Ez is, az is és még amaz is – Citroën ë-C4 X
Az új C4-et követően, annak megemelt, úgynevezett X változatát teszteltük, amely egy mérettel ugyan kisebb, mint a C5X, de formai irányelveiben hasonlónak mondható. Újszerű, egyedi és különlegessége, hogy a divatosabb 5 ajtós kivitel helyett ez a modell 4 ajtós. Mostanság ez kevésbé trendi, de az emelt hasmagasság és a szedán forma együttes használata egy különlegesség. Mi mást is várhatnánk a Citroëntől?
Ha az alapoktól indulunk, tehát az autó padlólemezével kezdjük az autóval való ismerkedést, akkor sok érdekes összefüggést fedezhetünk fel. A C4 és az elektromos ë-C4 (erről készült tesztünk itt olvasható), illetve az új C4 X, valamint ennek elektromos változata, a most tesztelt ë-C4 X, az úgynevezett CMP (common modular platform) elnevezésű platformon nyugszik. Ezt a platformot, az akkor még PSA a nagy kínai autógyártóval, a kínai Dongfenggel közösen fejlesztette. Elsősorban a kiskategóriára, de mivel moduláris platformról van szó, amelynek hossza, szélessége, sőt még a tengelytávja is módosítható, alkalmassá teszi a kompakt kategóriás modellek alapjául is. Ilyen formán lesz „rokona” a C4-nek a Peugeot 208/2008, a DS3, az időközben egy konszernbe kerülő Opel Corsa, új Opel Mokka, sőt még a most év autója díjat elnyert Jeep Avenger is.
A fenti modellek közül a C4 X a legnagyobb és ennek mérete már szinte össze is ér a Peugeot 408-cal (erről a modellről készült tesztünk itt olvasható), amely a konszern egy mérettel nagyobb padlólemezére épül. Ennek a modellnek a megjelenése szintén a mostani pár hónapos időszakra tehető. A 408 csak pár centiméterrel hosszabb és csak tengelytávjukban van valamivel nagyobb, mint 11-12 cm különbség. Formai kivitele, koncepciója hasonló, mint a C4 X-nek, de a nagyobb padlólemez révén itt lehetőség volt a plug-in hybrid meghajtásra is, amely a kisebb CMP padlólemez esetében ez nem megoldható. Másfelől viszont a C4 X-nek kedvezőbb az ára. A magán vásárlók körében pedig ez a szempont egyáltalán nem elhanyagolható.
A benzines változat 9,5 millió alatt érhető el magánügyfelek számára, a most tesztelt elektromos kivitel pedig 15,5 milliónál startol. Az általunk tesztelt, gyakorlatilag full extrás változat pedig 17,4 millióba kerül. De mielőtt mindenki rutinból rávágná, hogy ez rendkívül drága, érdemes megvizsgálni azt, hogy mit is kínál ezért a pénzért a Citroën.
Ahogyan említettem, a C4-gyel rokon C4 X már-már középkategóriás méretekkel bír. 4600mm hosszú és 1834mm széles. A sokat említett tengelytáv pedig 2670mm. Az elektromos változat 1659 kg. A karosszéria kialakítása, a cégcsoport filozófiája alapján olyan, hogy hagyományos és elektromos meghajtású modell is elérhető belőle. Ennek előnye a vásárló döntési szabadsága, hátránya természetesen az, hogy nem kifejezetten csak elektromos meghajtásra van optimalizálva. Légellenállás értéke például messze elmarad egy ilyen modelltől. Ennek ellenére a Stellantis által már jól bevált és sok modellben megismert 136 lóerős és 260Nm nyomatékkal rendelkező villanymotor az 50kWh akkumulátorral teljesen jó fogyasztási adatokat és ezzel párhuzamosan elfogadható hatótávolságot biztosít. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha az autópályán nem megyünk 110-zel gyorsabban és úgy általában odafigyelünk a lábunkra, ECO üzemmódban közlekedünk és nem a gyorsulási érték megdöntését helyezzük a célkeresztbe. Rövidebben, úgy vezetünk, ahogyan az elektromos autózás koncepciójából ez következik, akkor 330-340 kilométeres hatótávolságra számíthatunk. Nem lesz persze soha versenyautó ezzel a motorral ez a kocsi, de úgy gondolom, hogy nem is ez a lényege. Gyári 9,5 mp-es 0-ról 100-ra való gyorsulási értéke, 150km/h -ban leszabályozott végsebessége ezt erősíti. Másfelől a rugalmassága villanyautós és teljesen elegendő. A végsebesség pedig szintén elégséges a jelenlegi KRESZ szabályok alapján. Nem is igényel az ember többet a vezetése közben. A töltési lehetőségek sem változtak, elméleti maximumként 100kW-tal lehet tölteni.
A külső formajegyekre visszatérve mindenképpen fontos kiemelni a teljes koncepció furcsaságát. Egy lépcsős hátú, tehát négy ajtós crossover. Ez egy olyan összeállítás, amely teljesen egyedülállóvá teszi a C4 X-et. A C oszlopig a modell megegyezik a C4-gyel, de ebben az esetben egy jókora feneket kanyarítottak az autó végére a tervezők. Ennek következtében lett az 5 ajtós C4-hez képest 24 cm-rel hosszabb ez a kivitel. Meglepő módon ez a módosítás egyáltalán nem rontotta a megjelenést, továbbra is egységes, a többi formai elemhez passzoló ez a formavilág.
Természetesen a csomagtér mérete bővült leginkább ettől, hiszen 510 literesre puffadt a beltere. Lehajtott hátsó ülésekkel pedig 1360 literes lesz ez a tér. Azt gondolom, hogy ezen számok után nem kérdés, hogy miért emeltem ki, hogy kiváló családi autó tud lenni a Citroën C4 X.
A családi használat, a praktikusság és a Citroën márka extravaganciája mellett álló másik fontos védjegyéül szolgáló fogalom, a kényelem jegyében folytatódik a kialakítás, ha a beltérben vizsgálódunk.
Az ülések most is szuper kényelmesek. Kicsit furcsának tartottam, hogy csak félig elektromos a beállításuk, nem jöttem rá, hogy az előre-hátra mozgatást miért nem sikerült beletenni, ha már a dőlésszöget és a deréktámasz így lehet állítani. Nem beszélve arról, hogy a kényelem fokozása miatt még masszázs funkcióval is ellátták a vezetőülést. Mindegy, lehet enélkül élni, ez inkább csak meglepő hely arra, hogy spóroljanak valamin.
Rengeteg és különleges helyeket találunk a pakolásra. A szokásos palack és kütyü tartók mellett a kesztyűtartó fiókos kialakítása, a fölötte lévő kispolc és a tablet tartó olyan megoldások, amelyeket más autókban külön-külön elvétve, de egyszerre sosem találunk. Azt gondolom, hogy a teljes belső hangulat, az inkább átlagos anyagminőségek ellenére kifejezetten remek, üdítő hangulatú. A francia márka vidám, fiatalos stílusjegyei ebben a modellben is megtalálhatóak, bár talán egy kicsit visszafogottabb módon. Ennek oka lehet, hogy üzleti célokra is ideális ez a modell és ezt a ziccert, lehetőséget érthető módon nem akarták elszalasztani. Ettől függetlenül azok, akik ezt szeretik a Citroënben, azok nem fognak csalódni.
A kormány mögött egy a mai világban már meglepően kicsinek mondható 7” -es kijelzőt találunk. Információtartalma elegendő, nem volt a mérete egyáltalán zavaró. A kivitele viszont különleges, hiszen jobb és baloldalán hangulatfénnyel dobták fel a tervezők.
A középkonzolt a 10” -es érintőképernyő foglalja el. Talán azért éreztem a vidámság hiányát a C4 X-ben, mer túlságosan nagyra, hivalkodóra sikerült a zongoralak keret, amely anyag használata lent középen, a váltó körül is folytatódott. Nem csúnya, egyszerűen csak márkaidegen volt számomra ez a részlet. Az infotainement kezelés viszont tök jó, ideálisan találták meg a digitalizált és manuális kezelés határvonalát. Nem száműzték például a hangerő szabályozó tekergetőjét, vagy a klímakonzolt.
A térérzet, a kényelem nagyon jó az autóban elől és hátul is és azt gondolom, hogy ezt erősíti a kényelmes futómű, amely a meghajtással teljesen összhangban van. A C4 X nem egy sportautó, de ha jól belegondolunk a hétköznapi használatra, legyen az családdal vagy üzleti célból, nem is erre van szükség. Fontosabb, hogy úgy szálljunk ki az autóból, hogy nem fáradt el, nem fáj semelyik porcikánk, nem ütötte meg a kocsit, ha egy úthibára, fekvőrendőrre ráhajtottunk. Összességében a Citroen C4 X pedig ilyen. Benne van a kényelem, a különleges forma, a mai nap elengedhetetlen része a crossover kialakítás és mindez elektromos meghajtással. Ez a modell sem hozott változást, hiszen a Citroënről továbbra is azt lehet állítani, hogy különleges autókat gyárt.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez