Felmenők génjei – Jeep Renegade 4xe – Plug-in Hybrid
A múlt hét óta az egyik kedvenc kompakt méretű SUV-m a Compass. Rengeteget fejlődött minőségi szempontból és megtaláltam benne azokat a pontokat, amelyektől nem csak egy kicsi Cherokee -ként kezeltem. De a trón legfelső fokáról nagyon gyorsan hátra szorult legalább egy helyezést, miután közelebbi ismeretséget sikerült kötnöm a márkatárssal, a közös alapokon nyugvó Jeep Renegade-del. Annak ellenére, hogy tartottam a vicces-mókás dobozforma autótól, a végére örök barátság született közöttünk.
Ameddig a Compass-ra rá lehet fogni, hogy egy kis „csirke”, addig a Renegade vitathatatlanul a Wrangler génjeit örökölte. Megannyi jelzés, forma, utalás és természetesen a vezetési élmény érzékelteti, hogy itt bizony a kisebb, a napi városi használatra is alkalmas kompakt kategóriás kistestvérben ülünk. Egy olyan univerzális kisautóban, amelyik gond nélkül tud társunk lenni, ha nem kizárólag az aszfalton akarunk betyárkodni, hanem szeretnénk sáros, havas, vagy éppen göröngyös földutakon is gond nélkül célba érni.
A három – Fiat 500X, Compass és Renegade - Olaszországban készülő, azonos platformon nyugvó modell közül a legtöbb egyediséget, jó érzésű huncutságot a most tesztelt modellbe sikerült belepakolni. Futóműve érzésem szerint keményebb volt, mint a testvérmodell esetében, ami szintén arra utal, hogy itt sokkal nagyobb hangsúlyt fektettek a terepes képességeknek. A karosszéria egyébként rövidebb, csupán 4,3m hosszúságú, mely különbség elsősorban a csomagtartó méretében érezhető a napi rutin során, ez csupán 330 literes.
A Renegade-ben a leginkább azokat a jelzéseket szerettem, amelyek az „ős modellre”, a Willisre utalnak. Ilyen a tipikus 7 függőlegesen álló hűtőrács; a modern köntösbe öltöztetett ámde kerek LED lámpák; a kis Willis Jeep, amely a szélvédő sarkában küzd éppen, hogy az ott megrajzolt terep elemeken áthaladjon; a hűtőmaszk jellegzetes sziluettjének szimbóluma megtalálható a hangfalak keretén, a visszapillantó melletti műanyag borításon, vagy akár a csomagtartó belsejéből is kedvesen tekint vissza ránk, amennyiben a könyöklőt lehajtjuk; sőt a hátsó lámpatestek egyedi alakja is egy benzineskanna vonalait mintázzák. Azt hiszem, hogy ezek azok az apróságok, melyektől egyedi, különleges lesz egy autó.
Természetesen az egész karosszéria formája, a dobozszerű kialakítás is távol van attól, amit manapság megszokhattunk egy SUV esetében. Üdítő látványt nyújt a maga bumfordi cukisága.
A Renegade egy most tesztelt változatában, hasonló módon, mint a Compassban, egy plug-in hybrid meghajtás működik. Két különböző teljesítményt kaphatunk, amelyekben ugyanaz a 1,3 literes turbó erőforrás dolgozik egy villanymotorral kiegészítve. A tesztelt változatban ezek összteljesítménye 190 LE, de létezik egy 240 lóerős változat is.
A hybrid meghajtásra külső jegyei alapján pár apróság figyelmeztet. Természetesen két tanksapka van, mint az ilyen meghajtással rendelkező autók mindegyikén, illetve a Jeep logó és az egyéb típusmegjelenések mögött diszkrét módon egy kék háttér árulkodik a környezetbarát technológiáról.
A 4x4 hajtás, amely kizárólag ennek a motorváltozatnak a sajátja nem hagyományos módon működik. Az első kereket az benzin, a hátsót pedig a 60 lóerős villanymotor hajtja. Alapvetően limitált lenne az ilyen típusú működés, ha kizárólag akkor tudnánk használni, amikor a 11,4kW-os akkumulátor fel van töltve, hiszen ennek felhasználása nagyjából 35-40km-re limitált. Ezt a tervezők úgy oldották meg, hogy egyrészt soha nem engedi a rendszer, hogy az akku teljesen lemerüljön, másrészt a benzinmotor hatásfokának a terhére menet közben visszatölthető az autó. Ezt több módon is fokozhatjuk, egyrészt a középkonzolnál elhelyezett E-Save meghajtási mód választásával, a D helyett a váltó B fokozatának választásával, továbbá egy külön gomb segítségével, amely a váltó mellett kapott helyet és a maximális regeneráció elérését hivatott fokozni. Ezen lehetőségek választásával a visszatöltés is fokozható a fékezési energiájának a visszanyerésével, továbbá, ahogy említettem a benzinmotor által. Utóbbi persze nem olyan hatékony, mintha külső áramforrásból töltenénk az autót, viszont kényelmesebb és általa könnyebb olyan helyen tisztán elektromos üzemmódban közlekedni, ahol ilyet szeretnénk.
El tudom ugyanis képzelni, hogy a jövőben lesznek olyan belvárosi zónák, ahová kizárólag elektromos hajtással lehet bejutni. Az oda való eljutást hybrid üzemmódban tehetjük meg, majd oda bejutva át tud váltani a Renegade egy használható hatótávú elektromos üzemmódba.
Az előbbiből is kiderül, hogy a PHEV meghajtás elsősorban városi üzemeltetésre alkalmas. Ehhez társul egy valódi terepes képesség, amelyet például hétvégi kirándulások alkalmával, nem megfelelő útviszonyok között ki lehet használni az autóval.
Az autó belső teréről a Willis jegyekkel kapcsolatban már tettem célzást. A műszerfal és a középkonzol közepén egy-egy színes kijelző kapott helyet. Előbbi 7, utóbbi 8,4 colos mérettel rendelkezik. A műszerfal kicsit zsúfolt, de viszonylag gyorsan átlátható. A középkonzoli kijelző érintőképernyős, kifejezetten egyszerű a használata, logikus a menü felépítése. A telefonunk is kitükrözhető rá, és a Compass-szal szemben az az előnye, hogy még arra is találunk helyet, hogy a csatlakoztatott mobilt el tudjuk helyezni.
Ami nem tetszett az a kicsit fura alakú, a műszerfal felső-középső részére elhelyezett légbeömlő. Ennek anyagminősége sem elsőrangú. Számomra szebb és logikusabb is lenne, hogy a kijelzővel helyet cserélve helyezték volna el. Akkor jobban szem magasságba kerülne a képernyő, továbbá nem kellene ezt az egyáltalán nem tetszetős alakzatot nézni.
A többi belső térben elhelyezett kezelő, gomb meglátásom szerint esztétikailag, funkcionálisan is jól át lett gondolva. Találkozunk ugyan pár kopogósabb elemmel, de ezeket jól kombinálták a puha anyagokkal és a bőrözött felületekkel, melyek jó minőségérzetet adnak az autóban.
A lábtér és a fejtér kifogástalan 4 felnőtt, rövidebb utakon akár 5 személy részére is. A meghajtás előnye pedig, hogy üzemeltetés szempontjából kedvezőnek mondható a Renegade. A nálunk töltött idő alatt 6,5 literes átlaggal autóztunk, ahol komoly túlsúlya volt a városon kívüli közlekedésnek. Városi használat és rendszeres otthoni töltés segítségével pár literes átlag is kihozható belőle.
Borsos ára ellenére azt gondolom, hogy komoly létjogosultsága van ennek az autónak és motorváltozatnak. Egyrészről aki ezt megengedheti magának, az egy kellemes autózási élményt kap, egy jó nagy csipet hagyománnyal, kompromisszum mentes közlekedéssel és a Renegade esetében egyedül ennél kapható négykerék hajtással. Másfelöl a környezetvédelemi előírások szigorodása miatt el kell fogadnunk, hogy egyre inkább jobban zsebbe kell nyúlni, ha új autót akarunk vásárolni.
Ha pedig ez mind így van, akkor pedig remek, egyedi autót kapunk, ha Jeep Renegade-et választunk. A magam részéről én imádtam vezetni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez