Harmadszor is 308 – Peugeot 308 GT Pack HYbrid
Harmadik generáció óta nem változnak a számok a 308 esetében. 2007-ben váltott 307-ről 308-ra a számsorozat és ezt követően nem volt hova tovább folytatni, hiszen a 309-et egy régi típus foglalta, ezért Opel Astra módjára, elkezdtük számolni a sorozatokat. Ha pedig Astra, akkor azt is fontos kiemelni, hogy ez a széria már közös alapokon fut, a 2017-ben megvásárolt Opel márka legismertebb modelljével.
Többször írtam már arról, hogy a PSA, azaz akarom mondani Stellantis csoport, hiszen az Opel akvizíciót követően a legnagyobb lépés a márka életében a Fiat Chryslerrel való egyesülés volt tavaly, kiválóan oldja meg a márkák differenciálását. A Peugeot a legmagasabb minőséget hozza egy jó adag sportossággal. Ebből a szempontból pedig a 308-as egy igazán méltó utód. Formai szempontból szépen lekövethető a változás.
Minden márkajegyet megkapott, amit a legújabb Peugeot-k. Sőt, már a legújabb márkalogót viseli, amely egyébiránt legalább akkora feltűnést keltett, mint a tesztautónk színe. Jelentősen módosult az embléma, amely az elmúlt 40-45 évben megszokott teljes alakos oroszlán helyett csak a fejét mutatja, mindezt pedig egy címerpajzsban, amely még régebben volt eleme a Peugeot márkajelnek.
Az autó kívülről rendkívül sokat változott az előző szériához képest, nincsen pontja, amelyik azonos lenne, de mégis összhatásában és karakterében hamisítatlan Peugeot maradt. A frontrész megkapta a nagy oroszlánfogakat utánzó LED-es nappali fényt, a hűtőrács lejjebb került és a kívülről befelé haladva egyre kisebb króm díszítő csíkok dinamizmust, valamint nagyon mutatós formavilágot teremtenek. Ennek közepén pedig ott van az új/régi oroszlán profil. Nem akarok elfogultnak tűnni, de szerintem gyönyörűre sikerült az egész.
Az új Peugeot 308-as hosszabb és alacsonyabb az elődnél. Előbbi előnyeit a hátsó utasok élvezik a leginkább, hiszen végre elfér a lábuk rendesen a hátsó ülésen. A csomagtér mérete a meghajtástól függ, ugyanis a PHEV akkumulátorai a csomagtér alatt kaptak helyet. Így 50 liternyi kompromisszumot kell ez esetben kötni, így alaphelyzetben 361 literre csökken a térfogat. Lehajtott hátsó ülésekkel 1271 liter. Ez a méret a kategóriában nem számít túlságosan nagynak, inkább átlagosnak, de napi használatra vagy 3 (4?) fő esetén utazásra is tökéletesen megteszi.
Az autó ívei még élesebbek, mint korábbi verzió esetében, így az imént említett alacsonyabb tetősík és ezen vonalak miatt rendkívül sportos a benyomása az autónak, illetve nem utolsó sorban az alaktényezőre is jótékony hatást gyakoroltak ezek a változások (0,28).
A hátsó traktus kialakítása is szépre sikerült, nem fogyott el a kreatív energia és a szépérzék sem. Mondhatom azt, hogy szokás szerint összekötötték a szintén LED-es, oroszlánkarmokat szimbolizáló lámpatesteket. A keskeny ív mindenképpen mutatós. Szintén a mai divatot követve kapott egy-egy króm keretet alul a nem létező kipufogóvég is.
A belső tér nagyon szép, egyedi és minőségi. Az üléspozíció a mai világban kifejezetten alacsonynak, éppen ezért már-már szokatlannak számít. A Peugeot-k belső felépítése erre még jobban rátesz, ugyanis a kormány a szokott módon a műszerfal alatt helyezkedik el, nem takarja be. Így head-up displayre sincsen szükség. A legmagasabb GT Pack felszereltséget teszteltük, ebben a műszeregység nemcsak egyszerűen digitális, hanem háromdimenziós is. Ha valakit egyébként zavar a több síkban megjelenő információ, akkor ki is lehet kapcsolni ezt a megjelenítést.
Az ülések nagyon jóra sikerültek a 308-ban. A kiváló minőségű alcantara bőrrel bevont, masszázs funkciós ülések nagy terjedelemben állíthatóak, jó az oldal tartásuk, számomra nagyon kényelmesek voltak. A kormányt nem csak a helyzete, hanem a mérete és a formája miatt is szeretni fogjuk. Alul és felül is csapott, más autókhoz képest kisebb, szinte gokartos érzés vezetni a 308-ast általa. A kezelőszervek is ezt a hatást fokozzák és mivel a központi 10” -es érinőképernyő is a vezető felé fordul, teljesen versenyautós a hatás.
Ami viszont nem feltétlen a versenyszellem jegyében készült sebesség szempontjából, az a kijelzőn futó szoftver sebessége. A grafikai átkötések persze elsőre jópofák, de napi használat mellett szükségtelen és szerintem időrabló ezeket állandóan végignézni. A használata pedig igencsak megszokást igényel. A kijelző alatt két sorban, egy digitális és egy analóg, különböző funkciók és gyorsgombok helyezkednek el. Ezek megkönnyítik, hogy a menürendszerben navigálni tudjunk.
A márka a 308 esetében is hű maradt ahhoz a koncepciójához, hogy számos meghajtás kínál azonos karosszériához. Létezik benzines és dízel motoros kivitel. A belépő benzines 110 lóerővel és manuális váltóval 9,18 milliós belépő áron, a többi hagyományos motoros kivitel 130 lóerős.
A tesztautónk viszont két motorral is rendelkezett. Egy 1,6 literes 180 lóerős benzines és egy 110 lóerős együttműködéséből létrejövő hybrid meghajtással. A rendszer összteljesítménye 225 lóerő. Az elektromos motort egy 12,44kW-os akkumulátor táplálja, amelyet külső áramforrással tölthetünk és nagyjából 55 kilométert tudunk megtenni vele tisztán elektromos üzemmódban. A plug-in hybrid meghajtáshoz egy 8 fokozatú automata kapcsolódott.
Az új 308-as vezetési élménye rendkívül jó. Kellenes a futóműve, pont annyira kemény, ami még nem bántó a magyar utakon. Kicsi a fordulóköre, jól manőverezhető és jól belátható benne a vezetés. Óriási skáláját kapjuk a vezetéstámogató funkcióknak, amelyek közül ki lehet emelni a 360 fokos kamerát, parkolási asszisztenst a tökéletes minőségű kamerával vagy éppen a sávtartó asszisztenst, amely szintén remekül végezte a dolgát.
A fogyasztását egy plug-in autónak nehéz meghatározni, hiszen nagyban függ attól, hogy hol és milyen körülmények között használjuk, illetve, hogy rendesen töltögetjük-e az akksit. Utóbbit kényelmesen fel lehet tölteni egy éjszaka a sima 220V-os konnektor segítségével vagy wall-boxxal akár két óránál kevesebb idő alatt is. Illetve természetesen utcai töltőkön is remekül és gyorsan tölthető, ha valakinek van erre ideje/energiája, hogy oda hordja.
Ami nagyon szimpatikus a használatában, hogy azon kívül, hogy természetesen váltható a sport/hybrid és a tisztán elektromos üzemmód, menüből kiválasztható, hogy mennyi energiát tároljon későbbi használatra az akksi. Ez lehet 10, 20 kilométer vagy akár az összes. A B fokozatválasztó segítségével pedig a szokásosnál még nagyobb mértékű áram visszatermelést (rekuperációt) választhatunk. Ebben az esetben szinte egy pedállal vezethetünk, hiszen olyan erősen lassít vissza gázlevételkor az autó. Tisztán benzines üzemmódban 7,5 literes autópályás fogyasztást mértünk. Vegyes használat mellett pedig 1,5 és 5 liter között, töltöttségtől függően.
A 225 lóerőnek hála elképesztő jól megy a 308-as, gyorsulása 7,5 másodperc. A minősége pedig határozottan nem tömegmárkák sztenderdjét követi, annál jóval magasabb, prémiumokat elérő szinten van. Ez sajnos az árában is megmutatkozik, hiszen a tesztautónk közel 18 millió forintos árával egyáltalán nem olcsó, bár tény, hogy a Golf VIII ára is itt mozog. Egész biztos, hogy a Peugeot ezt tekinti referenciának, amely teljesen érthető.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez