Guruló ékszerdoboz – DS 3 Crossback E-Tense (2020) teszt
A DS 7 Crossback kistestvére egy csodás, élvezhető crossover. Ha szeretnéd vele felhívni magadra a figyelmet a közutakon, most még könnyen megteheted. Nem sokáig ugyan, mert amint ismertebbé válik a Citroën presztízsmárkája, különösen az elektromos DS 3 Crossback, kapkodni fogják őt, mint a cukrot!
A Citroënből kiváló prémiummárkát eleinte nem vették komolyan, sokan előre megkérdőjelezték hitelességét, létjogosultságát a piacon. A DS Automobiles azonban tud meglepetéseket okozni, ugyanis egy igazán szerethető termékcsaláddal rukkolt elő. A márka immár 10. éve tagja a PSA-Csoportnak. A Citroën az elnevezéssel tulajdonképpen egy korábbi modelljére, az 1955 és 75 között gyártott DS-re tekint vissza, csak éppen azt teljesen új köntösbe csomagolta és luxusfelszereltséggel kínálja. Érdekesség, hogy a név tulajdonképpen egy szóvicc: a DS betűk franciásan kiejtve (déesse, „déesz”) istennőt jelentenek.
Azt kell mondjam, ennél hozzáillőbb névvel nem is alkothattak volna márkát a franciák. A nőiesség, azon belül pedig a finomság és a gyengédség tesztautóm minden részletében jelen volt. Amitől kívánatosabb lehet, mint a háromhengeres, 155 lóerős, benzines kivitel, az maga a környezettudatosság, vagyis az elektromos hajtás. Kezdetben még kisautó volt a DS 3 és töretlen népszerűségnek örvendett. Néhány évvel később a vállalatnál belátták, hogy a nagyobb autókra, mint az SUV-k vagy crossoverek, egyre növekvőbb az igény a piacon, így stratégiát kellett váltaniuk. Megszületett a DS 3 Crossback, majd miután bekerült a moduláris CMP platformba az elektromos hajtás, megkapta az E-Tense utónevet.
A DS 3 futurisztikus formavilága különösen tetszik, hiszen annak ellenére, hogy napjainkban a piacon a minél vékonyabb, minél agresszívebb vonalvezetés és lámpatestek dukálnak, a tervezők mégis tudtak olyat alkotni, ami messziről is felismerhetővé válik. Ezáltal nyugodtan mondhatom a DS-ről, hogy jellegzetes autókat kínál! Az agresszivitás egyáltalán nem célja, megjelenése elölről szolid, míg hátulról nézve sportos. Nem indokolt az orra helyezett hatalmas, nyitott hűtőrács, hiszen a legtöbb elektromos autónál ez manapság már egy zárt rész szokott lenni, de jól áll neki. Ebből kiindulva sokan nem is gondolnák, hogy egy teljesen elektromos autóról van szó, sokkal inkább plug-in hibridre asszociálhatnak. A DS modellek sajátossága a rombusz minta. Ahogyan ez már a logóból is kiderül, úgy az autó külsején és belterében is számos helyen megfigyelhető. A 18"-os kerekek is izgalmasak, selyem színben díszelegnek az autó alatt.
Oldalról nézve az autót kupés vonalvezetés jellemzi, ezt az érzetet a lőrésszerű ablakok erősítik meg. Tulajdonképpen sokkal unalmasabb lenne az autó, ha mindenhol ugyanakkorák lennének az ablakok. Érdekes, hogy egy ilyen apró változtatás mennyire számottevő lehet egy autó esetében. A hátsó ülésekről hasonló kilátást életemben először a Toyota CH-R-ben tapasztaltam, ahhoz tudom leginkább hasonlítani. Felnőtteknek kevésbé, de gyerkőcöknek annál komfortosabb. Tesztautóm letisztultságát főként a Crystal Pearl fényezésnek köszönhetem, a vagányabbak viszont választhatnak vörös színűt is. A fekete tetővel és az oldalsó visszapillantók kettős fényezésével kontrasztos és izgalmas marad a DS 3 Crossback E-Tense. A fényszóróknál csúcstechnológiát alkalmaztak, ugyanis az úgynevezett DS Matrix LED Vision egységek távfénye oldalanként 15 LED-del világít, ezáltal sosem vakítja el az előttünk haladókat vagy a szembejövőket. A krómozott fogantyúkat elrejtették, azok az ajtó nyitásakor pattannak elő, induláskor pedig automatikusan behúzódnak. A DS 3 Crossback E-Tense egy szórakoztató funkcióval is rendelkezik, ugyanis kétszer megnyomva a nyitó- vagy zárógombot fényjátékot produkál, amit a Tesla esetében „lézer show”-nak hívnak. Szerintem aranyos.
Sosem voltam egy megszállott rombusz imádó, viszont meg kell hagyni, hogy a crossover esetében még a beltérre sem lehet azt mondani, hogy sok, túlzás, vagy csicsás. Egyáltalán nem giccses, annál inkább letisztult és elegáns. A háromküllős kormány tapintásra kiváló volt, az elektromos szervóval pedig gyerekjáték a manőverezés. Az elején nem gondoltam volna, hogy a műszerfalon, illetve a középkonzolon szinte mindent érintőgombokkal vezérelhetek, pedig tényleg így volt.
A hangerőtől fogva, - amit a kormányon tényleges gombokkal is lehet kontrollálni – a klímán, az audiorendszeren, az ülésfűtésen, a teljes menün és az autó pillanatnyi adatin túl a 10,3 colos infotainment-rendszert is érintéssel irányíthatod. Arra ügyelni kell azonban, hogy a kijelző babrálásakor a tenyér véletlenül se érjen az alatta lévő rombuszokhoz, mert akkor könnyen elvész a kijelzőn éppen végzett beállítás. A vezetővel szemben induláskor felkúszik a head-up display, ami az elején kissé zavaró volt vezetés közben, majd miután észrevettem, hogy bal oldalon állítani lehet a műanyag pozícióján, könnyen és gyorsan megbarátkoztam vele. A kormány mögött húzódó digitális műszeregység is felvette a rombusz-dizájnt. Minden szükséges adatot mutat: az autó töltöttségét, a hatótávot és azt is, hogy mikor éppen hogyan tölt vissza a rendszer. Fékeznem nem is mindig kellett, hiszen annyira aktívan működik az autóban a regeneratív fékezés (fékenergia-visszanyerés). A beltér összességében tágas, az ülések elöl-hátul rendkívül komfortosak. Ugyan nem az én keskeny hátamra lett szabva a balegy, de egyébként jól tartanak. A magasabb szintű benzines változatokkal ellentétben itt még az Ultra Prestige felszereltség esetében sem elérhető az elektromosan állítható sofőrülés.
A sávelhagyás gátló rendszerrel nem voltam kibékülve, mivel jobbra sorolásnál az index kitételét és a sávváltás megkezdését követően minden egyes alkalommal visszarántotta a kormányt, még úgy is, hogy semmi és senki nem volt a holttérben. Ha tehetném, kikapcsolnám. Viszont az ügyfelek tehetik, hogy megrendelik az aktív sávtartót és az adaptív tempomatot, szerintem ezek a funkciók jobban tennék a dolgukat. A sima, mezei és nem adaptív tempomat bal oldalon egy bajuszkapcsolóval könnyen működésbe hozható. Az Apple Carplay töltőkábellel működik, viszont az autóban vezeték nélküli (indukciós) töltésre is van lehetőség. Ez utóbbi viszont az 500 ezer forintos opcionális listán szerepel, ami többek közt az aktív holttérfigyelő rendszert, a táblafelismerőt, illetve a metálfényezést is magában foglalja. A kardánalagút ízléses kialakításban részesült, az ablakokat középen kell fel-lehúzni, csakúgy, mint például a legújabb MX5-ben, ám itt az autót bezárni és kinyitni is kizárólag onnan lehet.
Tárolórekeszekben azt gondolom nincs hiány, a könyöklő alá és az ajtópanelekbe apróbb dolgok beférnek, emellett egy kesztyűtartóval is gazdálkodhatunk. Ha már itt tartunk, a csomagtartó befogadó képessége 350 liter, amit a konkurensek, a Peugeot e-2008 és a Hyundai Kone electric leköröznek 434 és 361 literrel, de azt gondolom, a 350-nel is be lehet érni. Azzal viszont mindenképpen számolni kell, hogy a töltőkábeleknek is kizárólag hátul van helyük.
A DS 3 Crossback E-Tense közlekedése, vezethetősége légies, az autó az elektromos hajtásnak köszönhetően halk, viszont a futómű ezzel szemben az úthibákhoz érve hangos. Az elektronika 150 km/h-ra korlátozza a jármű végsebességét. Az összteljesítmény 136 lóerő és 260 Nm. Ugyanaz az 50 kwH-s akkumulátorcsomag került az autóba a 100 kW-os villanymotorral, mint a Peugeot e-208-ba, az e-2008-ba és a Corsa-E-be.
Az autó álló helyzetből 8,7 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s sebességet. És akkor jöhetnek is a száraz adatok: súlya 1525 kg, magassága 1534 mm, szélessége 1791 mm, hossza, 4118 mm. Elektromos hatótávja WLTP szabvány szerint 325 km, viszont teljes töltöttségnél az autó a digitális kijelzőn 280-at mutat. Átlagban 15,4 kWh/100km-es fogyasztást produkált a jármű, ami a gyárilag megadott hatótávhoz képest szerintem korántsem rossz! CCS csatlakozón keresztül akár 100 kW-tal is tölthető a jármű, én viszont egy 22 kW-os töltőn tudtam csak kivitelezni a töltést. A 100 kW-os töltés során 30 perc alatt fel lehet tölteni az autót 10-80%-ra. Az én esetemben a folyamat úgy festett, hogy az autó 29%-on volt és 1 óra 55 perc alatt töltődött fel 98%-ra CCS csatlakozón.
A DS 3 Crossback E-Tense-re összességében 500 ezer forintos állami támogatás igényelhető. Az Ultra Prestige felszereltségű tesztautó listaára 14.845.000 forint. Az összeg bruttóban értendő, az állami támogatással ez 14.345.000 forintot jelent. A felszereltség része a Crystal Pearl metálfényezés, a kontrasztos fekete tető, az indukciós telefontöltési lehetőség és a DS biztonsági funkciók. A megvenném-e ezt az autót kérdésre részemről az ideális válasz az, hogy szívem szerint lenne a garázsban egy-egy autó: ebből az egyik belső égésű motoros lenne, esetleg hibrid rásegítéssel, hogy környezetbarátabb legyen. Azt használnám hosszabb utakra, pályázásra. A másik, tehát mondhatni a mindennapi autóm tisztán elektromos meghajtású lenne azért, mert a belvárosnál ideálisabb környezet egy viszonylag kis hatótávolsággal bíró elektromos autó számára el sem tudok képzelni. Zéró károsanyag-kibocsátás, kedvező fogyasztás és rengeteg, rengeteg kihelyezett töltőoszlop. Nem is lenne szükségem ennél többre!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez