Hol-mit?
Az olcsóbb drágább, mintha elsőre jót vásárolnánk.
Nemrégiben felvetettük a lehetőségét egy cikksorozatnak a mai napig látható félreértések és tévedések miatt. Íme hát, kezdjük is rögtön a sokaknak legnehezebb kérdéskörrel: Mit és mennyiért érdemes vásárolni?
Itt nagyon sok fájdalmas pont lehet. Aki nem bírja az őszinteséget, azt megkérjük a fájdalmak elkerülése miatt, ne OLVASSON TOVÁBB! Aki marad, az talán gazdagabb lesz néhány információval. Mivel az emberek alapjában nem akarnak magukkal kiszúrni, így azt gondolom, a téves vásárlások oka a hozzá-nem-értésben keresendő, nem pedig a pénztárcákban. Kedves Szülők, Barátok, Nagymamák! Tudjuk, a húsvét az gyerekekért van, de ne gondoljuk azt, hogy az alapjában élelmiszer kereskedelemre szakosodott áruházláncok jó megoldást nyújthatnak kerékpárfronton is. Sajnos nap mint nap látjuk a csikorgó, zörgő 15.990 Ft-os csodákat az utakon és a városban is. Kedves Vásárló, ez életveszélyes! Amennyiben nem értünk és nem is akarunk érteni a kerékpárhoz vagy úgy általában a műszaki cikkekhez, akkor forduljunk szakemberhez, aki a tudása legjava szerint talán segít is nekünk, és nem csak a bolti eladásokat akarja feltornázni némi rövidtávú eredmény érdekében. Mivel a látottak azt igazolják, hogy a kerékpározók nagyobb része tájékozatlan, így azt gondoljuk, nem mehetünk el a téma mellett mi sem. Kedves "tanuló" bringások, tessék lejjebb olvasni!
Szükséges egy kicsit az unalmas műszaki részt is boncolgatnunk:
- Alapjában tudni kell, hogy Magyarországon 2012-től 70.000-100.000 Ft alatt nem lehet évekig használható, tartós kerékpárt vásárolni. Kivéve, ha használt kerékpárról beszélünk vagy évente csak 5-10 km-et használjuk. Ezeket a színvonalasnak nem mondható termékeket a legnagyobb szaktudással sem lehet tartós és élvezetes módon beállítani, mert gyártási, szerelési hibák maradtak bennük. A 30.000 Ft alatti gyermek kerékpárok az esetek többségében azt sem élik meg egyben, hogy csemeténk kinője a kerékpár méreteit.
- Amennyiben kisebb összegért akarunk korrekt kerékpárt venni, sokkal jobban járunk, ha használt modellt nézünk. Ugyanazért az összegért évekkel tovább tartó kerékpárt találhatunk.
- Az összteleszkópos kerékpárok nem jönnek ki 39.990 Ft-ból, kivéve ha semmire sem jó szemétről beszélgetünk.
- Tárcsafékes kerékpár nem lehet olcsóbb mint 90.000 Ft, mert akkor valami nem tartós
Tanácsok:
- Kerékpár- és vázméretből igyekezzünk megfelelőt választani. Ha az eladó és mi sem értünk hozzá, akkor álljunk el ott a vételtől.
- Ne a fényezés, szín, matricák legyenek a döntő szempontok kerékpárválasztáskor, hiszen nem festményt veszünk, hanem használati tárgyat és műszaki cikket.
- Jó tudni, a megtévesztő 3x7, 3x8, 3x10 sebesség nem fedi a valóságot. Ez ugyanis elméleti szorzat a fogaskerekek száma és ELMÉLETI lehetőségek szerint. A valóságban nem lesz a kerékpárunk 21, 24, 30 sebességes: A lánc KERESZTBE váltása és a fogaskerekek matematikai aránya alapján a valóságban csak kevesebb érdemben hazsnálható áttétel arányunk lesz. Kerékpárválasztáskor persze azt is érdemes átgondolni, hogy a sok sebességi fokozatot ki tudnánk-e használni egyáltalán.
- Minden esetben érdeklődjünk a boltban, hogy mennyi a kerékpár terhelhetősége? Fontos kérdés, hiszen amikor eltörik több alkatrész, akkor jön a meglepetés, miszerint ők nem ígérték, hogy 90-120 kg a termék terhelhetősége. Érdemes figyelni rá, hogy a kerékpáros súlya mellett a cipelt csomag súlya is mérvadó lehet. Jó tudni, hogy a kerékpár összterhelhetőségébe legtöbbször a kerékpár önsúlyát is beleértik.
- A csomagtartóknál fontos ellenőrizni a terhelhetőséget, mert sok esetben a valóságban derül ki, mennyire könnyen törik 5, 10, 15 kg-os terhelésnél is. Ma már kapható tartós csomagtartó, ami 30-40 kg-ig garantáltan terhelhető.
- Az első-hátsó világítás nagyon fontos a biztonságos közlekedéshez, és a rendőr is egyre szigorúbban ellenőrzi a meglétét. Meg lehet oldani különböző elemes-akkus lámpákkal is a világítást, de előnyös lehet az agydinamóval szerelt kerékpár, ha nem versenyszerű kerékpározásról beszélünk. Így nem tudjuk otthonfelejteni a lámpát, és az elemre sem lesz gondunk.
- Ha rászántuk az időt és a pénzt a kerékpárvásárlásra, mindig több lehetőséget nézzünk meg és a műszaki tartalmat hasonlítsuk össze! Almát az almával.
A kerékpár közelebbről - amikre érdemes figyelni:
- Alapjában a műanyag fékkar az esetek többségében nem alkalmas a biztonságos lassításra.
- A műanyag pedál nem kizáró ok, de a jó példányok nem kerülnek bele a "dömping" osztályos kerékpárokba. Amennyiben a pedált megpróbáljuk megforgatni, pörgetni, és csak száraz zörgést kapunk akkor jó eséllyel kalkulálhatunk egy minőségi pedál cserével is, ami 3.000-6.000 Ft is lehet. Ellenőrizzük le, hogy a pedált a hajtókarba betekerve egyáltalán elfordul-e a pedál. A napokban találkoztam egy áruházi kerékpár kapcsán a következő szép, kedves meglepetéssel: A pedáltengelyt betekerve a hajtókarba maga a pedáltest nem fordult el a hajtókartól, mert beleakadt. Le kellett vágni az új kerékpár pedáltestéből, hogy használható legyen időlegesen is a kerékpár.
- Jó tudni, az acél felnis kerekek és gépek picit nehezebbek és nehezebben centírozhatóak, mint az alu felnis társaik. Esős időben a fékezést is nehezíti az acél felni: A nedves krómozott acél felnin gyakorlatilag mindegyik fékbetét megcsúszik, és nem lehet hatékony lassulást elérni.
- Amelyik váltóra csak annyi van írva, hogy SIS azt hagyjuk a boltban. Ez a váltó acélból készül, horganyzott bevonattal, ezért nem fogja bírni az időjárás viszontagságait, rozsdásodni fog. Emellett nagyon nagyon nehéz úgy beállítani, hogy 1-2 évig is jól működjön.
- Amikor a fékbowden vékonyabb, mint a váltóbowden, akkor rossz helyen járunk és jeleznünk kell mindenkinek, hogy ÉLETVESZÉLYES eszközt találtunk! Egy fékbowden a váltóbowdeneknél jóval nagyobb terhelést kap, és ha nem is szakad el, nyúlik, ami a fékerőt nagy mértékben rontja. Míg a váltóbowdennek minimális erőt kell továbbítania, a féknek sokszor akár 100 kg-ot - kerékpárt, kerékpárost, pakkot, és akár a szállított gyermeket - is meg kell fognia, ezért esélyes a túl vékony kábelek nagymértékű nyúlása. Pedig a hatékony fék az egyik legfontosabb feltétele (kellene hogy legyen) a biztonságos közlekedésnek.
- Az autószelepes gumi előnyös a benzinkúton való pumpáláskor. Viszont a szelep átmérője miatt nagyobb furat szükséges a felnire, ami sok esetben gyengíti a felninket, így a kerékpárunkat is rossz úton vagy kátyúknál.
- Az első/hátsó teleszkóp sokat javít a kényelmen, de átok a 18.990-49.990 Ft-os kerékpárok esetében, mivel tökéletesen alkalmatlan a hosszútávú tartós működésre. Ez lesz az egyik első elem és alkatrész, ami tönkremegy és mehet a szemetesbe, újabb költséget okozva a tulajdonosának.
- A legtöbb ülés felépítése a következő: műanyag vázon némi hab, textil huzattal bevonva, és alul fém pálcával, ami a fő tartószerkezetként funkcionál. A nyereg ennél a fém pálcánál fogva kerül rögzítésre az üléscsőhöz, ezért nagy igénybevételnek kell ellenállnia. Sajnos ez a pálca már nem mindig készül fémből: van egyben fröccsöntött változat is, ahol maga a testsúlyt tartó váz is műanyag és gyorsan el is törik.
Érdemes átgondolni, hogy azon olcsó kerékpárok melyet nem lopnak el vagy dobnak ki, az első 3-6 hónapban újból elviszik az árukat. Tehát a bolti kedvező listaárat mindig szorozzuk meg kb. kettővel, hogy a gép valós árához közelítsünk. Magyarán egy 29.990 Ft-os gép az eddigi tapasztalatom szerint 3-6 hónapon belül kérni fog újabb 30.000 Ft-ot alkatrészcserékre és felújításra, átépítésre, hogy továbbra is üzemképes maradjon. És hiába tuningoljuk az alap drótszamarunkat, ha a váza még mindig egy 2.000 Ft-os hulladék, amire szép új díszeket aggattunk.
Ha hulladékot veszünk magunknak vagy rosszabb esetben barátnak, rokonnak vagy gyereknek, ne csodálkozzunk ha végül az ajándékozó lesz összeszidva. Ezek a kétkerekűek nem alkalmasak a mozgásra, sportra. Megszerettetni sem tudják a kerékpározást, hiszen ki leli örömét a csörgő-zörgő, rosszul váltó és fékező, életveszélyes, ciki járművekben?
A legtöbb szerviz vagy kizárja az ilyen kerékpárokat a vállalt munkáiból, vagy csak fohászkodik, hogy ne találják meg ezekkel. Ők nem ritkán kétszeres vagy háromszoros árat kérnek szemléltetés és elrettentés végett a kedves vevőtől. Valljuk meg, ez jogos is, hiszen nagy munka a "hulladék-eltakarítás".
A rutinosabb szervizek pedig kiírják, hogy áruházi kerékpár "upgrade szett" ára 18.000-22.000 Ft + a munkadíj 3.000-4.000 Ft!
Első körben ennyit az árakról.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez