Hát most már a Lexusnak is van elektromos, pipa – Lexus UX300e Luxury
Ha Lexus, akkor hybrid, legalábbis ez az általános beidegződés. Most viszont, hogy már szinte minden márka, a tömegtől a prémiumig, megjelent legalább egy, de inkább számos elektromos hajtású modellel, így a Lexus sem tehetett mást. A Toyota/Lexus mindig a saját útját járta, járja, ezt bizonyítja, hogy övék volt az első hybrid, illetve már szériában gyártanak üzemanyagcellás autót is. Az UX300e pedig azért kellett, hogy a világ legnagyobb autógyára ilyen hajtással is fel tudjon mutatni valamit.
A kényszer szülte dolgok általában sántítanak kicsit, van bennük valami, amitől látszik, hogy izzadság szagú az egész. Sajnos nekem az UX300e esetében van egy ilyen érzésem. Itt nem a minőségről, képességekről beszélek, hanem arról, hogy pici apró jelek bizonyítják, hogy a Lexus nem gondolta végig ezt a modellt, sőt nem is akart túl sokat áldozni rá. Egyetlen dolog volt a cél, hogy alkossanak már ők is egy elektromos autót, hiszen nem volt ilyen a kínálatban.
Ha ez volt a feladat, akkor teljesült a cél, de kritikus vagyok a Lexus-szal szemben, hiszen saját maguknak állítottak nagyon magas mércét. A német presztízs márkákkal, mint a Mercedes, Audi vagy a BMW-vel szemben pedig nem lehet félvállról venni semmit. Minden új modell, miden új típus egy-egy bástya, összehasonlítási alap.
A tesztelt UX300e 27 millió forintot meghaladó árával nagyon magas ár sávban indul, különösen ha figyelembe vesszük, hogy az UX egy kompakt kategóriás SUV. Ez az összeg nagyjából 2-3 millió forinttal magasabb, mint egy-egy versenytárs ajánlata ebben a méretben. Nem beszélve arról, hogy az elektromos autók másféle módon árazódnak, összeérnek az árak, így egy ID.4 ugyanúgy számba vehető, mint potenciális ellenfél.
A Lexus UX-et 2018-ban mutatták be és már egy évvel később lehetett hallani arról, hogy lesz elektromos maghajtása is ennek a típusnak. A nemzetközi bemutatóra végül 2021-ben került sor, hozzánk pedig kicsit késve, idén érkezett meg a teljesen elektromos meghajtással rendelkező Lexus modell. Az UX a legkisebb tagja a Lexus SUV modellcsaládnak és egyértelműen kimondható, hogy nagy sikert arat indulásától kezdve. A padlólemeze megegyezik a Corollájéval, illetve SUV lévén a Toyota CH-R-rel van közvetlen rokonságban.
Némiképpen magyarázatot adhat a kritikai megjegyzésemre a relatív hosszú idő, ami alatt a modell eljutott hazánkba. 2019-2020-ban az 54,3kW-os akkumulátor pakk határozottan a jobbak közé tartozott, viszont ezen a területen olyan gyors a fejlődés, hogy manapság erre inkább azt tudjuk mondani, hogy közepes méretű. A cellákat egyébként a padlólemez és a hátsó lemezek alá helyezték el, így a komfortból semmit nem vesznek el. Sőt, a normál UX-hez képest a csomagtér mérete még növekedett is, 367 liter a nagysága.
A meghajtásról egy 150kW-os (204 lóerő) teljesítményű 300Nm nyomatékkal rendelkező elektromos motor gondoskodik, amely az első kerekeket hajtja. A tesztünk alatt kifejezetten jó fogyasztási eredményeket produkált a jármű, átlagosan 17,1-17,4 kW között fogyasztott 100 kilométer alatt, vegyes használat mellett. Autópályán 100-110 km/h sebességgel használva, ECO üzemmódban. A fenti adatsorból kiszámolható, hogy az ígért 305 km-es hatótávolságot tudja teljesíteni. Ezen a területen mindenképpen elégedettek voltunk a Lexus-szal. SUV forma esetében, főleg a légellenállási adatok miatt jóval 20kW fölött szoktak teljesíteni a versenytársak.
A töltése az autónak egészen szokatlan. Egyrészt az egyenáramú töltésre a jobb oldalán lehet csatlakoztatni az autót, a váltóáramúra a bal oldalon. Illetve nem gyakori megoldás, hogy CHAdeMO kimenettel rendelkezik az egyenáramú töltő. Ez jóval kevésbé elterjedt megoldás. Utóbbi egyébként maximum 50kW teljesítményt képes felvenni óránként, így gyorsan tölthetőnek nem lehet nevezni a Lexust. Ez is egy olyan pont, amely 2-3 éve még elfogadhatónak számított, a mai napon már 150-200kW-nál tart a legújabb autóknál nyújtott technika.
Külső megjelenésében az UX300e szinte semmiben nem különbözik a hagyományos meghajtású testvérétől, amely egyébként egy rendkívül mutatós, szép formaterv. Abszolút illeszkedve a Lexus más típusainak megjelenéséhez. Hatalmas hűtőrács, karakteres élek, sportos és elegáns megjelenés. Természetesen zöld a rendszáma (de erről nem a Lexus tehet, hanem a jogszabály), kapott egy e betűt a hátsó felirat, illetve nincsen kipufogója. Bár utóbbin azért annyira nem kell csodálkozni.
Belül a kardánalagút természetesen megmaradt, de ez utóbbi nyilván minden elektromos meghajtású modellben ott van, ahol szerepel a kínálatban benzin vagy dízel motor. Olyat viszont még más elektromos autónál nem tapasztaltunk, hogy a műszerfal is változás nélkül megegyezik a benzinesével, bocsánat hybriddel. Értsd alatta, hogy a kis benzinkút ikon is ott figyel ránk a kormány mögött, igaz egy konnektor jelben végződik a farkincája. Ezáltal a töltöttséget is egy a megszokott üzemanyagmutató segítségével olvashatjuk le. Értelmezés, avagy jó vagy rosszindulat kérdése, hogy ez egy egyedi megoldás, vagy csak azért történt, mert így erre sem kellett külön költséget szánni.
A Lexus UX300e jó anyaghasználatához, kiváló minőségérzetéhez nem férhet kétség, hasonlóan a hybrid párjához. Fantasztikus a bőrözés, egyedi és jó minőségű anyagokkal találkozunk minden részlet esetében. A kartámasz végén van a hi-fi rendszer kezelője, amely egyedi és remek elhelyezés. Nem beszélve arról, hogy a magas minőségű zenei minőség mennyire jól kijön ebben a hang nélkül suhanó járműben.
Az infotainement rendszer viszont nem 3, hanem legalább 5-8 évvel van elmaradva a versenytársaktól. Sajnálatos, hogy ezzel a résszel nem foglalkoztak a Lexusnál. Az új NX esetében komoly előrelépés van ezen a területen, így ez ahhoz képest is egy visszalépés. A váltó mellett elhelyezett „tapilap” nemcsak, hogy kényelmetlen és nehezen használható, de még veszélyesnek is találom, mivel oda kell rá figyelni, hogy merre húzogatjuk az ujjunkat. Ezt a megoldást a Lexusnak el kellene felejtenie.
A Lexus UX 300e esetében számos pontot találunk, amely abszolút pozitív. Ilyen az anyagminőség, a jó vezetési komfort, a remek minőségű zene. Szimpatikus, hogy az anyaghasználat szintjéből nem vettek vissza, mint sok gyártó, ha elektromos autót hoz ki. Másfelől viszont az alkalmazott technika és az UX infotainement már nem 2022-es szintet tükröz, ami abszolút hátrány a presztízs, de egyáltalán az elektromos kategóriában. Ha ezeket figyelembe vesszük, akkor kétséges lehet az UX 300e sikere. Másfelől a Lexus vásárlók zöme feltétlen márkahű és sok esetben be sem mennek másik márka szalonjába. Így pedig ezen vevőkör is megkapja, amire manapság sokan vágynak, egy elektromos autót a Lexustól.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez