Felsőbb körök – Audi Q5 40 TDI Quattro
Minden presztízs márka esetében van egy lépcső, amelyet követően már egyértelműen látszik, hogy státusz szimbólum is a jármű, nem csak közlekedési eszköz. Nehéz meghatározni ezt a határvonalat, de a Q5 már biztosan ezen a szinten túl helyezkedik el. A divat, hiszen SUV modellről van szó, és a mérete alapján nem hiába a legnépszerűbb modell az Audi kínálatában.
A Porsche Macannal vagy éppen a VW Tiguannal közvetlen rokonságban álló Q5 modellfrissítésen esett át szűk egy évvel ezelőtt. A megújult külső jegyekkel, ha lehet még maszkulinabb, erőteljesebb benyomást kell a kívülről újjá varázsolt Q5. Kétség nem fér hozzá, hogy a legdominánsabb jegy a gigantikus méretű hűtőrács az elején. Ez is mutatja, hogy az Audival szemben lényegesen elfogadóbb a közmegítélés. Ha a BMW ekkora veséket raknak az autó orrára, abból legalább 1000 különböző mém keletkezne. Egyébként az erős törésekkel formált frontrész határozottan jól áll az Audinak, így ezt a pontját véletlenül sem kritizálnám. Oldalról a kerékjáratok kiemelése, illetve az ajtók alsó részén végig húzódó matt króm léc kiemeli az SUV jelleget.
Természetesen elől és hátul is LED-es fényforrások vannak az Audin, sőt hátul OLED-es lámpákat kapunk. Bár nekem a tesztautón lévő felnik nem tetszettek különösebben, de összeségében ki merem jelenteni, hogy jó és komoly megjelenése lett a Q5-nek. Méreteiben pedig talán a legideálisabb kombó az európai utakra, zsúfolt városokra. Kellemes a hasmagasság, akkor sem kell megijedni, ha letévedünk az aszfaltcsíkról és természetesen a városi közlekedésben is jó szolgálatot tud tenni, ha ne adj isten padkával, úthibával találkozunk. 4682mm hosszával és 1893mm szélességével minden helyzetben jól lehet vele manőverezni, miközben a bent ülőknek ideális fej és lábterük van, továbbá a csomagtartónak is jó méretei maradtak (520 liter, illetve lehajtott ülésekkel 1520 liter).
Számomra némiképpen csalódást okozott a belső tér kialakítása esetén pár részlet, illetve egy fontosabb körülmény, mégpedig az autó ülése. Persze az ülés méretével való játék egy ideális eszköz a belső tér relatív növelésére, de ez esetben túlságosan kicsire vették az ülőlapokat. Egy ilyen értékű autónál talán az egyik legfontosabb körülmény, hogy a gazdája kényelemben foglalhasson helyet az autóban, így mindenkinek javaslom, hogy ne a normál ülésekkel válassza az autót. Ezek ülőfelülete rendkívül kicsi, nem támasztja meg a combot megfelelően, kanyarodáskor pedig az oldaltartása is gyérnek mondható. Nem ezt szoktam meg ettől a márkától.
A ráncfelvarrás során eltűnt a korábban a váltó előtti érintő felület, amellyel a központi képernyő vezérelhető volt. El tudom képzelni, hogy ennek oka, hogy szinte senki nem használta (én sem), hiszen az érintőképernyős felületen gyorsabban lehetett eljutni a funkcióhoz. A hiánya inkább csak a techno érzést csökkenti, mint a funkcionalitást.
A másik részlet, amivel nem tudtam megbarátkozni, az az ajtó borítása volt. Természetesen a legritkább esetben szokta bárki simogatni ezt a felületet, de a minőségérzethez, illetve a presztízs érzéshez ilyen apró részletek kellenek. Végtére is 20 millió forintos autóról beszélünk, nem pedig egy 6-8 milliós Dacia Dusterről, ahol utóbbi körülmény a kutyát sem érdekli.
A minőségi kidolgozás, a tökéletesen kialakított gombsor, azok precíz működése, a váltó kidolgozása és természetesen a hatalmas jó minőségű digitális kijelzők nem hagynak kétséget afelől, hogy egy Audiban ülünk. Minden részlet ezen a területen kifogástalan és hangulatában is olyan, amit a márkától megszoktunk. Érdekes, hogy annak ellenére, hogy a cégcsoport minden márkája egyre inkább száműzi a gombokat és tekerőket (sajnos), az Audi Q5-ben a hifi hangerőt, klímát mondhatni hagyományos módon állíthatjuk.
A menü rendszer jól kezelhető és vezeték nélkül ki tudjuk tükrözni a mobilunkat a hatalmas infotainement képernyőre.
A 40 TDI kód egy 2 literes, 204 lóerős dízel erőforrást jelöl, melynek 400Nm nyomatéka van. A hozzá kapcsolódó 7 fokozatú DSG (dupla kuplungos automata) váltóval ideális, kellemes autózásra ad lehetőséget. A gyári kézikönyv szerint 7,8 másodperc alatt éri el a 100-as tempót, de ez a mérete, dinamikája alapján nem érezhető. Inkább egy komfortos, jól kezelhető autónak tapasztaltam meg a Q5-öt, mint versenygépnek. De ez egyáltalán nem baj, hiszen megjelenése pont elég arra, hogy tekintélyt szerezzünk az utakon. A dízel erőforrás fantasztikusan jó fogyasztást produkált. A nálunk töltött egy hét alatt, vegyes használat mellett 7,6 literes átlaggal fejezte be a pályafutását, autópályás túlsúly mellett. Ez is bizonyítja számomra, hogy hosszú távú utazásokra nincsen kedvezőbb megoldás jelenleg, mint egy jó minőségű dízel.
Az Audi Q5 kifejezetten jó autó és teljesen érthető, hogy presztízse miért alakult ki. A konfigurációra viszont nagyon fontos odafigyelni, mert a szinte meztelen alapállapotból, amely a jelen esetben 15 millió forint körül mozog, nagy odafigyelés szükséges, hogy jól kialakított modellt hozzunk létre. Ide tartozik az általam javasolt magasabb komfortszintű ülés, vagy például az adaptív tempomat, amely meglepetésemre hiányzott a tesztautóból. Nem kötözködni akarok, hanem egyszerűen nagyon magas a léc ebben a szegmensben, így joggal nagyok az elvárások.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez