehát akkor kezdődött nagyságrendileg, amikor a GLB-t teszteltük és rekord sebességgel sikerült is ebből a gyáregységből kézzel fogható terméket kiadni ilyen röpke idő alatt.
Külsőre talán sokkal kevésbé hasonlít az EQB a hagyományos erőforrással rendelkező rokonára, mint belülről. Megkapta ugyanis a modell az elektromos Mercik fő „ruhatárát”. Az autó orra ugyanis teli műanyaggal van fedve, középen a méretes csillaggal és ahogyan az EQ modellek, ez is teljesen fekete. Az EQB esetében csak magas felszereltségi szinttel rendelhetőek a modellek, így alap a LED első fényszóró. A hátsó része is módosult az autónak és ugyancsak az elektromosokra jellemző piros LED csíkkal összekötött lámpatestekkel találkozunk. Oldalról kevesebb a különbség, de azt ki kell emelni, hogy alaphelyzetben 18” -os alufelnikkel van szerelve a típus, amely tovább növelhető opciósan 19 vagy 20-as méretűre.
Belül az igazán egyedi az EQB-ben az a hét ülés opciója. Nagyon kevés az elektromos hétszemélyes versenytárs a piacon ebben a kategóriában, így ez egy komoly érv az EQB mellett. A Stellantis ugyan elektromosította a kishaszonjárműből átalakított személyautó családját (eRifter, eCombo, eBerligo), de ezekről távolról sem lehet azt mondani, hogy prémium minőséget hordoznak és még a komfort szintjük is másik dimenzió, így az összehasonlítás értelmetlen lenne, még akkor is, ha az áruk fele annyi, mint az EQB-jé.
A minőség és a komfort kritika nélküli az EQB esetében. Szépek és jó minőségűek az anyagok, jó a hangulat és az üléskomfort is. Ha pedig ez még nem lenne elég, akkor a hangulatfények segítik tovább fokozni a hatást. Szinte mindenhová került ezekből a LED csíkokból, egyáltalán nem érezhető ennek ellenére túlzónak, vagy giccsesnek. A turbina szerű légbeömlőknél kifejezetten gyönyörű, ahogyan a színes fény megvilágítja a lamellákat.
Ahogyan a Mercedes-Benzeknél megszokhattuk, az infotainement rendszer az egyik fénypontja a járműnek. Minden modell esetében ugyanaz a rendszer jár, hangvezérléssel, kiváló kezelhetőséggel és fantasztikusan szép grafikával. Ezt kapjuk az EQB-ben is, annyi plusszal, hogy egy külön EQ menüpontban az elektromos meghajtással kapcsolatos információkat megkaphatjuk.
Az elektromos meghajtással kapcsolatban fontos tudnivaló, ahogyan a bevezetőben már említettem, hogy két teljesítménnyel rendelhető az autó. Mind a két esetben négykerék meghajtásos változatot kapunk, amelyet úgy oldott meg a gyártó, hogy az első és a hátsó kereket külön-külön elektromotor hajtja meg. Menet közben a rendszer folyamatosan figyeli az útviszonyokat és annak megfelelően juttat teljesítményt az egyes kerekekre, ahogyan az a körülményeknek a leginkább megfelelő. Az erősebb változatot teszteltük, amely 215kW (292 lóerő) teljesítményre képes 520Nm nyomaték leadása mellett. Ez a változat 6,2 másodperc alatt éri el a 100km/h sebességet. A végsebessége az autónak 160km/h -nál van limitálva. A fogyasztás egészen rendkívüli. Óvatos (elektromos autóhoz illő módon) való közlekedés mellett nagyjából 17kW-ot fogyaszt, de ha nagyon nyomjuk neki, akkor sem éhesebb 23-24kW-nál. Az akkumulátor kapacitása 66,5kW, így legrosszabb esetben is tud az autó 300km hatótávot, de nem lehetetlen, bár nem könnyű a WLTP szerinti 400 kilométeres hatótáv elérése. Valahol a kettő között érzem a realitást.
Manapság egyáltalán nem ritka ez az akkumulátor kapacitás, de úgy vélem, hogy gátat szabhatott a méretnek a jármű súlya. Az EQB ugyanis így is 2,2 tonna. Nem ördögtől való az ennél nagyobb elektromos autó tömeg, sőt, de a kompakt kategóriás platform terhelhetősége nyilvánvalóan nem végtelen. Amivel viszont a Mercedes kompenzálja ezt a mai elektromos autó képességekhez képest átlagosnak nevezhető hatótávot az az átlagnál gyorsabb teljesítményfelvétel.
Jellemző módon két fontos értéket szoktunk figyelni. Az első, hogy milyen gyorsan töltető fel váltóáramról a gépkocsi. Itt nagy csodák nincsenek, de azért egyáltalán nem mindegy, hogy 1-1,5kW/h képes belefolyni az aksiba, vagy 2,1kW, mint a Mercedes esetében. Ez ugyanis nagyban meghatározza, hogy otthon, este, illetve éjszaka hány kilométernyi hatótávot tudunk olcsó árammal tölteni.
A másik szempont pedig, hogy az egyenáramú gyorstöltő esetében mekkora a maximális teljesítmény, amelyet az autó fel tud venni. Ez utóbbi viszont nem elegendő információ, ugyanis a teljesítményfelvételi maximum jellemzően nem állandó. Ahogyan töltődik az akku, úgy csökken ez a képessége. Az EQB esetében viszont azt tapasztaltuk, hogy szinte egyenletesen képes a 100kW töltésre és csak az utolsó 10-20%-nál csökken ez a képessége. Utóbbi minden elektromos autóra igaz, hiszen ezzel kímélik az akkumulátorcellákat. Ez azt jelenti, hogy átlag feletti sebességgel képes töltődni az EQB. 20-30 perc villámtöltéssel tökéletesen élhető.
A végére hagytam az EQB árát, amely kicsit fájó pont a történetben. A két teljesítmény változat között 1,1 millió forint árkülönbség van. Az erősebb változat 25,8 millióról indul. Az extrák ugyan nem lehetetlenül drágák, de a tesztautónk így is 30 millió forintba került. Ezért a pénzért még nem volt benne az elektromos ülésállítás, vagy éppen a fűthető kormány. Lehet nélkülük élni simán, de ebben az ársávban azért én már elvárnám az ilyen kiegészítőket, csakúgy, mint az adaptív tempomatot és a hozzá tartozó dolgokat, hogy második szintű önvezetésre képes legyen az autó. Valószínű ez csak konfigurációs hiba volt, mert 30 vagy 31 millió egy autó, az már édesmindegy. A jó hír viszont, hogy a hét ülés miatt a nagycsaládok számára igényelhető 2,5 milliós állami támogatás. Bízzunk benne, hogy ezen felül lesz majd elektromos autó támogatás is valamilyen mértékben, bár félő, hogy 25-30 milliónál nem lesz soha.
Számomra ezek a számok azt mondják, hogy Kecskeméten készül az EQB a világnak, de sajnos kevésbé a magyaroknak. Aki viszont kis hazánkban megteheti, hogy családi autónak ezt válassza, az egészen biztosan boldog lesz vele, mert kiváló vezetési élményt nyújtó, megjelenésében egyedi jármű az EQB.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez