Hagyományos, a hagyományokon túl - Nissan X-Trail Tekna+ ePower
A világpremier után, kicsit ugyan megkésve, de tavaly Európában is elérhetővé vált a negyedik generációs X-Trail. Megérte várni, hiszen egy kompromisszum mentes SUV, amely a típusnál elérhető egyedi hajtásláncával az elektromos autózás élményét képes adni, miközben genetikailag a hibridekhez áll inkább közel. A minden extrával felszerelt csúcs X-Trailt teszteltük.
2021 közepén mutatták be először a T33 kódnévre hallgató X-Trailt, amely nyugodtan nevezhető világautónak, hiszen szinte az összes piacon elérhető, legrosszabb esetben más néven. Európai bemutatója körülbelül egy évet csúszott, cserében megkapta a különleges ePower meghajtást is. Mit is tud ez a rendszer?
Az ePower meghajtás különlegessége, hogy a kerekek meghajtásáért kizárólag a villanymotor, azaz a most tesztelt csúcs X-Trail esetében két villanymotor gondoskodik. A villanymotorok számára az energiát egy 1,5 literes, változtatható kompressziós technikával rendelkező turbó benzinmotor biztosítja, amely 142 lóerős (105kW) teljesítményű 4400 fordulat/percnél és 250Nm nyomaték leadására képes. Ez a motor azonban nem hajtja meg közvetlenül a kerekeket, csupán egy generátor, majd egy inverteren keresztük táplálja a nettó 1,8kWh kapacitású lítium akkumulátort.
Az autó mindkét tengelyén egy-egy villanymotort találunk. Az első tengelyen elhelyezkedő motor 150 kW (204Le) és 330 Nm, a hátsó 100 kW (136 Le) és 195 Nm. Mivel ezek az elektromotorok különböző időpontokban érik el csúcspontjukat, a Nissan 157 kW-os (213Le) rendszerteljesítményt közöl, de nincs kombinált nyomatékadat. Annyi viszont biztos, hogy az e-4orce névre keresztelt négykerékhajtású X-Trail 7 másodperc alatt éri el a 100km/h sebességet 0-ról.
Halljuk ugyan a benzinmotor működését, hiszen az akkumulátor pakk relatív kicsi, inkább csak puffernek tekinthető energia tárolására képes, így a hagyományos motor jellemzően működik. Előnye viszont a full-hybrid típusú rendszerekkel szemben, hogy lényegesen halkabban működik, még jelentősebb gyorsulás esetén is. Az előző képességek persze nem lennének annyira izgalmasak, ha nem tenném rögtön mellé a fogyasztási adatokat. Bár az azonos rendszerrel működő Qashqaiban picivel jobbak voltak az eredmények, de tény, hogy az X-Trail nehezebb, nagyobb és erősebb, mint a kistestvére. A közel 4,7 méter hosszú, 1,9 tonnás SUV városban 5,7-5,8, országúton 6,7, autópályán pedig 8,6 litert fogyasztott. Azt hiszem nem kérdés a számok tükrében, hogy kifejezetten kedvező eredményekről van szó. Látható az is, hogy azonos módon, mint az alternatív hajtások mindegyike esetében, a városi közlekedésnél jelent komoly gazdasági előnyt az ePower.
Nem esett szó még a formáról és a funkcionalitásról. Az X-Trail, bár más irányból jött formatervezési szempontból, mint a nála eggyel kisebb Qashqai, de már az előző szériás X-Trail esetében találkoztak egymással. Ez a „közeledés” tovább folytatódott, olyannyira, hogy azonos platformon osztozik a két modell. Az X-Trail ennek ellenére, és itt nem csak a számokban is kifejezhető méretekre gondolok, robusztusabb, erőteljesebb formájú karosszériával rendelkezik. Egyértelműen azt sugallja, hogy aki ezt a kocsit választja, több helyre és messzebbre is el akar jutni. A másik lehetőség persze, hogy többen akarnak egyetlen autóval közlekedni, hiszen az X-Trail elérhető 7 személyes változatban is. Természetesen a harmadik sorban helyet foglalóknak a helykínálat szempontból erős kompromisszumokat kell kötniük, de ha történetesen gyerekekről van szó, akiknek itt kell utazni, akkor ez biztos nem fog problémát jelenteni. A kompromisszumok sora nem teljesen áll meg itt, hiszen a három üléssorral rendelkező változat csomagtere is kisebb valamivel. 485 liter, amely kerek 100 literrel kevesebb, mint ha maradnánk az 5 ülésnél.
Az első, de még a második üléssorban is kiváló a térkínálat. Jó a fej- és lábtér is. Érdemes kiemelni az ülések minőségét, hiszen kifejezetten kényelmes fotelek kerültek az autóba, sőt ezen a felszereltségi szinten felár nélküli a nappa bőr. De nemcsak a bőrülések miatt, hanem általánosan kimondható, hogy a tervezők komoly hangsúlyt fektettek a minőségre. Szépek a dekor elemek, jó minőségű anyagokkal találkozunk mindenhol. Jó hangulatú, elegáns, praktikus az X-Trail, amely karakterében megmaradt Nissannak, de egy magasabb szintet képvisel. A könyöklő előtti terület egy szálcsiszolt zongoralakkos felület, amely így a két különböző anyag pozitív tulajdonságait hordozza. Ujjlenyomat mentes elegancia. Apróságnak tűnhet, de ilyenektől lesz vagy lehet egy autó szerethető a napi használat során.
A vezető előtt egy komoly mértékben digitalizált környezet található. Mind a műszerfal, mind a középkonzolon lévő képernyő digitális. Sőt, utóbbi érintésérzékeny felület. A kezelhetőség és átláthatóság probléma mentes. Szintén pozitívnak értékelem, hogy nem tolta túl a márka a digitalizációt, így a hőmérséklet vagy éppen a rádió hangereje „hagyományos” módon állítható. Viccesen hangzik, de ezt manapság már határozott előnyként kell kiemelni.
A Nissan X-Traillel kifejezetten jó és biztonságérzést nyújtó a közlekedés. A középkonzolon elhelyezett vezetési üzemmód választó nem díszből van, mint sok más autógyártó esetében. Az ECO mód sok-sok lóerőt elvisz és megváltoztatja a motor, a felfüggesztés karakterisztikáját is a Normál vagy éppen a Sport fokozathoz képest. Érdemes tehát erre odafigyelni, ha ezt a modellt választjuk.
Összességében tehát kiemelhető, hogy az egyedi hajtásrendszere miatt a versenytársakhoz képest kínál az X-Trail jobbat/mást. A formája, mérete miatt pedig a Qashqaihoz képest kínál prémiumabb kivitelt és nagyobb térkínálatot az X-Trail, amely ezzel a meghajtással jelenleg 17,1 millióval indul, de a tesztelt csúcs változat 20,1 millióba kerül.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez