For(d)radalom, avagy a három valójában négy - Ford Tourneo Connect 2.0 dízel L2
20 évvel ezelőtt döntött úgy a Ford, hogy a személyautóból átalakított kishaszonjármű helyett egy külön erre a célra fejlesztett járművet dob piacra. Az első generáció az akkor futó Ford Focus alapjaira épült. Így jött született a Ford Transit Connect. A normál Transitnál lényegesen kisebb modell, amely rögtön óriási sikert aratott világszerte. A személyszállításra alkalmas modellváltozatot az európai piacon Tourneo néven vezették be.
A harmadik generációs Tourneo 2021 év végén mutatkozott be. Ne lepődjünk meg, ha a jármű ismerős valahonnan. A Ford ugyanis a VW csoporttal létrejött együttműködés alapján a negyedik generációs Caddyt értékesíti saját neve alatt.
Természetesen semmi újdonság nincsen abban, hogy újracímkéznek egy meglévő modellt valamilyen termékstratégia miatt. Erről született is egy összefoglaló írásunk a Suzuki Across kapcsán, amely itt olvasható. A helyzet viszont ebben az esetben kicsikét más, mint ami lenni szokott. A Ford és a VW ugynais ebben az esetben nemhogy titkot nem csinál ebből, hanem bejelentették, hogy a következő években közösen fejlesztenek haszonjárműveket. Többek között várható, hogy az elektromos autókra készülő MEB platform is alapjául fog szolgálni elektromos Ford modelleknek. Visszafelé is fog működni a közös munka, hiszen a nagyméretű pickup-ok esetében a Fordnak van nagyobb tapasztalata, így az új Amarok Ford alapokon fog készülni.
A Tourneoról tudni kell, hogy minden generáció jelentős fordulatot hozott a gyártásnál. Készült Törökországban, majd a második generáció Spanyolországban/Valenciában. Ilyen formában nem akkora csavar, hogy Lengyelországban készül. Az már sokkal izgalmasabb, hogy A VW gyárban készül, ugyanarra az MQB moduláris platformra, amely többek között a Golf, Octavia vagy éppen a Cupra Formentor alapjait is képezi. Természetesen igyekezett a Ford belecsempészni a Ford modellekre jellemző karakterjegyeket a Caddy alapba. Nehéz persze nem észrevenni, hogy a két modell azonos, de meglátásom szerint kihozták a maximumot.
Tavaly ősszel járt nálunk a Caddy rövidebb és hosszabb változata is, így a legfontosabbnak azt tartom, hogy a fő különbségekről írjak.
A Tourneo szintén kapható L1-es és L2-es méretben, tehát rövidebb és hosszabb kivitelben. A tesztünk során mi az L2-t próbálhattuk. Egyfajta benzinmotor van a kínálatban (1,5 literes 114 lóerős), illetve egy kétliteres dízel 102 és 122 lóerővel. A benzines és az erősebb dízel rendelhető automata váltóval is, illetve a dízelhez kérhető összekerék hajtás is.
A tesztautónk ezek közül a 122 lóerős, 320Nm nyomatékkal rendelkező dízelmotoros változat volt, méghozzá a magasabb Titanium felszereltséggel.
A Ford teljesen új frontrészt tervezett a Tourneo részére. Más a lökhárító, motorháztető, hűtőrács, illetve a lámpák. Oldalról egyedül a felnik teszik egyedivé. A hátsó részen pedig szintén nagyban hozzányúltak, mivel a csomagtérajtó és a hátsó lámpatestek különböztetik meg a Caddytől.
Bár a belső térben megtalálható a Volkswagennél most divatos, gombmentes középkonzol, de a kormánykerék, illetve a műszerfal Fordosabb lett. A kék színnel megvilágított mutatók a Fordos hangulatot hozzák a beltérbe. Van néhány apró különbség még, mint például az ajtó belső mintázata, légbeömlő rostéjai, illetve formája, de ezeket talán kevéssé szembe tűnőek.
A Titanium felszereltségű tesztautó Pazar felszereltséggel bírt. Adaptív tempomat, 16” -es alufelni, esőérzékelős ablaktörlők, kulcsnélküli indítás és krómozott hűtőrács tették kényelmesebbé és biztonságosabbá az autót. A teljes panorámatető pedig komoly mértékben javítja a térérzetet és a hangulatot.
A Tourneo rövidebb és hosszabb változata is rendelhető harmadik üléssorral, amely fontos tényező lehet a nagycsaládosok számára, hiszen igényelhető rá a 2,5 milliós állami támogatás.
Nem csak a nagycsaládosok számára fontos, hogy a kétliteres dízel rendkívül takarékos és komfortos meghajtást biztosít az autó számára. Tesztfogyasztásunk 6 liter volt vegyes használat mellett.
A Tourneo tehát egy remek alapokat biztosító, tágas, ámde nem márkára jellemző egyedi karosszériával folytatja a pályafutását. Ez utóbbi nem feltétlenül baj, hiszen a Caddy egy kiváló formaterv, a VW pedig ebben a kategóriában rendkívül sikeres.
A hátránya a Tourneonak egyedül az, hogy ezzel a lépéssel megkapta a több ponton kifogásolható VW -es infotainement rendszert. A Ford rendszer könnyebben kezelhető és logikusabb felépítésű, de természetesen ez egy megszokható és elfogadható kompromisszum, hiszen a napi használat során a jó futómű, kényelmes beltér, nagy csomagtér (alaphelyzetben 446 liter, 5 üléssel 1720, illetve lehajtott második sorral 3105 liter a térfogata) és gazdaságos üzemeltetés sokkal fontosabb.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez