Élj úgy, ahogy motorozol. Szabadon! – BMW R 18 100 Years
A napfény ezernyi csillogása úgy verődik vissza a rengeteg króm kiegészítőn, hogy szinte elvakít a látvány. Persze kár lenne, ha így történne, mert a BMW R 18 legalább annyira gyönyörű, mint amilyen jó vele motorozni. 345 kilós önsúlya észrevehetetlen a tökéletes kiegyensúlyozás és az alacsony súlypont miatt. Élmény és gyönyör, igazi motorozási extázis.
Elvitathatatlan, hogy a BMW az egyik, ha nem a legjobb abban, hogy a régi, mondhatni retro autókat vagy éppen motorokat modern köntösbe varázsolja. Legyen szó egy jól ismert típus újragondolásáról, gondoljunk a MINIre vagy éppen egy olyan evolúciós modell készítéséről, ahol úgy jelennek meg régi stílusjegyek, hogy közben minden a lehető legmodernebb.
Hagyomány és Örökség
Az R 18 esetében, amely nem először jár nálunk, hiszen a tavalyi évben volt szerencsénk az összes típust gyors egymásutánban tesztelni (az erről készült írás itt olvasható), ezt a két fogalmat érdemes hangsúlyozottan kiemelni. Azért tartom ezt különösen fontosnak, mert az a vevőkörnek, aki számára ez a modell készül, ezek a kifejezések igazán sokat jelentenek. A BMW pedig igazán sokat tett azért, hogy beírja magát a motorozás történetébe. A 100. évfordulós modell pedig ennek emlékére támaszt örök mementót. Több mint 100 évet kell visszautazni a történelemben, ugyanis 1919-ben döntöttek úgy az alapítók, hogy motorkerékpár gyártással fognak foglalkozni. Tették ezt inkább kényszerből, mint szent meggyőződésből, ugyanis a Versailles-i békeszerződés következtében a német légierőt és a repülőgépgyártását betiltották. Első körben a Helios elnevezésű motorkerékpárral kezdték meg a működést, amely kudarcba fulladt, elsősorban a keresztben elhelyezett főtengelye miatt, amely akadályozta a hűtését.
1923-ban, tehát pontosan 100 évvel ezelőtt dobták piacra az első BMW emblémával ellátott motort R32 néven. 494 cm3- es blokkal rendelkezett, amely 8,5 lóerős teljesítményre volt képes és egészen 95km/h végsebességig volt képes gyorsítani a Helios alapjaira épített boxer motor. A hűtést úgy oldották meg, hogy a hengerfejek mind a két irányban kinyúlnak a motortestből. Az R32-nek cső alakú acélváza volt, elől laprugós, hátul merev felfüggesztéssel.
Azt hiszem nem kell ezek után azt ecsetelni, hogy a bajor márka számára mit is jelentenek a hagyományok, hiszen a boxermotorok mind a mai napig ezzel az elrendezéssel kerülnek forgalomba.
A BMW R 18 minden idők legnagyobb boxer blokkjával rendelkezik, amely 1802 köbcentis. Teljesítménye 91 lóerő. Váza acélcsöves, küllős kerekekkel felszerelt. Egyetlen fontos részlet sincs rejtve a motoron, tehát a kardántengely is teljesen fedetlen. Kivétel a hátsó kerék rugós csillapítása, így a mostani modell is úgy hat, mintha merev felfüggesztése lenne, mint az ősi modellnek. A hatalmas 2,44 méter hosszú cruiser jubileumi változata rengeteg krómozást kapott, de továbbra is a letisztult minimalista benyomást kelti. Nincsenek felesleges elemek, funkció nélküli kiegészítők rajta. Még a hátsó utas nyerge is csak extraként rendelhető hozzá.
Mindemellett zseniális, hogy a masszív vázszerkezet alatt komoly mennyiségű technika lett beépítve, amelyek nagyban növelik a motorozási komfortot és a menetbiztonságot. Ilyenek a kanyar ABS, különböző asszisztens rendszerek. Ránézésre egy robosztus, nyers erővel rendelkező, szinte megzabolázhatatlan paripa, miközben a valóságban egy rendkívül könnyen motorozható, ultraprecíz szerkezet. A fő versenytársával a HD-vel összehasonlítva, amely inkább darabos, egyáltalán nem finom kezelést igénylő szerkezet, a BMW R 18 a német precizitást példázza.
Megszámlálhatatlan BMW logó, embléma, típusjelzés található a motoron. Kezdve a minimalista analóg műszeregységgel a kormány közepén, amelyben persze helyet kapott egy apró LCD kijelző, hogy minden fontos információhoz hozzájussunk, a szépen varrott és kényelmes ülésen keresztül, egészen az Akrapovic kipufogódobba épített különleges BMW logóig. Annak ellenére, hogy a mennyiségben nincs hiány, sehol sem túlzó, sokkal inkább szép megoldásokkal találkozunk.
Összesen 1923 darab készült a jubileumi kiadásból, amelyet a tank közepén elhelyezett felirat jelez számunkra, hiszen a felirat alapján miénk az egyik az összesen 1932-ból. Különleges megjelenés egy különleges típusból. Ha kifizetjük érte a 10 millió forintot, már indulhat is a rock&roll, hiszen az eső üzemmódon kívül ebben a két – rock és a roll üzemmódban gurulhatunk. Számomra egy iparművészeti alkotás és a valódi funkció együttese ez a gép, amely a teljes szabadságérzést kínálja motorozás közben.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez