Hurrá itt a nyár! – VW T-Roc Cabriolet
A Volkswagen autóit rendszeresen azzal bélyegzik meg, hogy unalmasak. Sokszor hallhatjuk, hogy tucat autókat gyártanak. Nem vagyok az ügyvédje a cégcsoportnak (sajnos), de hosszasan tudnám sorolni az ellenpéldákat. Felsorolás helyett viszont legyen szó inkább a valóságról: itt a T-Roc tető nélkül!
A márka történetével szinte egybeforr a kabrió kialakítás, innentől fogva pedig egyértelmű a koncepció, hogy ezt az életérzést, mindenkinek át kell élnie. Biztos sokan tudják, hogy már a VW 1303 (ismertebb nevén Bogár) is kapható volt tető nélküli változatban, méghozzá 1948-tól. Azt talán kevesebben, hogy nem ez volt a VW első kabriója, ugyanis 1940-ben már megjelent az úgynevezett Kübelwagen, amely egy katonai célú dzsip volt és szintén a Bogár alapjaira épült.
Ezt követően újra és újra megjelent a cabriolet változat a VW kínálatában és adott önfeledt, örömteli életérzést a következő generációknak. Ez a fajta vállalkozás minden alkalommal a VW autózás iránti elkötelezettségéről ad tanúbizonyságot, hiszen ez a fajta kivitel nem a nagy profitszerzésről szól. Tető nélkül ugyanis egyéb más elemeket kell megerősíteni, hogy a biztonság továbbra is fennmaradjon. Talán ez az oka annak, hogy ha leszámítjuk a luxus és presztízs autókat, akkor nagyítóval kell keresni ponyvatetős modelleket a mai autógyárak kínálatában.
A VW Beatle cabrio már nem kapható, Golfból pedig nem várható nyitott tetős változat. Hogy miért? Mert itt a T-Roc Cabriolet! Az ötlet önmagában zseniális, hiszen a crossover szegmensből származik a mostani autó eladások közel 40%-a. Adja magát tehát, hogy a T-Rocból, a crossover szegmens egyik meghatározó típusából kell lefaragnia tetőt.
Gyakorlatilag egyetlen alternatíva létezett ilyen kivitelben a Land Rover Evoque cabrió, de ennek a gyártása is megszűnt. Így olyan autóval rukkolt elő a VW, amely egyeduralkodó lesz a szegmensében. De lássuk, kellőképpen jó lett-e a Cabriolet, melynek ára egyáltalán nem mondható csekélynek, hiszen induló listára is éppen 10 millió forint felett van (amiből most lejön 650 000 forint árkedvezmény), miközben tesztautónk, amely számos extrát és DSG automataváltót tartalmazott 11,6 millió forintos árcédulával várja a vásárlókat. Érdemes egyből a legfontosabb pontjával kezdeni a tesztet, a vászontető kinyitásával. A középkonzolon a váltó mögött található gomb segítségével tudjuk nyitni és csukni az autó tetejét. Mindössze 9 másodperc kell, hozzá, hogy a tető elkerüljön az útból, a csomagtartó előtt elhelyezett nyílásba kerüljön és szabad utat kapjon a szél, hogy a hajunkba csapjon. A visszazárás valamivel hosszabb ideig, 11 másodpercig tart.
Két felszereltségi változatban rendelhető az autó, a belépő szintű Style kivitelben és a magasabb R-Line-ban. Mindkettőben alapfelszereltség az érintőképernyős középkonzol, vezeték nélküli telefon kitükrözési lehetőséggel, ahol a 20,3cm-es nagyobb kijelző a magasabb felszereltség esetén alapban megjelenik, miközben a Style esetében ez rendelhető opció (tesztautónkban benne volt ez a csomag). Szintén tartalmazza a felszereltség a legmodernebb vezetést támogató biztonsági funkciókat, mint a vészfék asszisztenst, adaptív tempomatot, sávtartó automatikát és még sok-sok hárombetűs rövidítéssel jelzett funkciót.
A T-Roc Cabriolet gyakorlatilag örökölte a teljes műszerfalat, elrendezést a keménytetős testvérétől, így egy jól átlátható, könnyen kezelhető autó fogad bennünket vezetés közben. Tökéletes, hiba nélküli az úttartása, vezethetősége. A praktikusságból és felhasználhatóságából egyedül a hátsó üléssorban utazók vehetnek észre változást, hiszen itt lényegesen szűkebb lett a térkínálat és az autó csupán 4 személyes lett. További hátrányt szenvedett a csomagtartó kapacitása és önmagában a csomagtartó nyílása. Összesen 162 literrel kevesebb űrtartalommal rendelkezik a nyitott tetős kivitel a hagyományos típushoz képest, de még így is maradt 284 liter, amely nem mondható kevésnek. Nagyban lecsökkent a tágas csomagtér ajtó mérete egy egészen picike lyukká, de a forma és a tető hiánya nem engedett mást. A hazai motorválaszték egyetlen egy tagból áll, így ez alapján én az 1.5 literes 150 lóerős változatot ajánlom mindenkinek. Gondolom meglepetés lesz az is, hogy a tesztautónkban egy 1.5 literes benzines TSI motor dolgozott. Az alapfelszereltségű 6 sebességes manuális sebességváltón kívül, az említett 7 sebességes DSG váltó is rendelhető hozzá, 590 ezer forint felár ellenében.
A TSI motor nagyszerűen viszi a karosszériát, dinamikus, jó vezetési élményt nyújt minden sebességtartományban. A rövid tesztidőszak nem adott lehetőséget a fogyasztás alaposabb vizsgálatára, de összeségében az elmondható, hogy a Cabriolet változat, a tesztelt automataváltóval együtt viszonylag sokat fogyasztott. Vegyes használat mellett 8,7 literes fogyasztást mértünk. Nem kevés, de nem szabad elfelejteni, hogy egyrész nem a szokásos hétköznapi visszafogottság volt bennünk egy ilyen csodás autó vezetése közben, másrészről egy 1524 kilogrammos, tehát meglehetősen nehéz autót kellett mozgatnia a benzines turbónak.
A nyitott tetős autók esetében komoly kérdés a karosszéria merevsége, továbbá a leengedett tető esetében a szélzaj és a menetkomfort. Mindegyik kérdésre a VW kitűnő válaszokat adott. Nem hiába a közel 80 évnyi tapasztalat a kabrió autók gyártásában. Egyedül autópálya tempónál lehetett csukott tető esetében némi szélsüvítést hallani. Lehet észre sem vettem volna, ha nincs kihegyezve a fülem kifejezetten az ilyesfajta zajok kémlelésére. De tényleg dicséret illeti a VW mérnökeit, mivel kihozták a lehető legjobbat, ami egy vászontetőből kihozható. Nem véletlenül a végére hagytam a külső formai elemek kiemelését, hiszen egy kabrió csak részben szól a műszak tartalomról, a megjelenés talán itt még fontosabb. A T-Roc Cabriolet frontrésze szinte megszólalásig megegyezik a keménytetős változattal. A nappali fény jellegzetes kialakítása a legszembetűnőbb pontja, mely a reflektorok alatt egy műanyag elemet körbe ölelve helyezkedik el. Oldalról viszont letagadhatatlan a különbség. A Cabriolet tengelytávja hosszabb közel 4 centiméterrel, hiszen a lehajtható tetőnek több térre van szüksége. A tető síkja laposabb, természetesen így az autó sokkal sportosabb benyomást kelt. 17” -os az alapváltozat kerékmérete, de akár 19” -ig elmehetünk a gyári alufelni választásban. Az autó hátsó felén szintén számos különbséget találunk. A megváltozott kivitel miatt a módosított csomagtér ajtót, illetve egy erre szerelt spoilert, amely tovább növeli a sportos hatást. A lökhárítóra, hasonlóan, mint a kemény tetős változat esetében, felkerült 2 kipufogó imitáció, amely valószínűleg tovább növeli a sportosság érzését, de én elhagytam volna ezt a pontot.
Összesen 8 különböző színben rendelhető a vadonatúj T-Roc Cabriolet. A kaktuszzöld szín ingyenes és a fehér színért sem kell túl sok extra kiadással számolni. Nagyon jó koncepciót valósított meg a Volkswagen az új nyitott tetejű változattal. Kicsit feljebb ülünk, mint egy átlagos kabrióban. Elsőrangú az üléspozíció és a kilátás. Kevéssé zavar be a szélvédő felső vonala, így semmiféle zavaró körülménnyel nem kell számolni. Élvezhetjük a nyarat, az illatokat egy olyan autóban, amelynek nincsen párja jelenleg az utakon. Tényleg telitalálat!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez