Hódít a crossover – BMW F900XR
A négykerekűek piacán már senki nem lepődik meg a crossover szó hallatán, de a motorkerékpárok esetében azért ez még meg kell szokni. A BMW segít abban, hogy a megszokás időszakhoz jó élmények társuljanak.
Számomra a motor egy hobbi eszköz. Éppen ezért amióta motorozok keresem az ideális típust. Volt chopperem, cruiserem, naked motorom, túra enduróm, kis és nagyrobogóm. Az évek során rá kellett jönnöm, hogy ideális motor nem létezik. Amit megkapok az egyiktől, az jó eséllyel hiányozni fog a másikból.
Ha viszont nem fér bele a költségvetésbe, vagy éppen a garázsba több vas, akkor jönnek a kompromisszumok. Viszont ki a csuda akar kompromisszumot kötni pont a szabadidejével? Nem marad más hátra, meg kell keresni a hibrid megoldást, azt a fajta „vágyaink tárgyát”, amivel a legjobban kifejezhetjük magunkat.
Az F900XR esetében igazán izgalmas alternatívát találtam a sokoldalúságra. Ami engem igazán megfogott az a kényelem és a luxus, mindezt egy olyan formában, ami se nem enduró, se nem túramotor és nem is egy szimpla utcai motor, hanem mindez egyszerre. Egy összetett egyéniség gyönyörű és feltűnő formában. Ahogy megtettem az első pár kilométert a BMW Magyarországtól a város irányába, már az első lámpánál állva megkaptam az első pozitív kritikát a mellettem álló autóstól. Aztán a következő lámpánál a másodikat és mire megérkeztem célomhoz a harmadik felfelé mutató hüvelykujjat is begyűjtöttem. Azt hiszem ez nem lehet véletlen.
Hívjuk tehát ezt a motortípust crossovernek. Utcai gumikkal szerelt, a hagyományos motoroknál valamivel magasabb építésű, már-már túra endúrora emlékeztet. De az utóbbinál kevésbé terepes, az előbbinél pedig sokkal vagányabb. Ránézésre is különleges, egyedi és magas építésű.
Az F900XR remekül motorozható, fantasztikusan kényelmes. Óriási élmény volt vele kanyarogni és dönteni. A kényelem a remek üléseknek is köszönhető, ahol a hátsó utasnak sincs panaszra oka. Úgy hozta az élet, hogy ki tudtam próbálni a hátsó ülést is menet közben (életemben másodszor), így a saját tapasztalatommal is tudom ezt igazolni. A fordított irányú kapaszkodók kényelmesek, csakúgy, mint maga az ülőfelület. A kényelemről és a biztonságról gondoskodik még számos tartozék és rendelhető opció. Ilyenek az ABS, dinamikus fékerő elosztó, motorfékkontroll, Dynamic ESA, kulcsnélküli indítás, gyorsváltó, tempomat. A teljesen digitális műszerfal pedig szintén egy olyan élmény, amelybe belekötni nagyon nehezen lehetne. Egyszerűen kezelhető, telefonunkkal összekapcsolható, tökéletesen átlátható.
Az F900XR testvérmodelljének az F850GS tekinthető, csak sportosabb, sokkal inkább aszfaltra tervezett változatban. A motorblokk azonos, soros kéthengeres dolgozik mindkettőben, csak a 900-asban egy átdolgozott, nagyobb lökettérfogatú, 105 Le változat található. A nagyobb teljesítményt viszont annyira nem éreztem. Lehet ez annak is köszönhető, hogy a gyönyörű külső és a számos kényelmi felszerelés ellenére a kéthengeres hangja nem sikerült túl sportosra és szépre. Ez a gyorsulás érzését is csökkenti. A gyári végsebessége 200km/h felett van. Ami pedig szintén dicséretet érdemel az a motor hatótávolsága. Tesztünk során 4,2l-t fogyasztott 100km-en, így jóval több, mint 300km megtehető egyetlen tankolással. Ezt a távolságot pedig ezen a motoron meg sem fogjuk érezni.
Tesztmotorunkban a létező összes extrafelszereltség megtalálható volt, így az induló 3,99 M Ft-os alapárhoz képest a motor közel 5M Ft-ba került. Nem kevés ugyan, de a BMW-nél megszokott hibátlan futómű, az egyedi kivitel és a luxus, amelyet a kiegészítők nyújtanak, megfelelően kompenzált.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez