Erőteljes jelenlét – BMW X6 M Competition
Teljes meggyőződéssel mondhatom, hogy a bajor márka, a BMW, az X6 esetében egyszerűen nem tud mellé nyúlni. 2008 óta van velünk az X6, amely bevezetése óta talán a legmegosztóbb típusa a palettának. Szimbóluma a luxusnak, az extrovertált stílusnak és a gazdagságnak. Legalább annyira ellentmondásos, mint amennyire egy különleges, vágyott SUV sokak számára. Lehet utálni, lehet szeretni, de sokkal inkább irigykedni lehet érte, hogy mi magunk nem ilyen járművel koptatjuk az aszfaltot.
Ha azt hitte valaki az első generációt látva, hogy ezt már nem lehet fokozni, az legalább akkorát tévedett, mint aki a második szériáról hitte ugyanezt. 2020-ban jelent meg a legújabb X6, amely még sportosabb, még brutálisabb lett elődeinél. A 2024-es modellévre ráncfelvarráson esett át, amelyből a legerősebb, M változat járt nálunk, az X6 M Competition.
Azt is gondolhatnánk, hogy az új XM után (az erről készült tesztünk itt olvasható), amely a BMW ár/teljesítmény hierarchia csúcsára ugrott hirtelen, már kevésbé lesz vágyott az X6 M azok számára, akik a lebrutálisabbat akarják választani. Lehet, hogy ebben van igazság, de én mindenképpen árnyalnám a képet, mert bár kategóriában közel állnak egymáshoz, de valahogyan mégis egészen más kávéház a kettő. Másképpen megosztó, másképpen meghökkentő mind a két modell. Szerintem az X6 már formai szempontból átment a közízlést izgató határvonalon, az XM-mel még sokan küzdenek és próbálják sok szódával lenyomni a torkukon. De ha a formai kérdéseken tovább lendülünk, talán még sokkal fontosabb, hogy az X6 M Competition lényegesen őszintébb az XM-nél.
A nyolchengeres V8-as 4,4 köbcentis turbómotor tisztán ad 625 lóerőt és 750Nm nyomatékot, mindenféle hókuszpókusz, akkumulátor töltögetés nélkül. A most megjelent modellgeneráció kiegészült egy lágy hibrid, vagy ha úgy tetszik jobban, mild-hybrid hajtással, amely további 12 lóerőt és 200Nm nyomatékot képes adni az autónak szükség szerint, de a 48V-os rendszer a hétköznapokban elsősorban az újraindításban segít, azon felül, hogy hirtelen gázreakcióknál természetesen történhet ilyesmi. Az XM esetében gyakorlatilag ugyanez a benzinmotor „csak” 489 lóerőt tud és az erős villanymotorral kiegészülve képes a magasabb teljesítmény és nyomaték leadására. És azt se felejtsük el, hogy az X6 könnyebb is nála, hiszen az akupack tömege nem növeli az egészet. A két jármű között 340 kilogramm a különbség. Így hiába a nagyobb teljesítmény, az X6 a 100-as sprintben magára hagyja az XM-et. 3,9 másodperces gyorsulása döbbenetes, ha figyelembe vesszük, hogy egy 2445 kg-os 6 centiméter híján 5 méteres, 2 méter széles és majd 1,7 méter magas monstrumról beszélünk.
El kell azért mondja, hogy a benzinmotoros járművekkel való gyorsulás összehasonlíthatatlanul jobb, más érzés, mint egy elektromossal. A valós, csodálatos hang, a fordulatszámmal ébredő nyomaték valahogy emberközelibb. Persze az is lehet, hogy egyszerűen ehhez szoktunk inkább hozzá és pont ettől jó.
A modellfrissítés, ahogy a legtöbb esetben lenni szokott, az autó orrát érintette kívülről a leginkább. Keskenyebb lámpák kerültek előre, amelyekbe kifelé mutató nyilakat formázó prizmák kerültek, amelyek egészen különlegessé teszik az autó megjelenését. Hogy legyen miről újra beszélgetni, módosultak azok a bizonyos vesék is, amelyek fekete színt kaptak és így teljesen egybeolvadnak a lökhárító alsó részén lévő, szintén feketével fényezett légbeömlő nyílással. Az egész összkép így egy X betűt szimbolizál. Az autó frontrészén is helyett kapott egy M jelvény, amely különböző egyéb helyeken, mint az autó oldalán, a kerekeken, hátul és a belső térben is számos helyen fellelhető. Az autó több új színben is rendelhető és új lett a 21” -es kerekek mintázata is.
Lenyűgöző látványt nyújt a 4 hatalmas kipufogó és az általuk közrefogott, szintén fényes feketére fényezett diffúzor.
A belső térben is szembetűnő a változás, hiszen az új X6 is megkapta az ívelt kijelző egységet, amelyen egy M-es BMW-kre készített, teljesítmény adatokat nagyobb fókuszban bemutató minimálisan módosított szoftver fut. Ahogyan azt többször megírtam, a BMW rendszere a legjobbak közül való. Szép grafikával, logikus kezelhetőséggel rendelkezik, amelynek használata könnyen, gyorsan elsajátítható. Ami talán kevéssé tetszik, hogy a klíma vezérlése teljesen digitalizálva lett, így csak menü pontokon keresztül lehet eljutni a hőmérséklet szabályozásig. De talán ez legyen a legnagyobb probléma.
Az X6 belső tere úgy ahogyan van, hibátlan. Aki bármiféle negatív kritikát tud megfogalmazni a belső kialakításról, az tisztán rosszindulatú. Csodálatos bőrözés, prémium anyagok és hiba nélküli összeszerelési minőség van az utastérben. Számos pakolási lehetőség, USB kimenetek és egyöntetűen sportos hangulat uralkodik, amelyet a kevlár betétek, a szénszálas váltófül, a kormányra lehelyezett sportos vezetési beállításokra előprogramozható piros gombok és számos más hangulati elem fokoz.
A sportosságon kívül a luxus is jól nyomon követhető az autó belsejében. Szellőztethető, fűthető első ülések, masszázs funkcióval, melegíthető vagy éppen hűthető pohártartók fokozzák a tökéletes utazási kényelmet. Bár kiemeltem, hogy csodás a V8 hangja, de a hifi rendszer is a legjobbak közül való. A Bowers & Wilkins Diamond surround hangsugárzó rendszer 1475W teljesítménye a 20 utastéri hangsugárzó segítségével tökéletes hangzásvilágot eredményez.
Az M specifikus adaptív sportfutómű természetesen keménynek van hangolva, de a vezetési üzemmódnak megfelelően természetesen változik a karakterisztika. Éppen emiatt, egyáltalán nem bántó, ha a hétköznapokban a budapesti utakon használjuk. De bármelyik pillanatban, egy-két gombnyomással, kőkemény sportkocsivá alakítható ez a fenevad.
Nagyon tetszett, ahogyan a vadságot és a komfortos vezetési lehetőséget egybegyúrták az X6 esetében. Egyáltalán nem semleges a vezetési élmény, kihozható belőle megfelelő vadság, de nem szükséges hozzá pályaengedély, hogy uralni tudja bárki ezt a rengeteg lóerőt. Persze a kipörgés gátlót kezdőknek nem tanácsos kikapcsolgatni.
Csodálatos élmény volt számomra az X6 M Competition-nel eltöltött hét. Régi vágyam teljesült általa, és azt gondolom, hogy nem vagyok egyedül, akinek, ha 2 tonna fölötti monstrumot kellene választania, akkor az X6 mellett döntene. Az sem zavart különösebben, hogy 15 literes fogyasztás alatt bár lehet, de nem érdemes átlagfogyasztást számolni. Ingyen ebéd nincs, ez pedig egy magas minőségű „étkezésnek” számít. Aki egyébként ki tudja fizetni az extrákkal növelve 66 millió fölötti vételárat, annak valószínűleg ez a körülmény kevésbé fog számítani.
Azt hiszem kimondható, hogy érték és legnagyobb teljesítmény szempontjából ugyan nincsen már a csúcson az X6 M Competition a BMW listán, de messze még a nap, hogy csak ezért temetni kelljen. Mind látványban, mind erőben nagyon ott van ez a kocsi.
Ennél nagyobb problémát fog jelenteni az EU által tolt erőszakos, minden áron elektromosítás, amely könnyen lehet, hogy többek között a V8 és a tisztán benzinesek végét is jelentheti. Én azért keresztben tartom az ujjamat, hogy legyen rá megoldás, hogy ez ne így legyen, mert ezt a csodás élményt a következő generációknak is éreznie kell.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez