Francia kapcsolat – DS 9 E-tense
A cím alapján nem a híres krimire kell gondolni, bár tény, hogy itt is egy francia autó indítja a cselekményt. Ebben az esetben viszont semmiféle bűncselekmény nem történik. A francia autógyártás egy fogalom és a DS márka erre egyértelműen pozitívan hat. Amikor pedig egy nagy szedán, egy zászlóshajó jelenik meg a kínálatban, az mindenképpen egy komoly mérföldkő.
2022-ben óriási bátorság egy limuzin megalkotása. Egyszerűen a trendek nem erre sarkallják az autógyárakat. Az egyetlen szegmens, ahol időről időre megjelenik egy ilyen típus, az a presztízs márkák kínálata. Egyértelmű tehát, hogyha a Stellantis vállalatcsoport komolyan gondolja a brand építést, akkor ki kellett jönni egy modellel, amely fémjelzi azt, hogy mit is kívánnak kínálni, megalkotni a jövőben.
A Stellantis pedig láthatóan nem viccel. Elővették tehát a meglévő építőkockákat és kihozták belőle a maximumot. A DS 9 alapja a Peugeot 508-as, de ehhez az alaphoz jócskán hozzányúltak, akarom mondani hozzátettek. A DS 9 ugyanis hosszabb, szélesebb az 508-nál. Egészen pontosan 4934mm hosszú (tehát 18cm-rel hosszabb), 1932mm széles (7,5cm -rel szélesebb) és 1460mm magas (közel 6cm-rel magasabb), sőt még a tengelytávot is növelték közel 10 cm-rel, így az 2895 mm lett.
Gyönyörű, de megosztó formavilág, amely valóban egyesíti magában mindazt, amelyről az avantgard stílusú DS Automobiles szól. Egészen biztos, hogy Franciaországon és talán Kínán kívül a világban csak rétegmodell lesz belőle. Előbbit a franciák pozitív értelemben vett nacionalizmusa miatt, utóbbit pedig a Kínaiak európai divatmárkák iránti rajongása miatt gondolom így (Dior, Givenchy, Jean-Paul Gaultier, Louis Vuitton stb.). Meggyőződésem ugyanis, hogy a DS egy hasonló termék. Némiképpen túlárazott, de egyértelműen egy ékszerdoboz. A DS 9 pedig egy jókora ékszerdoboz, ráadásul a technológia, amellyel kapható, szintén előremutató, hiszen kizárólag plug-in hybrid hajtással érhető el.
Nem szerénykedtek a dizájnerek a külső részek díszítésével. Rengeteg a króm, a különlegesség, amely nem található meg egy átlagos autón. A hűtőmaszk különleges háromdimenziós mintázatból épül fel, amelynek közepén a hatalmas DS logó látható. A LED lámpák forgó táncot járnak az autó ki és bekapcsolásakor, mintha hatalmas gyémántok forognának körbe-körbe. A motorháztető közepén pedig egy krómcsík halad végig. Természetesen az ablakokat is krómcsík díszíti, a kilincsek csak akkor emelkednek ki, amikor használatban vannak, egyébként a karosszéria szintjében ülnek.
Az autó egyik leginkább eltalált része pedig a hátsó traktus. Különlegesen szépek a keskeny hátsó lámpák, amelyeket megannyi apró háromszög díszít. A lámpák alsó része krómmal van kihúzva és ez a vonal laza könnyedséggel megy tovább szinte a hátsó kerekekig. És ez még nem minden, a C oszlopot is króm csíkkal díszítették és annak egészen a tetején található a sárga helyeztjelző. Szintén pozitív, hogy nem „kamu” a jobb és baloldali szintén krómkeretet kapott kipufogóvég.
Ahogyan fönt írtam az autó rendkívül hosszú, ennek ellenére egyáltalán nem aránytalan, teljesen egységes hangulatot áraszt, semmiképpen nem böszme, sokkal inkább elegáns.
A belső térben pontosan az folytatódik, amit a külső stílusjegyekben már láthattunk, annak tökéletes folytatása. Tökéletes minőség, egyedi hangulat és design. Gyakorlatilag csupa varrott bőr és alkantara szinte mindenhol. A műszerfal, az ajtók, a kormány és természetesen a szép mintázatú, kényelmes ülések is jó minőségű bőrrel vannak bevonva. Az ülések egyébként elől és hátul is fűthetőek, szellőztethetőek és masszázs funkcióval vannak ellátva. Izgalmas gegnek tartom az ülések óraszíjra hajazó mintázatát és a műszerfal tetején induláskor kiforduló analóg óra kettősét. Olyan érzést sugall, mintha egy drága óra belsejében ülnénk és az egyes alkatrészek, mint egy precíz műszer, ennek részeiként működnének.
A hátsó lábtér hatalmas. Simán elképzelhetőnek tartom, hogy a DS 9 sofőrös autóként is meg tudja állni a helyét. Ezt erősíti az is, hogy a minden extrával ellátott hátsó ülések között jól kidolgozott könyöklő, harmadik zónás klíma is van. Továbbá a jobb első ülés a hátsó sorból is előre tollható, hogy tovább növelhető legyen a hely hátul. Sajnos az a ziccer kimaradt, hogy tablet legyen az első ülések mögött, vagy legalább egy kimeneti port, hogy ez később megoldható legyen.
A hátsó lábtér mérete nem csökkenti a csomagteret jelentősen, hiszen a DS 9-nek 510 literes a csomagtere alaphelyzetben, amely természetesen tovább bővíthető az ülések lehajtásával. Viszont ezt sajnos nem lehet megosztani és nem is lesz teljesen sík a felület. Láthatóan nem a csomag szállítása volt a fő fókuszban a tervezéskor.
A vezető ülés körül kicsit kusza, de mondjuk inkább azt, hogy egyedi módon kerültek elrendezésre a kezelőszervek. Az ablakok mozgatása a Stellantis csoportnál használt, megszokott formájú váltókar mögött helyezkedik el. Természetesen ez csak szokás kérdése, hogy rutinból ott keressük ezeket a kezelőket.
A műszerfal egy 12,3” -es digitális kijelző, teljesen egyedi DS hangulatú grafikával. A 10” -es érintőképernyős infotainement még az előző generációs, kicsit lassú szoftverrel van ellátva. Nem találom a leglogikusabbnak a felépítését, de használható. Az viszont egészen érthetetlen, hogy miért nem fért bele az egyébként rendkívül bőséges felszereltségű modell tartozékai közé egy jobb minőségű tolatókamera. Ez a felbontás 2022-ben már kellemetlen. Persze az ilyen apróságok inkább kötözködések, mert a többi részletre szinte mindenhol komolyan odatették magukat a franciák, hogy kifinomult, szép és modern legyen.
A DS 9 kizárólag plug-in hybrid hajtással rendelhető. Két változatban érhető el, amelyből az erősebb 4x4-es és 360 lóerős. A tesztautónk elsőkerék hajtású változat volt, ennek összteljesítménye 225 lóerő. Ez a teljesítmény egy 1,6 literes 180 lóerős benzines és a 110 lóerős villanymotor együttes teljesítményéből alakul ki. A villanymotor, 320 Nm nyomatékot képes leadni önállóan, természetesen képes egyedül is meghajtani az autót. A 11,9KW -os akkumulátor segítségével tapasztalatunk szerint nagyjából 40 kilométert tud így megtenni a gépkocsi. Tisztán elektromos üzemmódban 135km/h a maximális sebesség. Ha nem töltjük fel az aksit vagy éppen lemerült, akkor 8 literes átlagfogyasztásra számíthatunk vegyes használatban.
A vezetési élmény kifejezetten jó a DS 9-ben. Meglátásom szerint ez az autó a nyugodt, magabiztos vezetésre született, mintsem arra, hogy versenyautónak használjuk. Képes a határozott gyorsulásra is, de érezhető, hogy nem ez a pálya fekszik neki. A futóműve sokkal inkább lágy, amely az úthibák csillapítására készült.
A tesztautó 26 milliót megközelítő árával egyáltalán nem mondható olcsónak. A kérdés az, hogy melyik márkák áraival vetjük össze. Az egyedisége, kidolgozás minősége alapján sokkal közelebb áll a német presztízs márkákhoz, amelyek PHEV kivitelei ezzel a felszereltséggel sokkal többe kerülnek. Másfelől viszont azokat nem kell „magyarázni”, ismert modellek, így értéktartásuk is sokkal jobbra várható. Egy viszont biztos, a DS 9 egy nagyon fontos lépcsőfoka a márkaépítésnek és megalapozza a márka jövőjét.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez