Expedíció egy Renault lakóautóval
Az eddigi makettjeim alapján gondolom, nem lepődik meg senki, hogy most sem egy doboz makett kerül terítékre, hanem egy egyedi építés. A most bemutatásra kerülő kamion alapja egy régi Heller gyártású G Renault.
A makett már hosszú évek óta ott volt a polcomon, néha elővettem, megnéztem, majd visszatettem. Ennek az volt az oka, hogy a gyárilag nyerges kivitelű makettet nem volt kedvem dobozból összerakni, és nem jött hozzá az a bizonyos ihlet, hogy milyenre építsem át. egyszer az interneten barangolva ráakadtam a német Unicat gyár honlapjára, akik 4x4-es és 6x6-os teherautó alvázakra építenek lakófelépítményt, amolyan expedíciós járműveket. Természetesen széles a skála, az egyszerű kiviteltől kezdve a full luxusig bezárólag. Na, itt jött meg a fentebb már említett ihlet, és úgy gondoltam, hogy jó lenne egy ilyet megépíteni makettben is. Szinte rögtön a kis Renault ugrott be, pont ideálisnak tűnt ehhez a témához. Azt persze én is tudtam, hogy a fülkén és a motoron kívül nem sok mindent fogok felhasználni belőle, de csak ez adta a kezdést.
Első körben terveztem, méregettem, számolgattam, hogy mekkora legyen a lakórész, ehhez mekkora alváz kell, és rajzlapon megterveztem a felépítmény belsejét is, hogy lássam, mennyire férnek el a dolgok. Az egyik legnehezebb kérdés a terepes gumik megtalálása és beszerzése volt, ezek egy 1/32-es Revell markolóról származnak. Ezután már tényleg „csak” az építés volt. Első lépés szokás szerint a váz, futóművek, kerekek elkészítése. Ezen a ponton a Heller makettből a váz első része és a motor lett felhasználva, a többi itthoni anyag. Teljesen új első futóművet kellet építeni a hajtás miatt, ezt egy régi MAN hátsó futómű átalakításával oldottam meg, de a Renault hátsó futóművét is kicseréltem egy erősebb Volvora. A váz toldását sztirollal oldottam meg, és az ott található új merevítőket is abból készítettem el.. Közben a motort is megpiszkáltam kicsit, kapott néhány kábelt, csövet, és komplett hűtőt, mert az kimaradt az eredeti makettből. A váz oldalára került egy tároló doboz, kannatartó, sok szegecs és csavar. Ezután a vázat lefestettem Desert Yellow színnel, amolyan sivatagi expedíciósra. Több dolgot is építettem rajta párhuzamosan, így a fülkét is. A gyári fülke nagy előnye, hogy nyithatóak az ajtai, így érdemes még jobban kidolgozni a belsejét. A hátul üreges üléseknek pótoltam a háttámláját, átalakítottam légrugós felfüggesztésűnek, és kaptak fejtámlát is. A motorsátor kapott egy borítást, majd az ülésekkel együtt egy barna színt. A fülkébe került még néhány használati tárgy, ventilátor, CB rádió, hogy kicsit „lakott” benyomást keltsen. A fülke kívülről kapott egy öntőkeretből hajlított bukócsövet, majd kétféle zöld színnel festettem. A lökhárítóra a lámpák elé 0,5 mm-es rézdrótból védőrácsot készítettem, majd egy csörlőt is kapott középre. a fellépőket szintén átalakítottam, kifúrtam, és az alsónak újat is kellett gyártani.
Közben persze már régen elkezdtem a lakódoboz építését is. Az oldalakat 2 mm-es sztirol lapból gyártottam le, és annyira össze is ragasztottam, hogy csak a jobb oldala, és a tető maradjon szabadon. Mivel már az elején úgy döntöttem, hogy a lakóteret berendezem, ezért úgy akartam megépíteni, hogy a kész makettnél is látható legyen majd ebből valami. Arra jutottam végül, hogy a legegyszerűbb, ha a tetőt készítem majd olyanra, hogy levehető legyen. A belső tér építésénél nem találtam ki semmi új elrendezést, leginkább az Unicatnál használt dolgokat vettem át, valósítottam meg. Első részben az étkező-társalgó, középen kétoldalt a konyha-fürdőszoba, hátul pedig a hálórész. A két legnagyobb kihívást a „fürdőszoba” és a konyhapult megoldása okozta, de sikerült a végén. Néhány adalék a hozzájuk felhasznál alkatrészekből:
WC csésze – 1/9-es Harley-Davidson rendőrmotor villogója
Mosdókagyló – gyógyszeres fiola
Mosogató – Volvo légszűrőház
Ezen kívül több féle vastagságú sztirol, öntőkeret, rézdrót, és egyéb kimaradt alkatrész. Az építés során a padlót mahagóni furnérral burkoltam, majd lelakkoztam, természetesen előtte már lefestettem egy világos krém árnyalattal a többi részt. A bútorokra a fogók öntőkeretből vannak, az ablakok pedig plexiből. A kárpitos munkát a feleségemnek köszönhetem, ő készítette el őket. Raktam több kapcsolót, konektort az oldalfalakra, lámpákat több helyre, és a fürdőszobába krómfólia segítségével tükör is készült. Kívül is voltak rajta munkák, egyik legfontosabb egy lépcső készítése volt, amelyen keresztül lehet bejutni a lakrészbe. Volt olyan gondolatom is, hogy ez becsúsztatható lesz a bódé alá, de a mérete miatt ez kiesett, így útközben a hátfalon pihen a pótkerék mellett. Ezután lefestettem zöldre, majd ilyen-olyan matricákkal egy kicsit megtörtem a felépítmény egyhangúságát. Szerettem volna alá valami jó kis alapot, ebben viszont nem igazán vagyok otthon, ezért megkértem egy barátomat, hogy készítsen egyet hozzá, amely szerintem nagyon jól sikerült, harmonikus vele. Persze módjával koszoltam, koptattam is a kamiont, ha már ilyen környezetbe helyeztem, mert így sokkal életszerűbb.
Ez is az az építésem is az volt, amelyet elejétől a végéig nagyon élveztem, ahogy alakul, és kezd megszületni az a forma, az a kamion, amit megálmodtam. Persze számos problémát, kihívást kellet megoldani itt is menet közben, és sokszor közben jöttek az újabb ötletek, hogy mit valósítsak meg még rajta.
Következő kamionom szintén egy hasonló, vagy még inkább nagyobb kihívás volt, és remélem azt is rövidesen bemutathatom az olvasóknak.
KIss Gábor
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez